دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۲۸۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۲/۱۷ - ساعت ۱۱:۳۳
مواضع علمای اهل سنت خراسان شمالی در خصوص زمان عید فطر،

فطر، عید اتحاد و همبستگی شیعه و سنی در خراسان شمالی/ تبعیت از ولی فقیه در اعلام عید سعید  فطر لازم و ضروری  است

عيد سعيد فطر، فصل مشترك بين مسلمانان تشيع و اهل تسنن است كه هر دو براي يك هدف و آرمان مشترك، اين عيد بزرگ اسلامي را جشن مي گيرند.
فطر، عید اتحاد و همبستگی شیعه و سنی در خراسان شمالی/ تبعیت از ولی فقیه در اعلام عید سعید  فطر لازم و ضروری  است,

به گزارش عصر اترک، دشمن همواره به دنبال سوء استفاده از موضوعات قومي و مذهبي در ميان ملت مسلمان ايران است اما هوشياري و درايت بالاي رهبر معظم انقلاب و فقهای شیعه و سنی در ایران هر سال نيز نقشه هاي آنان را خنثي مي كند. در حالی كه فقهای شیعه و سنی معتقدند كه رؤیت ماه شوال و اعلام عید فطر برعهده حاكم اسلامی است و مردم ایران باید این عید را به صورت همزمان برگزار كنند، دشمنان در این خصوص به دنبال تفرقه افكنی هستند. در شرايط امروز دنياي اسلام به شدت نيازمند اتحاد و انسجام ميان مسلمانان است و اعياد ديني يكي از نقاط عطف در بروز و ابراز اين اتحاد به دشمنان اسلام است كه خوشبختانه هر سال شاهد اين اتحاد در اعلام عيد سعيد فطر و ديگر اعياد ديني هستيم.

مسأله استهلال ضمن اینكه مهم است، از مسائل روشن به شمار می رود اما دشمنان و برخی کشورهای به اصطلاح مسلمان به هر دستاویزی متوسل می شوند تا به اتحاد دنیای اسلام ضربه بزنند. فلذا در این راستا بزرگان اهل سنت خراسان شمالی اعلام می دارند: حکم حاکم شرع و اطلاعیه ولی امر مسلمین جهان برای ثبوت رؤیت هلال ماه شوال ملاک اصلی است و اهل سنت این استان با استعلام از دفتر حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی) عید سعید فطر را اعلام خواهند کرد.

 

حکم حاکم شرع فصل الخطاب است

حاج گلدی آخوند کمالی،مدیر حوزه علمیه خادمیه امانلی راز و جرگلان در گفتگو با خبرنگار ما در این خصوص گفت: اعلام رؤیت هلال ماه و عید فطر از سوی رهبر معظم انقلاب، برای ما هم حجت است.

وی افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری، اهمیت بسیار زیادی به مسأله رؤیت هلال ماه می دهند و کمیته ی استهلال ماه در رابطه با این موضوع از طرف دفتر رهبری تشکیل شده است و متخصصانی برگزیده با تمام جدیت با دستگاه های مجهز هلال ماه را رصد می کنند که اینها نشان می دهد که معظم له، با جدیت تمام رؤیت هلال ماه را بررسی می کنند.

وی با بیان اینکه بین همه مذاهب اسلامی در رؤیت هلال ماه اختلافاتی جزئی وجود دارد، تصریح کرد:  با وجود این ما راه چاره مهمی داریم که برای همه مذاهب قابل قبول است و آن حکم حاکم است که رفع اختلاف می کند.

وی خاطرنشان کرد: بحث رؤیت ماه ممکن است در بسیاری از نقاط گفته شود ولی برای ثبوت این رؤیت حتما باید حاکم شرع ما یعنی حضرت امام خامنه ای، دستور بدهند چرا که تنها منبع رسمی و قابل اعتماد در اعلان روز عيد سعید فطر، دفتر مقام معظم رهبری است.



عید فطر اهل سنت همزمان با اعلام رهبری  
حاج خالمحمد آخوند سرفراز، مدیر حوزه علمیه هدایتی کلاته ابریشم راز و جرگلان نیز در گفتگو با خبرنگار عصر اترک، گفت: رؤیت هلال ماه هم برای شروع ماه مبارک رمضان و هم برای ختم این ماه شریف، یکی از مسائل مهم و دارای مسائل عدیده به جهت جو و شرایط حاکم برهوا در نزد غروب آفتاب آن روزها است.

آخوند سرافراز اظهار داشت: در اکثر کتب اهل سنت احناف، رؤیت با چشم غیر مسلح را شرط دانسته و بر اختلاف مطالع اعتبار داده اند، لذا امروز به جهت آنکه هرگونه خبر در آن واحد در سرتاسر جهان منتشر می شود و اینکه فلان کشور در شرقی ترین نقطه جهان،  عید ندارد و فلان کشور در غربی ترین نقطه عید فط اعلام کرده  و یا روزه گرفته است، این مسأله ساز شده و هرساله مباحثی را پیش می آورد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه از آنجایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفتر حضرت آقا، تشکیلات خاص و امکانات مجهز جهت پیگیری و رصد رؤیت هلال ماه فراهم کرده است و خصوصا جهت اقامه نماز عید فطر، جایگاه سیاسی خاصی دارند و اینکه مسلمانان یک کشور حتما روز واحد را عید دانسته باشند، مهم است.

وی خاطرنشان کرد: ما جامعه اهل سنت خراسان شمالی به اطاعت از فرامین صادره از دفتر مقام معظم رهبری که مسئولیت را برعهده گرفته و با ظرافت و دقت تمام و پشتوانه علمی موضوع را رصد و ابلاغ می فرمایند، بیش از پیش رهنمود های رهبری را اجرایی نموده و هر روزی را که امام خامنه ای (مدظله العالی)عید سعید فطر اعلام نمایند، اقدام به اقامه نماز عید فطر می نماییم.


تابع اطلاعیه دفتر رهبری هستیم

امام جمعه دهستان باغلق راز و جرگلان نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: همه ی ما می دانیم که دشمنان قسم خورده اسلام با به کارگیری همه تجارب تاریخی و امکانات علمی و اقتصادی هر سال تلاش می کنند تا به بهانه‌های مختلف و از جمله استهلال، در میان صفوف متحد ملت مسلمان ایران تفرقه بیندازند، اما هر بار تیرهایشان یکی پس از دیگری به سنگ می خورد.

 حاج غفورآخوندیزدانی تاکید کرد: ما به دشمنان این میهن عزیزمان اعلام می داریم که اهل سنت خراسان شمالی، در اعلام عید سعید فطر، تابع اطلاعیه دفتر رهبر معظم انقلاب هستند و هرگز ایجاد توطئه و تفرقه را به بدخواهان اسلام نخواهند داد.


حجت، نظر حاكم اسلامی است

امام جمعه مسجد خاتم الانبیاء بجنورد گفت: پیامبر اسلام (ص) فرمودند كه با دیدن هلال ماه روزه بگیرید و با دیدن هلال ماه عید بگیرید، پس رؤیت و دیدن هلال ماه باید انجام پذیرد و ثابت شود.

حاج آتاآخوند داوری اظهار داشت:  دیدن و رؤیت هلال ماه هم در اول ماه رمضان و هم در آخر آن و اعلام عید لازم است و در ثانی این رؤیت و دیدن باید با تأیید حاكم اسلامی انجام پذیرد و حجت همان نظر حاكم اسلامی است.

وی خاطر نشان کرد: علمای اهل سنت خراسان شمالی نیز در اعلام عید سعید فطر تابع حکم رهبر معظم انقلاب، هستند؛ زیرا که امام خامنه ای، اولی الأمر بوده و پیروی از رهنمودهای آن حضرت بر همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی واجب و ضروری است.

انتهای پیام/



 

 

 



 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک