پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ساعت ۱۳:۰
مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی :

اهدای ۸۰ واحد پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کرونا در خراسان شمالی / نیاز به خون همیشگی و مستمر است

حسین زارع گفت: از بین افراد مراجعه کننده جهت اهدای پلاسمای خون تا پایان آبان ماه سال جاری 80 نفر موفق به اهدای پلاسما شده اند و باتوجه به نگهداری پلاسما در دمای منفی 30 و عمر دو ساله این محصول مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
اهدای 80 واحد پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کرونا در خراسان شمالی / نیاز به خون همیشگی و مستمر است,

حسین زارع، مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه نیاز به خون همیشگی است، اظهار داشت: بعد از راه اندازی پویش نذر خون و استقبال بسیار خوب مردم استان در حال حاضر تمامی بانک های خون تکمیل شده است و مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه طول عمر نگه داری پلاکت بین سه تا پنج روز است، گفت: بنابراین هر میزان خونگیری انجام شود یا باید در این زمان مصرف شود و یا باید از بانک خون خارج شود زیرا بعد از زمان مورد نظر اثربخشی نخواهد داشت.

زارع اضافه کرد: در آبان ماه سال جاری دو هزار و 70 نفر جهت اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد یک هزار و 583 نفر موفق به اهدا خون شدند که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 17 درصد رشد در مراجعه ، 18.7 درصد رشد در خونگیری و 38 درصد رشد در اهدای خون بانوان استان به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بنابرین نیاز مستمر و همیشگی اهدای خون ضروری است، زیرا ممکن است اهدای هیجانی و حضور بالا در زمان هایی که نیاز بالا نیست، باعث شود علاوه بر هزینه های بالایی که در بر دارد، به صورت بهینه از خون استفاده نشود و دور ریز پلاکت صورت گیرد.

زارع یادآور شد: همچنین بدن افراد بهترین نوع ذخیره محسوب می شود، باتوجه به اینکه افراد هر سه ماه یکبار می توانند اهدای خون داشته باشند.

 

سهمیه کشوری خراسان شمالی برای تامین خون 8000 واحد است

وی با بیان اینکه خراسان شمالی، استان معین تامین نیازهای خونی استان سیستان و بلوچستان است، گفت: سهمیه کشوری که در سال جاری برای استان خراسان شمالی اختصاص داده شده، هشت هزار واحد خون بوده که تاکنون در قالب 29 محموله بیش از پنج هزار واحد خون به خارج استان ارسال شده است.

این مقام مسئول یادآور شد: در هشت ماهه نخست سال جاری در مجموع 15 هزار و 383 نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کرده اند که از این تعداد 12 هزار و 415 نفر موفق به اهدا شدند که 872  نفر از اهدا کنندگان بانوان بوده اند.

زارع به رشد 32 درصدی حضور بانوان جهت اهدای خون در مقایسه هشت ماهه نخست سال جاری با مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در مجموع در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش در تعداد مراجعات بوده البته دو درصد رشد در خونگیری ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در استان خراسان شمالی دو مرکز خونگیری بجنورد و شیروان فعال هستند، گفت: به طور میانگین روزانه بین 60 تا 100 نفر جهت اهدای خون مراجعه می کنند.

این مقام مسئول در رابطه با اهدای پلاسمای خون برای استفاده در بیماران کرونایی استان توضیح داد: با پیگیری های انجام شده از مرداد ماه سال جاری دستگاه پلاسما در اختیار سازمان قرار گرفت که جهت ذخیره پلاسمای خون این افراد اقدام شود.

 

95 درصد نیاز خونی خراسان شمالی در داخل استان تامین می شود

مدیرکل انتقال خون خراسان شمالی گفت: افراد بهبود یافته از کرونا که یک ماه از درگیری شان به کووید 19 می گذرد، با همراه داشتن تست کرونایشان، به مراکز انتقال خون مراجعه و تست مجدد از آنها گرفته می شود و در صورتی که ایمنی داشته باشند و آنتی بادی کرونا در آنها وجود داشته باشد پلاسمای آنها دریافت و در اختیار بیمارستان های استان قرار می گیرد.

 زارع گفت: از بین افراد مراجعه کننده جهت اهدای پلاسمای خون تا پایان آبان ماه سال جاری 80 نفر موفق به اهدای پلاسما شده اند و باتوجه به نگهداری پلاسما در دمای منفی 30 و عمر  دو ساله این محصول مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 95 درصد نیاز خونی خراسان شمالی در داخل استان تامین می شود، گفت: تنها در موارد خاص که گروه خونی خاصی نیاز باشد از استان خراسان رضوی تامین می شود که به صورت معمول در کل سال به یک تا دو مورد هم نمی رسد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک