پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۲۳۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۷/۲۸ - ساعت ۹:۴۹
در پانزدهمین اجلاس مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان ارائه شد؛

پیشنهادات اقتصادی خراسان شمالی به ترکمنستان

پیشنهادات اقتصادی خراسان شمالی به کشور ترکمنستان در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی این دو کشور ارائه و مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.
پیشنهادات اقتصادی خراسان شمالی به ترکمنستان,

به گزارش عصر اترک، هفته گذشته موضوع سفر هیات ایرانی با محوریت وزیر راه و شهرسازی و با حضور محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی، قاضی زاده نماینده مردم مشهد و عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی به کشور ترکمنستان برای شرکت در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی این دو کشور رسانه ای شد که در انعکاس این سفر، استاندار خراسان شمالی از انجام مذاکرات با طرف ترکمنستانی همچنین ارائه پیشنهادات و تفاهم نامه های منعقد شده میان طرفین در زمینه تقویت مراودات اقتصادی بین دو کشور خبر داد.

بر اساس این گزارش، در این سفر در گفت و گو با طرف ترکمنستانی بار دیگر موضوع احداث و بازگشایی بازارچه مرزی پرسه سو میان استان خراسان شمالی با کشور ترکمنستان مطرح شد که در صورت موافقت کشور ترکمنستان، خراسان شمالی متعهد می شود که برای برقراری ارتباط از طریق این بازارچه مرزی، منطقه ویژه اقتصادی یا یک شهرک صنعتی نیز را آماده سازی کند.

همچنین در این سفر هیات ایرانی احداث پارک صلح در گلیل و انجام کشت های فراسرزمینی به ویژه در زمینه کشت چغندر قند را پیشنهاد داد.

با توجه به اینکه ترکمنستانی ها در نظر دارند یک شهر 80 هزار نفری در نزدیکی عشق آباد و آن سوی مرزهای شیروان ایجاد کنند، در همین راستا، خراسان شمالی اعلام آمادگی کرد که در این زمینه به کشور ترکمنستان کمک خواهد می کند که مصالح ساختمانی از جمله سیمان بجنورد از کشور و استان به کشور ترکمنستان صادر شود که البته طرف ترکمنستانی از این موضوع استقبال کرد و تفاهم هایی نیز در این زمینه منعقد شدند.

علاوه بر این، یکی دیگر از موضوعات مطرح شده و مهم در این کمیسیون ایجاد خطوط ریلی، ترانزیتی و تقویت آنها میان کشورهای ترکمنستان، ایران، پاکستان و هند و اتصال این خط ریلی به جنوب کشور و بندر عباس برای اتصال به دریای خلیج فارس بود تا از این طریق امکان مبادله بیشتر آسیای میانه از دریای آزاد با دیگر نقاط جهان فراهم شود.

همچنین در این نشست مشترک، برقراری پرواز از تهران به عشق آباد، بجنورد به عشق آباد و مشهد به عشق آباد نیز پیشنهاد و بررسی شدند.

افزون بر این، در این جلسه گفت و گو ها در زمینه تبادلات گازی برای رفع چالش ها و مشکلات موجود میان دو کشور در زمینه پرداخت طلب طرف ترکمنستانی انجام شد که در صورت رفع مشکلات میان طرفین تفاهم نامه هایی منعقد شوند.

به گزارش عصر اترک، در این سفر دیدار با کابینه دولت و رئیس مجلس ترکمنستان، جلسه با وزیر امور خارجه ترکمنستان، جلسه با رئیس کابینه وزیران در امور صنعت، ارتباطات، حمل و نقل همچنین دیدارهایی با وزیر تجارت ترکمنستان انجام شدند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک