جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۱۲ - ساعت ۱۳:۸
گزارشی از مولفه های افول آمریکا؛

تضعیف معادلات آمریکا در دهه های اخیر/ مدعیان نظم جهانی در راس آمار بالای کرونا

شواهد عرصه بین الملل حاکی از آن است که در مقطع کنونی، آمریکا و کشورهای اروپایی به شدت درگیر مسائل داخلی خود از قبیل مشکلات سیاسی، اقتصادی هستند و قدرت مداخله آن ها در امور جهانی کاهش یافته است.
تضعیف معادلات آمریکا در دهه های اخیر/ مدعیان نظم جهانی در راس آمار بالای کرونا,

به گزارش عصراترک، در اندیشه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری همواره مبارزه با استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا در اولویت قرار داشته و بارها زوال آمریکا را در بیانات خود پیش‌بینی کرده‌اند. روند تدریجی افول قدرت اقتصادی، سیاسی و نظامی آمریکا که از دهه 1970 میلادی آغاز شده بود، در شرایط کنونی با افزایش مشکلات داخلی و کاهش مولفه‌های قدرت درونی آمریکا و همچنین ناکامی‌های گسترده این کشور در حوزه سیاست خارجی تسریع شده است.

در این میان، از یک سو در عرصه اقتصادی، قدرت آمریکا نسبت به گذشته و در مقایسه با آهنگ رشد اقتصادی سایر کشورها و سهم اقتصادی قدرت آنان در اقتصاد سیاسی بین‌الملل به نحو چشمگیری کاهش یافته و جایگاه قدرت‌های بزرگ دیگری مانند اتحادیه اروپا، ژاپن و چین به شدت تقویت شده است.

ل «جان ایکنبری»، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون آمریکا اظهار داشته است: تغییر قدرت جهانی و افول قدرت آمریکا و تغییر نظام تک‌قطبی در جریان است، عصر آمریکا در حال پایان است و نظم جهانی شرقی جایگزین نظم جهانی غربی شده است.

 همچنین تحلیل دانشکده تجارت هاروارد به این گونه است که  نظام سیاسی آمریکا شکست خورده و اقتصاد آن هم در حال سقوط بوده و دست‌و‌پا می‌زند، رشد و رفاه اقتصادی آمریکا 20سال پیش به پایان رسید  و آمریکایی‌ها به رهبران سیاسی اعتماد ندارند و قطب‌بندی سیاسی به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

 

 

 

 ریاست جمهوری آمریکا نماینده بخشی از کانون های قدرت و ثروت اند

محمد وحیدی، نماینده مردم بجنورد، گرمه و جاجرم، رازوجرگلان و مانه وسملقان در گفتگو با خبرنگار عصر اترک با اشاره به تحلیل مقام معظم رهبری در رابطه با نزدیکی افول آمریکا اظهار داشت:  نظام آمریکا براساس استعمار نوین طراحی شده که چالش مهمی را برای معادلات بین المللی برپایه قدرت و ثروت ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه معادلات آمریکا در دهه های گذشته رو به تضعیف بوده است، گفت: این در حالی است که معادلات قدرت و ثروت که برپایه جهانی شدنی مبتنی بر نظام آمریکا و لیبرال طراحی شده، این بود که جهان تابع آنها باشند.

وحیدی با بیان اینکه روسای جمهور آمریکا یکی پس از دیگری در مقایسه با دوره قبل ضعیف تر بوده اند، افزود: رییس جمهور در این دولت به سمتی در حال حرکت است که نه به عنوان نماینده ملت آمریکا بلکه به عنوان نماینده بخشی از کانون های قدرت و ثروت و بی اخلاقی ها جلوه گری می کند.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در مقابله با نظام آمریکا نگاه به درون باید تقویت می شد، در حالی که اکنون احساس می شود که برخی از افراد که ادعای روشنفکری دارند، متاسفانه چشم امیدشان به سمت آمریکا است.

وی تاکید کرد: 13 آبان نمادی از استکبار ستیزی ملت در اقشار مختلف، گروه های دانش آموزان، دانشجویان که پیرو خط امام بودند و سفارت آمریکا را به عنوان کانون جاسوسی برملا کردند، حتی کسانی که در دوره های مختلف به عنوان زمینه سازان حرکت یا پیوست ملت ایران کار را دنبال کردند، ریشه اصلی از جریانی بود که امام (ره) آن را کلید زده بود.

 

پیام 13 آبان در کشور تغییر نکرده است 

وحیدی گفت: اگرچه شاید مراسمات 13 آبان به صورت نمادین همچون آن دوره نباشد، اما پیام 13 آبان در جامعه کشور تغییر نکرده است و به نظر می رسد انسجام ملی ما و انسجام درونی نیروهای وفادار به کشور در هر جایی که هستند افزایش پیدا کند و زمینه برون رفت از این دوره نسبتا سخت اقتصادی نیز فراهم آید.

این مقام مسئول با بیان اینکه در پیچ پایانی مقاومت قرار داریم، گفت: اگر بتوانیم این دوره را با  انسجام داخلی و توجه به اقشار آسیب پذیر بگذرانیم، قطعا شرایط بهتری  رقم می خورد.

 

 

وحیدی خاطرنشان کرد: آمارها نشان دهنده این است که کشور ایران فقیر نیست ولی اداره ناصحیح در ساختارهای اجرایی از قبیل ساختارهای اقتصادی یا ناکارآمدی باعث ایجاد برخی اختلالات شده است که برخی از دستورالعمل ها و بخش نامه ها و قوانین اگر اصلاح شوند قطعا ایران می تواند زندگی بهتری برای مردمش فراهم کند.

 

مدعیان نظم جهانی در راس آمار بالای کرونا قرار دارند

رضا لنگری، نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی براینکه آمریکا طبل توخالی است، گفت: در ایام کرونا بی ادعا بودن کشور ایران و پای نظام و انقلاب بودن ملت بر همه ثابت شد.

وی ادامه داد: در کنار تمام کم و کاستی ها، کارشکنی هایی که گاها برخی از دولتمردان از سر ناآگاهی انجام می دهند، مردم پای کار آمدند و در حال حاضر هیچ کمبودی از لحاظ اقلام بهداشتی، مواد غذایی در کشور وجود ندارد.

لنگری با اشاره به اینکه ناکارآمدی دولت آمریکا در موضوع کرونا بر همه اثبات شد، گفت: دولت نابه کار مکرون در فرانسه که انحطاط فکری دارد، بحث اسلام ستیزی را برعلیه حضرت محمد (ص) با اهانت به ایشان راه انداختند و به جایی نرسیدند.

نویسنده و کارگردان تئاتر و سینما خاطرنشان کرد: این در حالی است کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان  و اسرائیل در راس ابتلا و فوتی های کرونا در جهان قرار گرفته اند و این به دلیل عدم توانمندی در مدیریت بوده است.

وی یادآور شد: کشورهایی که مدعی نظم جهانی بودند هم اکنون نمی تواند کشور خودشان را اداره کنند بنابراین این کشورها چگونه می تواند ادعای مدیریت جهان را داشته باشد.

 

 

ورشکستگی دولت های استعمارگر از بعد سیاسی

لنگری اظهار داشت: زمانی که یک فرد معلوم الحال همچون ترامپ رئیس جمهور یک کشور می شود و نژاد پرستی و  همجنس گرایی  تبدیل به قانون می شود قطعا چیزی به اسم دین وجود نخواهد داشت و مشخص نیست این افراد به چه چیزی اعتقاد دارند و پایبند هستند..

لنگری با بیان اینکه در حال حاضر ناکارآمدی این دولت ها مشهود شده است، گفت: جوانانی که شاید روزی  آرزوی سفر به آمریکا را داشتند، امروز معتقد هستند که ایران از همه جا امن تر است و قطعا این آگاهی ها در جوانان کشور قابل تقدیر است.

 

مردم فریب تبلیغات رسانه ای آمریکا را نخورند

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه امپراطوری رسانه در دست این کشورهای توطئه گر است، گفت: در جایگاه یک هنرمند از مردم تقاضا دارم که فریب تبلیغات و هیاهو را در فیلم ها و موسیقی هایی که اجرا می شود را نخورند و با بالا بردن بصیرت و سواد رسانه ای اخبار منتشر شده در فضای مجازی را به راحتی نپذیرند.

لنگری افزود: این فیلم ها و اخبار دروغ  و ظاهر سازی است و می خواهند قدرتشان را در قالب فیلم و موسیقی به اجرا بگذارند در حالی که مکرشان برملا شده و کشور اسلام و انقلاب سرافراز بیرون آمده است.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک