شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۴۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۸/۲۲ - ساعت ۹:۶
مسئول بیماران پی کی یو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خبر داد:

۴۵ بیمار مبتلا به پی کی یو ، تحت پوشش دانشگاه

مسئول بیماران پی کی یو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ۴۵ بیمار مبتلا به پی کی یو( فنیل کتونوری) تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی هستند.
۴۵ بیمار مبتلا به پی کی یو ، تحت پوشش دانشگاه,

به گزارش عصراترک، مهری فرشاد، مسئول بیماران پی کی یو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: پی کی یو نوعی بیماری متابولیک ارثی است که در مبتلایان به آن، آنزیم فنیل آلانین در بدن  ترشح نمی شود و بیمار قادر به هضم مواد غذایی حاوی فنیل آلانین نیست.


فرشاد افزود: این بیماری ارثی بوده و از طریق پدر و مادر به ارث می رسد.


وی به مواد غذایی حاوی فنیل آلانین اشاره کرد و اظهار داشت: تخم مرغ، شیر، آرد، نان و... حاوی فنیل آلانین است و مبتلایان به این بیماری تا پایان عمر نمی توانند از این مواد غذایی مصرف کنند.


فرشاد با بیان این که تشخیص این بیماری بین روزهای دوم تا هفتم بعد از تولد از طریق تست های غربالگری قابل انجام است، عنوان کرد: ویزیت در بیمارستان و انجام آزمایش ها برای این بیماران رایگان و ۱۰ درصد هزینه داروها با خود بیمار است و ۹۰ درصد را بیمه تقبل کرده است.


وی مشکلات ذهنی را از عوارض این بیماری برشمرد و خاطرنشان کرد: بعد از تشخیص بیماری و انجام مجدد آزمایش به منظور اطمینان از ابتلا به بیماری مراجعه به پزشک متخصص و کارشناس تغذیه ضروری است.


این مسئول، حذف مواد غذایی حاوی فنیل آلانین و مصرف شیرخشک های مخصوص این بیماری را از روش های پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی ناشی از این بیماری عنوان کرد.

 

انتهای پیام/ 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک