شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۲۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۱۱ - ساعت ۸:۴۷
گزارشی از مشکلات آموزش مجازی دانش آموزان؛

ممنوعی که اجبار شد/به گوش رسیدن زنگ خطر آمار بالای ترک تحصیل در خراسان شمالی

در آمیخته شدن کرونا با آموزش، فصلی جدید را برای دانش آموزان رقم زده است که تغییرات متعدد ایجاد شده در این حوزه، گاها سردرگمی هایی را برای خانواده به ارمغان آورده است.
ممنوعی که اجبار شد/به گوش رسیدن زنگ خطر آمار بالای ترک تحصیل در خراسان شمالی,

به گزارش عصراترک، کرونا همچنان با شدت در حال تاختن است و زندگی بشر را به صورت کامل تحت تاثیر و تغییرات قرار داده است به گونه ای که برخی ممنوعیت ها تبدیل به اجبارهایی برای ادامه مسیر تبدیل شدند، به طور مثال گوشی یا تبلت که روزی حمل آن و استفاده در مدارس ممنوع بود امروز تبدیل به یکی از اساسی ترین ابزارها برای ادامه روند آموزش دانش آموزان درآمده است.

براساس برنامه ریزی های انجام شده در آموزش و پرورش، روند آموزش دانش آموزان در چهار مرحله مجازی، حضوری، صداوسیما و درسنامه در حال انجام است و باتوجه به گفته های مسئولین مربوطه آموزش در تمامی مناطق به شیوه های مختلف جریان دارد.

اما در این میان نگرانی هایی  از جمله در مناطق دورافتاده و روستایی که از نعمت اینترنت و داشتن ابزار لازم برای برخورداری از نرم افزار شاد محروم هستند واحساس می شود و از سویی خانواده به دلیل نگرانی از ابتلا فرزند دانش آموزش به کرونا فرزندش را به مدرسه نمی فرستد و تنها روند آموزش این دانش آموز از طریق درسنامه های تدوین شده انجام می شود که در این شرایط خانواده قطعا نقش مهمی در کمک به یادگیری فرزندش می تواند داشته باشد.

این در حالی است که در برخی مناطق روستایی و حواشی شهر اغلب والدین به دلیل نداشتن سواد لازم قادر به این کار نیستند و عملا در صورتی که دانش آموز در مدرسه حاضر نشود آموزشش تعطیل خواهد شد و زنگ خطری که صدایش از هم اکنون به گوش می رسد، آمارهای بالای ترک تحصیل دانش آموزانی است که خانواده نتوانسته شرایط آموزشش را مهیا کند.

در این شرایط قطعا وظیفه معلم اساسی و مهم است ، اما متاسفانه در برخی موارد گروهی از معلمان هیچ تلاشی برای کمک به آموزش این قشر از دانش آموزان ندارند.

در حال حاضر در کشور سه میلیون و 500 دانش آموز از داشتن گوشی و تبلت محروم هستند و اینا در گروه کسانی هستند که اغلب در مناطق دورافتاده و از اقشار ضعیف جامعه اند که نیازمند کمک هستند.

 

تاکنون در زمینه تهیه گوشی و تبلت به نتیجه نرسیده ایم

عبدالله درخشانی، رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک با اشاره به اینکه در راستای کمک های مومنانه و ساماندهی کمک ها به دانش آموزان بی بضاعت خراسان شمالی در سال تحصیلی گذشته کارگروهی در استان تشکیل شد، گفت: در این کارگروه با ریاست معاون امور اقتصادی استاندار مقرر شد که تمامی کمک ها با هدف جلوگیری از موازی کاری و پوشش حداکثری دانش آموزان از طریق آموزش و پرورش ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه در این راستا پس از تشکیل مراکز نیکوکاری در مرحله اول رزمایش، کمک های معیشتی به خانواده ها اهدا شد، ادامه داد: با بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، طی برگزاری جلسه ای در استانداری مصوب شد که باتوجه به سوق پیدا کردن آموزشها به سمت فضای مجازی و ایجاد مشکلات فراوان برای خانواده ها کمک ها در جهت برآورده شدن ابزار برای استفاده از فضای مجازی باشد.

درخشانی اضافه کرد: بنابراین مقرر شد که خرید کتاب های درسی، فراهم سازی اینترنت و گوشی یا تبلت به ترتیب اولویت در راس کمک های خیرین قرار گیرد.

این مقام مسئول افزود: متاسفانه تاکنون خروجی خاصی در این حوزه به دست نیامده است و تعداد خانواده هایی که برای فقدان گوشی و تبلت مراجعه می کنند بالا هستند و نه تنها آموزش و پرورش بودجه ای برای برآوردن این نیاز ندارد بلکه خیران نیز به این سمت حرکت نکردند و همچون سنوات گذشته بسته های تحصیلی را تهیه و اهدا کردند.

رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تاکنون در استان برای تهیه گوشی و تبلت دانش آموزی علی رغم پیگیری های مکرری که انجام شده، نتیجه ای به دست نیامده است.

وی با بیان اینکه براساس آماری که شهریورماه تهیه شد مشخص شد که 13 هزار دانش آموز موفق به تهیه کتاب درسی نشده اند، یادآور شد: در زمینه خرید کتاب های درسی مبالغی جمع آوری شد و کتابها از طریق مدیر مدرسه یا خیرین تهیه و به دانش آموز تحویل داده شد.

درخشانی اضافه کرد: در حال حاضر نیز حدود دو تا سه هزار دانش آموز برای دریافت کتاب نام نویسی نکرده اند که دلایل آن در در دست نیست.

 

 

پیش بینی می شود در سال آینده با آمار بالای ترک تحصیل مواجه باشیم

وی گفت: تاکنون 200 بسته کتاب توسط سپاه استان، دو هزار بسته لوازم التحریر و 13 هزار بسته لوازم التحریر از طریق کمیته امداد برای دانش آموزان تهیه و توزیع شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه براساس آمار اعلام شده حدود 40 درصد دانش آموزان خراسان شمالی به شبکه شاد دسترسی ندارند که آمار بالایی برای استان است، گفت: پیشنهاد داده شد که به جای 10 هزار بسته لوازم التحریر، یک هزار تبلت به مدارس داده شود که به صورت امانی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد که متاسفانه این کار نیز انجام نشد.

درخشانی ادامه داد: به صورت روزانه تعداد زیادی از خانواده ها بخاطر نداشتن تبلت و گوشی فرزندان دانش آموزشان و درخواست کمک به مدارس و ادارات آموزش و پرورش مراجعه می کنند اما باتوجه به اینکه آموزش و پرورش بودجه ای برای این کار ندارد، ما فقط شرمنده این خانواده ها می شویم.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود در سال آینده با آمار بالای ترک تحصیل دانش آموزان مواجه باشیم، گفت: دانش آموزان زیادی از آموزش در فضای مجازی محروم شده اند و امکان حضور در مدرسه را ندارند بنابراین هر اقدامی که در راستای کمک به دستیابی این افراد به فضای مجازی آموزش انجام  شود به جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان کمک خواهد کرد.

 

دسترسی نداشتن 3 میلیون و 500 دانش آموز کشور به شاد

فرامرز صدقی، رییس اداره فناوری، اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش خراسان شمالی  با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در قبال مسائل دانش آموزی مکلف به پیگیری است، اظهار داشت: فراهم نشدن دسترسی دانش آموزان به شبکه شاد به دلیل دسترسی نداشتن به تجهیزات سخت افزاری و تبلت دانش آموزی یک پروژه ملی و زمانبر است.

وی ادامه داد: براساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سراسر کشور سه و نیم میلیون نفر از جمعیت ۱۴ و نیم میلیونی دانش آموزان از شبکه شاد محروم هستند که بسیاری از این گروه به دلیل نبود اینترنت و ابزار سخت افزاری شرایط ورود به این اپلیکیشن را نداشتند.

صدقی با بیان اینکه در روستاهای استان به لحاظ پراکندگی دانش آموزی جمعیت اندک است و کلاس ها با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به صورت حضوری برگزار می شود، گفت: همچنین تمامی مدارس روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به اینترنت رایگان متصل شدند که شرایط استفاده برای دانش آموزان و معلمان فراهم است.

صدقی خاطرنشان کرد: پیش از شهریور ماه سال جاری در سامانه نام نویسی سناد فرم محرمانه ای برای مدیران مدارس فعال شد تا اطلاعات دانش آموزانی که به هر دلیلی موفق نشده اند از سامانه شاد برخوردار باشند در این لیست وارد کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه  این فرم الکترونیکی تا مهر ماه فعال بود و داده ها توسط مدیران در آن ثبت می شد، گفت: این داده ها برای حفظ کرامت دانش آموزان محرمانه بوده و از طریق وزارت آموزش و پرورش در دست پیگیری است تا برای این دانش آموزان تدبیری اندیشیده شود.

وی یادآور شد: علاوه بر این در ستاد کمک های مومنانه نیز یک کارگروه تشکیل داده شد که برای رفع مشکل این دانش آموزان اقدامی صورت گیرد، اما با توجه به بالا بودن تعداد دانش آموزان در مرحله نخست مقرر شد که از محل جمع آوری کمک ها تعداد ۵۰۰ تبلت برای یک هزار مدرسه خریداری شود که به صورت امانی در اختیار دانش آموز قرار گیرد.

صدقی بیان داشت: در مرحله نخست مبالغی نیز جمع آوری شد اما با توجه به همزمانی با آغاز سال تحصیلی و لیست بالای دانش آموزانی که به دلیل مشکل مالی موفق به خرید کتاب نشده بودند، اولویت به تهیه کتاب دانش آموزان اختصاص داده شد.

وی با اشاره‌به اینکه آموزش در هیچ نقطه ای از استان خراسان شمالی تعطیل نشده است و کلاس ها به صورت حضوری و مجازی دایر هستند، گفت: وزیر ارتباطات تعهد داده که کمتر از دوماه آینده تبلت دانش آموزی در داخل تولید شود و ما به جدیت در این مسئله پیگیر هستیم تا بتوانیم مطالبات و دغدغه های دانش آموزان و خانواده هایشان را رفع کنیم.

 

 

محرومیت 60 هزار دانش آموز خراسان شمالی از شاد

صدقی عنوان داشت: در استان خراسان شمالی از ابتدای سال تحصیلی جدید ۳۵ درصد دانش آموزان شامل مجموعه آماری ۶۰ هزار نفری موفق نشده اند از سامانه شاد برخوردار شوند، که دلایلی از قبیل نداشتن امکانات برای برخورداری از این سامانه و تکمیل نشدن احراز هویتشان در سامانه نام‌نویسی سناد این محرومیت را رقم زده است.

این مقام مسئول‌ با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال تحصیلی گذشته نیز ۴۰ درصد از دانش آموزان از استفاده از سامانه شاد محروم بودند، گفت: این رقم برای استان نگران کننده است، پیشرفت پنج درصدی استفاده از سامانه قابل قبول نیست و پیگیری ها به صورت مکرر در حال انجام است.

صدقی با عنوان این مطلب که ۶۰ هزار دانش آموز خراسان شمالی امکان استفاده از سامانه شاد را ندارند، افزود: بخش زیادی از این دانش آموزان در مناطق روستایی هستند که کلاس ها در آن مناطق به صورت حضوری در حال برگزاری است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر گلایه کاربران شبکه شاد نسبت به کاهش حجم اینترنت شان در زمان استفاده افزود: به صورت معمول هر گوشی یا تبلتی که اینترنت داشته باشد و هیچ استفاده ای هم از گوشی نشود ابزارهای نصب شده در گوشی مصرف اینترنت دارند.

وی ادامه داد: همچنین در تمامی اخبار منتشر شده از وزیر ارتباطات اعلام شده که اینترنتی که در شبکه شاد مصرف می شود به صورت کاملا رایگان محاسبه می شود و روزانه سه میلیارد تومان یارانه اینترنت رایگان شبکه شاد از طرف دولت پرداخت می شود.

این کارشناس مسئول ادامه داد: اولیا، دانش آموزان و معلمانی که با مشکل کم شدن حجم اینترنت در زمان استفاده از شاد مواجه هستند با شماره تماس 195 جهت طرح شکایت پیگیر باشند زیرا با اپراتورهای متخلف برخورد شود، همچنین شماره 02143081  پشتیبانی شاد است که در زمینه هر مشکلی در سامانه از این طریق راهنمایی صورت می‌گیرد .

وی‌ خاطرنشان کرد: مدیران مدارس موظف هستند نسبت به نحوه برگزاری کلاس ها برای دانش آموزانی که از شبکه شاد محروم هستند برنامه ریزی کنند تا این دانش آموزان از تحصیل بازنمانند .

وی گفت: در شهرها نیز بسیاری از دانش آموزان دسترسی به امکانات ندارند که درب مدرسه همیشه باز است و دانش آموزان می توانند به صورت محدود و با رعایت فاصله در کلاس ها حضور پیدا کنند و بخشی از این مشکلات پوشش داده شود.

 

48 هزار دانش آموز ابتدایی خراسان شمالی محروم از آموزش مجازی

عصمت بدخشان، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه از آمار 103 هزار نفری دانش آموزان مقطع ابتدایی 48 هزار نفر به سامانه شاد دسترسی ندارند، گفت: این تعداد از عدم دسترسی ها به دلایلی از قبیل نداشتن گوشی، تبلت، اینترنت و زیرساخت های مخابراتی در منطقه یا روستا بوده است.

وی با بیان اینکه از یک هزار و 187 مدرسه ابتدایی استان تعداد 253 مدرسه در شهر و 934 مدرسه روستا مستقرهستند، گفت: براساس شرایط استان خراسان شمالی 53 درصد دانش آموزان در مناطق روستایی ساکن هستند و به دلیل نداشتن گوشی، نبود زیرساخت های اینترنتی در روستا و نداشتن اینترنت پرسرعت، دانش آموزان موفق به استفاده از شاد نشده اند.

بدخشان با بیان اینکه آموزش و پرورش موظف است تحت هر شرایطی آموزش دانش آموزان را برقرار کند، گفت: براساس دستورالعمل های ابلاغی از وزارت آموزش و پرورش مصوب شد که تاکید بر آموزش حضوری باشد.

 وی ادامه داد: بیش از نیمی از دانش آموزان استان خراسان شمالی در مناطق روستایی ساکن هستند و آموزش دانش آموزان در روستاها با رعایت پروتکل ها به صورت حضوری و زوج و فرد در حال برگزاری است.

بدخشان با اشاره به اینکه معلمان موظف هستند روزانه سه ساعت آموزش حضوری در مدارس شهری داشته باشند، گفت: دانش آموزان در صورت تمایل در کنار آموزش های مجازی می توانند از فرصت آموزش های حضوری با هماهنگی های صورت گرفته برای پیشگیری از شلوغی در کلاس ها استفاده کنند.

 

 

شرکت 85 درصد دانش آموزان ابتدایی استان در کلاس درس حضوری

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر آموزش ها در پنج گروه آموزش های تلویزیونی از طریق شبکه آموزش، فضای مجازی شبکه شاد، آموزش حضوری، تلفیقی و بسته های یادگیری در حال انجام است.

وی با بیان اینکه براساس آخرین آمار ثبت شده ۸۵ درصد دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت حضوری در کلاس ها شرکت داشته اند، افزود: آمار بالای آموزش حضوری به دلیل این است که بیشترین آمار دوره ابتدایی مربوط به روستاها است.

بدخشان خاطرنشان کرد: در استان خراسان شمالی در مقطع ابتدایی 67 هزار و 59 نفر آموزش حضوری، هشت هزار و 807 دانش آموز از طریق شبکه آموزش صداوسیما، دو هزار و 808 نفر از طریق بسته های یادگیری، از آموزش ها برخوردار می شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در خراسان شمالی 17 هزار دانش آموز در یک هزار و 200 کلاس چندپایه مشغول به تحصیل هستند، گفت: باتوجه به ظرفیت دانش آموزی در کلاس های چندپایه، این کلاس ها به صورت کاملا حضوری برگزار می شود.

بدخشان خاطرنشان کرد: بسته های یادگیری در قالب درسنامه سه ماهه اول سال در 6 پایه تحصیلی آماده شده است که در صورت تصمیم ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی کلاس ها از این درسنامه ها استفاده می شود.

وی گفت: خراسان شمالی به عنوان دبیرخانه تولید محتوا پایه دوم شبکه شاد کشور، 295 محتوای الکترونیکی در این پایه تحصیلی آماده و در بخش محتوای رسمی شبکه شاد بارگذاری کرده است و قابلیت استفاده برای تمامی دانش آموزان سراسر کشور فراهم است.

این کارشناس مسئول ادامه داد: همچنین تمامی محتواهای ویدیویی در دبیرخانه موجود است که در صورت لزوم به خانواده ها تحویل داده خواهد شد و درسنامه بسته های یادگیری که برای تمامی دانش آموزان تدوین شده و به نوعی مکملی برای یادگیری است.

 

دوره توانمندسازی معلمان ابتدایی برای تدوین درسنامه برگزار می شود

بدخشان عنوان کرد: نگرانی بابت ثبت نام دانش آموزان پایه اول ابتدایی وجود داشت که به دلیل نداشتن امکانات از تحصیل باز بمانند که براساس رصد انجام شده و آخرین آمار ثبت نام به خوبی در حال انجام است.

وی یادآور شد: همچنین براساس برنامه ریزی صورت گرفته طی هفته آینده دوره توانمندسازی برای معلمان ابتدایی برگزار خواهد شد تا توانمندی لازم را برای تهیه درسنامه ها در کلاس درس برای دانش آموزان داشته باشند.

این مقام مسئول بیان داشت: تدوین درسنامه در سه ماهه اول انجام و در سه ماهه دوم نیز توسط 200 سرگروه تخصصی دوره ابتدایی و پیش دبستانی در حال اجرا است.

 

تهیه و تنظیم گزارش:  آرزو رحمانی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک