سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۶۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۱۵ - ساعت ۱۱:۳۷
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تشریح کرد:

مبارزه با علف هرز در مزارع مناطق گرم استان آغاز شد/پیش بینی مبارزه ۲/۵ برابری با سن گندم در استان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اعلام اینکه مبارزه با آفت علف هرز در مزارع گندم و جو مناطق گرم در استان از هفته گذشته آغاز شده است، گفت: این مبارزه با پایان فروردین ماه سال 99 ادامه خواهد داشت.
مبارزه با علف هرز در مزارع مناطق گرم استان آغاز شد/پیش بینی مبارزه 2.5 برابری با سن گندم در استان,

محمد رضایی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره مبارزه با آفت های علف هرز و سن گندم در مزارع استان اظهار کرد: با توجه به اینکه خراسان شمالی در فصول پاییز و زمستان امسال کاهش بارندگی های 57 درصدی در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته را پشت سر گذاشت این کاهش بارندگی ها موجب شد تا رشد رویشی محصولات کشت پاییزه گندم و جو در استان بسیار ضعیف شود.

رضایی تصریح کرد: این رشد رویشی تاخیری در محصولات گندم و جو که در فصل پاییز امسال کشت شده اند، سبب می شود تا مقاومت و قدرت این محصولات در مقابل دو آفت علف های هرز و سن گندم را بکاهد و این آفت ها بر این محصولات غلبه کنند.

وی عنوان کرد: اثرگذاری و هجوم این دو آفت بر این محصولات پاییزه کشت شده را از طریق پیامک ها و نامه نگاری به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان های خراسان شمالی به منظور اطلاع رسانی به کشاورزان برای آغاز به موقع مبارزه با این آفت ها انجام شده است.

وی افزود: در این پیامک ها و نامه نگاری ها درخواست کرده ایم تا کشاورزان با کارشناسان شبکه های مراقبت جهاد کشاورزی شهرستان ها به منظور آغاز مبارزه به موقع با این آفت ها در تعامل باشند.

آغاز مبارزه با آفت علف هرز در مزارع مناطق گرم استان

محمد رضایی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با اعلام اینکه از هفته گذشته مبارزه با علف های هرز در مناطق گرم استان در مزارع گندم و جو استان آغاز شده است، گفت: مبارزه با آفت علف هرز در سطح مزارع گندم و جو تا پایان فروردین ماه 99 ادامه خواهد داشت.

رضایی عنوان کرد: در فصل زراعی جاری پیش بینی می شود که سطح مبارزه با آفت علف هرز در مزارع گندم و جو استان در حدود 87 تا 100 هزار هکتار باشد تا سطح خسارت این آفت را در این مزارع کاهش داده شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال زراعی پاییزه سال گذشته مبارزه با علف هرز در مزارع گندم و جو استان 87 هزار هکتار بود.

پیش بینی مبارزه با سن مادری گندم در سطح 20 هزار هکتار از مزارع استان

محمد رضایی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به آفت سن گندم نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه استان خراسان شمالی در سال جاری، فصول پاییز و زمستان را بدون تجربه سرمای موثر پشت سر گذاشته، این شرایط موجب شده است تا جمعیت سن گندم کمترین تلفات را داشته باشد و جمعیت آنان در این فصل زراعی در مقایسه با فصل زراعی سال گذشته بیشتر خواهد بود.

رضایی با بیان اینکه مبارزه با آفت سن مادری گندم از اواخر اسفند ماه در سطح مزارع گندم در مناطق گندم استان آغاز خواهد شد که تا اوایل فروردین ماه 99 ادامه خواهد داشت، اعلام کرد: پیش بینی می شود که در این فصل زراعی مبارزه با آفت سن گندم در سطح 20 هزار هکتار از مزارع گندم انجام شود.

وی یادآور شد: در فصل زراعی پاییزه سال گذشته به دلیل افزایش بارندگی ها و تجربه سرمای موثر که منجر به کاهش جمعیت سن در مزارع گندم استان شد سطح مبارزه با آفت سن گندم در مزارع استان در حدود هشت هزار هکتار بود.

پیش بینی مبارزه با آفت ملخ در مزارع استان در سطح 8 هزار هکتار

محمد رضایی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره مبارزه با آفت ملخ ها نیز بیان کرد: پیش بینی می شود که در این فصل زراعی امسال مبارزه با آفت ملخ های بومی و مراکشی در مزارع استان در سطح هشت هزار هکتار باشد که مبارزه با آفت ها در بهار 99 آغاز می شود.

رضایی افزود: در فصل زراعی سال گذشته مبارزه با آفت ملخ در مزارع استان در سطح هفت هزار هکتار انجام شده بود.

وی در خاتمه با اشاره به شیوع بیماری کرنا ویروس در سطح کشور و استان اظهار کرد: متاسفانه این بیماری موجب شده است تا برگزاری کلاس های آموزشی برای آگاه سازی و راهنمایی کشاورزان استان در زمینه مبارزه با آفت ها لغو شوند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه این مسئله ارتباط شبکه مراقبت جهاد کشاورزی شهرستان ها با کشاورزان در استان را محدود کرده است، اعلام کرد: کشاورزان به پیامک ها، اطلاع رسانی ها و ارائه آموزش ها از طریق شبکه صدا و سیمای استان توسط کارشناسان شبکه مراقبت را توجه و پیگیری کنند.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک