پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۳۰۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ساعت ۱۶:۳۳
قلعه جلال الدین شهرگرمه

آشنایی با قلعه تاریخی جلال الدین شهر گرمه

قلعه جلال الدین گرمه یکی از شاخص ترین بناهای تاریخی شهرستان و شهر گرمه می باشد که در سال ۱۳۵۶ و به شماره ۱۵۷۷ توسط باستان شناس معروف فایق توحیدی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
آشنایی با قلعه تاریخی جلال الدین شهر گرمه,

محمودی فرد،روابط عمومی میراث فرهنگی گرمه در گفتگوی باخبرنگار اترک گفت: قلعه جلال الدین  در سه کیلومتری شهر گرمه بر بالای کوه مرتفعی قرار گرفته که اطراف آن را دشت های وسیع احاطه کرده است و از فاصله های دور حالت مخروطی بودن این کوه و موقعیت قلعه روی آن نظر هر بیننده ای را بخود جلب میکند.

وی اظهار کرد: ابتدا در نگاه اول این سوال پیش می آید که آیا به چه منظوری این قلعه بر بالای کوهی که از هر طرف با شیب تند به دشت منتهی میشود ساخته شده ولی هرچه بیشتر به آن نزدیک می شویم به عظمت و موقعیت دفاعی آن زیادتر پی می بریم. 

وی افزود: برای دسترسی به این کهن دژ عظیم بجز یک راه باریک از حاشیه چشمه که مستقیماً به ورودی قلعه منتهی میشود راه دیگری وجود ندارد و بجز پیاده و یا با اسب امکان دسترسی به آن غیر ممکن است.

محمودی فرد در مورد نحوه استفاده از این اثر گفت:  بنائی در چنین موقعیت دفاعی کم نظیر و مشکل از نظر دسترس بودن و قرارگرفتن بر فراز قله کوهی که از بالای آن می توان بشعاع حدود سی کیلومتر را دیده بانیکرد و دیوارهای عظیم و قطور و برج و باروی خلل ناپذیر و یک ورودی مشرف بر قسمت اعظم دشت و چشمه آب دامنه کوه کاربرد نظامی آن را تایید می کند .

وی ادامه داد: این بنا هم دوره با بنای تاریخی باغمزار گرمه و در دوره ایلخانی ساخته شده و مصالح بکار رفته در این قلعه سنگ ، ساروج و آجر هایی به ابعاد 27*27*5 سانتی است که این نوع آجر در خراسان بزرگ فقط در بنای باغمزار کاربرد داشته است .

مسئول روابط عمومی اداره میراث فرهنگی گرمه اضافه کرد: برای ذخیره مواد غذایی مورد نیاز سربازان از ۱۲۸ خمره  که داخل دیواره های قلعه تعبیه شده استفاده می کردند که قابلیت ذخیره ۲۰ تن مواد غذایی و  ۶ ماه ساکنین را داشته و آب آشامیدنی هم از داخل چاه وسط بنا برداشت می کردند . 

وی خاطرنشان کرد: قلعه جلال الدین در بین مردم به نام جلال الدین خوارزمشاهی معروف هست که به گفته کارشناسان جلال الدین خوارزمشاهی در این منطقه ساکن نبوده ولی با توجه به نوع ساخت بنا و محل قرارگیری آن شباهت زیادی به قلاع فرقه باطنیه از اسماعیلیان دارد که هم دوره با ساخت آن جلال الدین حسن نو مسلمان رهبر این فرقه بوده است.

انتهای پیام/غلامی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک