شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۳۰۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۵/۱۹ - ساعت ۸:۴۶
گزارشی از آسیب سیل به زمین های کشاورزی مانه و سملقان،

غرامت های ناچیز برای خسارت های سنگین

بارش شدید و سیل‌آسای باران تیرماه امسال در استان خراسان شمالی و به خصوص در شهرستان مانه و سملقان که در مدت بسیار کوتاهی نیز اتفاق افتاد در بخش ابنیه فنی، راه‌های دسترسی و پل‌ها خسارات در پی داشت اما جبران خسارت ها بسیار ناچیز بوده است.
 غرامت های ناچیز برای خسارت های سنگین ,

به گزارش عصراترک از مانه و سملقان، خسارات این سیلاب در بخش کشاورزی در سطح شهرستان بسیار چشمگیرتر از بخش هایی همچون ابنیه و راه و پل است که متاسفانه ضرر زیادی را بر دوش کشاورزان این شهرستان تحمیل کرده است.

برآوردهای اولیه انجام شده سیل در مانه و سملقان، نشان می‌دهد بخشی از زراعت کشاورزان مانه و سملقان در سال جاری متحمل خسارات فراوانی شده است و نیاز است که بخش دولتی برای یاری رساندن به این قشر زحمتکش جامعه تدبیری بیاندیشند.

در این رابطه خبرنگار ما به سراغ برخی کشاورزانی که در جریان سیل اخیر دچار خسارت شده اند رفته است تا بیشتر در جریان موضوع قرار بگیریم.

صغری اسدزاده بانوی کشاورز اهل روستای محمدآباد، در گفتگو با خبرنگار عصراترک گفت: زمین های کشاورزی من خیلی وسیع نیست اما همین مقدا اندکی هم که امسال در آن پنبه کاشته بودم زیر گل و لای سیل مانده و محصول خراب شده است.


50 درصد زمین های زراعی تخریب شد

وی ادامه داد: از یک هکتار زمین کشاورزی بالغ بر 50 درصد زمین توسط سیل تخریب شده است و حدود پنج میلیون تومان ضرر کردم.

اسدزاده با اشاره به اقدامات دولت برای جبران خسارات این سیل، خاطرنشان کرد: تنها اقدامی که دولت برای کشاورزان کرده است، گرفتن کد ملی کشاورزان خسارت دیده است.

وی اظهار کرد: برای اینکه میزان ضرر و زیان من بیشتر نشود، مجبور شدم همین زمین را مجدد بازسازی کنم  تا حداقل پنبه های باقی مانده رشد کند.

رمضانعلی اسدی یکی دیگر از کشاورزان بخش مانه که محصول پنبه کاشته بود در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سیل تیرماه باعث تخریب بیش از نود درصد از مزرعه او شده است.

وی با بیان اینکه حدود هشت میلیون تومان ضرر کرده است، ادامه داد: چیزی از محصول باقی نمانده است که بخواهیم زمین را برای آن بازسازی کنیم.

این کشاورز مانه ای با اشاره به رهاسازی آب سد شیرین دره در ایام بارندگی های شدید، خاطرنشان کرد: رهاسازی آب سد باعث تخریب راه های بین مزارع و بعضا راه های روستایی می شود که باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

سید حسین نبوی که دارای محصول پنبه، شالی و نیز باغ میوه است، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در جریان سیل اخیر حدود بیست میلیون تومان خسارت به کشاورزی و باغات او وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه دو هکتار پنبه، دو هزار متر شالی و یک هکتار باغش خسارت دیده است، خاطرنشان کرد: دیواره های استخر آب هشت متری که برای کشاورزی احداث کرده بودیم نیز توسط این سیلاب تخریب شد که مجبور شدیم نوسازی کنیم.

 

 

خسارت سیل به 72 هکتار از زمین های زراعی مانه و سملقان
هادی قهرمانیان رئیس اداره جهاد کشاورزی مانه و سملقان در گفتگو با عصر اترک، گفت: در سیل چهارشنبه ۲۵ تیر، حدود 2 میلیارد و چهارصد و 15 میلیون تومان خسارت به بخش کشاورزی مانه و سملقان وارد شد که از این مقدار، ۷۲ هکتار از زمین های زراعی خسارت دید و بقیه خسارات در حوزه زیرساختی آب و خاک بوده است.

وی ادامه داد: سیلی که پنجشنبه ۲۶ تیرماه اتفاق افتاد، حدود هزار و 485 هکتار از اراضی زراعی به علاوه بخش های دامی و منابع آبی شهرستان مانه و سملقان خسارت دید، که مبلغی حدود ۱۴ میلیارد و ۱۹۱ میلیون تومان خسارت وارد شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی مانه و سملقان  با بیان اینکه معمولا خسارت های وارده به بخش کشاورزی در سطح شهرستان در بارندگی های شدید، زیاد است، گفت: میزان پوشش بیمه ها نسبت به خسارت های وارده به بخش کشاورزی در بلایای طبیعی بسیار پایین است.

قهرمانیان در پایان با اشاره به اینکه بخش زیادی از کشاورزان شهرستان تمایل چندانی به بیمه کردن کشاورزی خود نیستند، گفت: دولت جبران خسارات در بخش کشاورزی را منوط به بیمه می کند.

انتهای پیام / م ق

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک