پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۸/۲۵ - ساعت ۱۵:۳

انتقاد از شیوه پرداختی به پزشکان/اژدهای خوش اشتهای سیری ناپذیر

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در اولین نشست خبری فعالیت دوره پنجم این سازمان، به تشریح اولویت های جامعه پرستاری پرداخت و در عین حال خواستار، اصلاح نظام پرداخت ها به پزشکان و درمانگران شد.
انتقاد از شیوه پرداختی به پزشکان/اژدهای خوش اشتهای سیری ناپذیر,

به گزارش خبرنگار مهر، محمد میرزابیگی، روز شنبه در اولین نشست خبری به عنوان رئیس جدید سازمان نظام پرستاری، گفت: اصلاح نرم افزار قاصدک، اصلاح روال اعتباربخشی و پیگیری استخدام سالانه ۱۰ هزار نیروی پرستاری، به عنوان سه اولویت سازمان نظام پرستاری است که باید قبل از فرا رسیدن روز پرستار، به سرانجام برسد.

وی افزود: هر سه اولویت سازمان نظام پرستاری، جزو وعده های وزیر در روز پرستار سال قبل بوده است.

میرزابیگی، به طرح قاصدک اشاره کرد و گفت: بساط قاصدک باید هر چه زودتر جمع شود، چون اصلا عملکردی نیست و پرداختی به پرستاران با این سیستم دچار مشکلات عدیده ای است.

وی ادامه داد: نرم افزار قاصدک با فرمول های بی خود و غیر ضرور، پرداخت به پرستاران را دچار چالش کرده است. در قاصدک، بایستی موضوع اضافه کار و کارانه از هم تفکیک و جدا شود. در حالی که شاهد هستیم در برخی مناطق، پرداخت کارانه و اضافه کار پرستاران تا ۱۸ ماه عقب افتاده است. همچنین رقم پرداختی کارانه پرستاران به یک سوم کاهش یافته است. از همین رو، کارانه باید بر اساس سهم ۲۷.۵ درصدی و اضافه کار نیز از بودجه جاری مثل کارکنان دولت، به پرستاران پرداخت شود.

میرزابیگی تاکید کرد: راهکارهای علمی و عملیاتی نیز برای رفع این مشکل وجود دارد و به عنوان یکی از اولویت های سازمان نظام پرستاری، دنبال می کنیم.

وی در ارتباط با جذب نیروی پرستاری، گفت: یکی دو سالی است که هیچ جذب و استخدام نیروی پرستاری اتفاق نمی افتد. 

میرزابیگی با عنوان این مطلب که پرستاری جزو مشاغل حاکمیتی است، افزود: بیمارستان ها نباید به عنوان بنگاه اقتصادی تلقی شوند و این نگاه باید عوض شود. لذا، دولت باید بپذیرد سالانه حداقل ۱۰ هزار نیروی پرستاری در بخش دولتی جذب و استخدام کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری به موضوع پرداخت ها بر اساس شیوه و روش «فی فور سرویس» در نظام سلامت کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس این روش، به ازای هر خدمتی که ضرورت دارد یا ندارد، به پزشک و درمانگر، پولی پرداخت می شود. 

وی ادامه داد: این روش پرداخت در هر جای دنیا که اجرا شده و منابع مالی نظام سلامت آنها خیلی بیشتر از کشور ما بوده است، دچار چالش شده و آن را اصلاح کرده اند. 

میرزابیگی، از روش پرداختی فی فور سرویس به عنوان «اژدهای خوش اشتهای سیری ناپذیر» در نظام سلامت کشور نام برد و گفت: در هیچ جای دنیا این گونه نیست که بابت هر خدمتی که ضرورت آن مشخص نیست، پولی پرداخت شود.

وی افزود: این روش پرداختی در نظام سلامت، هزینه های دولت و مردم را به شدت افزایش داده است و به رغم اینکه بودجه سلامت به صورت تصاعدی بالا رفته، اما شاهد هستیم که کارانه پرستاران عقب می افتد و پرداختی آن نیز به یک سوم سقوط می کند.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک