پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۳۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۷/۲۵ - ساعت ۹:۴۱
یک کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد گفت:

احتمال وقوع حوادث در کودکان پسر بیشتر از دختران است/ کودکان زیر پنج سال بیشتر در معرض خطرات هستند

یک کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد با بیان اینکه احتمال وقوع حادثه در کودکان پسرنسبت به دختران بیشتر است، ادامه داد: کودکان در رنج سنی بین چهار تا پنج سالگی نمی توانند معنای خطر و مفهوم هشدارها را درک کنند، همچنین در گروه سنی صفر تا چهار سال نیز بیشتر در معرض خطر حوادث خانگی قرار دارند.
احتمال وقوع حوادث در کودکان پسر بیشتر از دختران است/ کودکان زیر پنج سال بیشتر در معرض خطرات هستند,

زیبا محمدی، کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد در گفتگو  با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه آسیبهای ناشی از حوادث از علل اصلی معلولیت، ناهنجاری های دائمی و مرگ در کودکان است، اظهار کرد: هر سال تعداد زیادی از کودکان حوادثی را تجربه می کنند واین مسئله باعث می شود که دومین علت مرگ کودکان به علت سوانح و حوادث باشد.

وی با بیان اینکه احتمال وقوع حادثه در کودکان پسرنسبت به دختران بیشتر است، ادامه داد: کودکان در رنج سنی بین چهار تا پنج سالگی نمی توانند معنای خطر و مفهوم هشدارها را درک کنند، همچنین در گروه سنی صفر تا چهار سال نیز بیشتر در معرض خطر حوادث خانگی قرار دارند.

این کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد اضافه کرد: مکان هایی در منزل و خارج از آن وجود دارد که علی رغم اینکه به چشم نمی آید ولی برای کودک آسیب زا است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پیشگیری از آسیب های کودکان مسئولیت بزرگی است و نیازمند توجه دقیق و نظارت والدین به خصوص مادر، معلمین،مربیان و مراقبان کودک است، اظهار داشت: دادن آموزش های صحیح به والدین و کودکان و ایجاد نگرش و باور عمیق، نوید بخش آینده ای بهتر برای کودکان این سرزمین خواهد بود.

وی گفت: هنگامی که کودک مهارت های جدید کسب می کند در معرض خطرات جدیدی قرار می گیرد و کودکان باتوجه به کنجکاوی که دارند هر چیزی را حتی اگر مزه خوبی نداشته باشد به دهان گذاشته و می خورند که شدت مسمومیت به میزان و ماهیت ماده سمّی بستگی دارد سم ها ممکن است بلعیده شده ،استنشاق شده، تزریق و جذب شوند.

محمدی با اشاره به اینکه مسمومیت ارتباط مستقیم با سن فرد دارد، گفت:  کودکان زیر پنج سال بیش از سایر کودکان در معرض خطر هستند و این میزان در حدود دو سال افزایش قابل توجهی دارد که در کشورهای با درآمد متوسط و کم درآمد کودکان زیر یکسال با بیشترین میزان مسمومیت مرگبار روبرو هستند.

این کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد یادآور شد: به جهت پیشگیری از مسمومیت در کودکان باید داروها و مکمل ها را بیش از دوز پیشنهاد شده به کودکان ندهید و داروها، كيف لوازم بهداشتي و آرايشي در جايي امن و دور ازدسترس كودكان نگهداري شوند.

وی ادامه داد: همچنین اگر به كودك خود دارو می‌دهید به او تفهيم كنيد كه اين دارو است و از كلماتي مثل آب‌نبات، شكلات و يا خوراكي برای خوراندن به کودک استفاده نكنيد.

محمدی با اشاره به اینکه داروهاي تاريخ گذشته نگهداري نشوند و اضافه داروهاي مصرفي دور ريخته شوند، افزود: داروهاي خود را در مقابل چشم كودكان نخوريد، زیرا كودكان از رفتار بزرگسالان تقليد می‌کنند و ممكن است دور از چشم والدين داروها را به دهان ببرند.

وی با تاکید بر اینکه گياهان چه سمي و چه غير سمي باید از دسترس كودكان دور نگه‌ داشته شود، اضافه کرد: بسياري از گياهان و گل‌های آپارتماني مانند خرزهره و ديفن‌باخيا، سمي هستند و تماس پوست با آن‌ها و يا به دهان بردن آن‌ها منجر به مسموميت می‌شود.

محمدی گفت: پیش از خرید گیاهان تزیینی برای نگه‌داری در منزل، با متخصصین گیاه شناسی مشورت شود و از احتمال سمی بودن آن‌ها برای کودکان اطلاع حاصل شود.

این مقام مسئول ادامه داد: محصولات شيميايي و شوينده، نفت و بنزين را هميشه در ظرف اصلي آن نگهداري كنيد و هیچ‌گاه اين فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراكي (مانند بطري نوشابه) نگه‌داری نكنيد. اين عمل سبب خورده شدن اتفاقي اين مواد توسط كودكان خواهد شد.

وی همچنین بیان کرد: محصولات تميز كننده در محلي خارج از دید، در كابينت‌ها يا قفسه‌هاي قفل‌دار، ترجيحاً در طبقات بالا و دور از دسترس کودکاننگه‌داري شوند و اين مواد زير سينك و يا كف توالت نگهداري نشوند.

محمدی گفت: براي پيشگيري از مسموميت با گاز مونواكسيد كربن اطمينان حاصل شود كه مجاري تهويه منزل مسدود نيستند ولوازم شعله‌سوز به طور منظم توسط يك مهندس واجد شرايط سرويس مي‌شوند.

این کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد اظهار کرد: در هنگام بروز مسائل و مشكلات خانوادگي، بيشتر مراقب كودكان باشيد، در اين شرايط كودكان در برابر حوادث و مسموميت اتفاقي آسیب‌پذیرترند و زمانی که شما در منزل نيستيد و كودك را به فرد ديگري بسپارید.

محمدی با بیان اینکه در صورت مواجه  با کودک مسموم با مرکز اورژانس تماس بگیرید، گفت: كودك مسموم بايد از نظر نشانه‌هايي نظير سوختگي لب‌ها، قرمزي اطراف دهان و از نظر اثرات جانبي مسموميت نظير خواب آلودگي، استفراغ، گرفتگي عضلات معده (درد ناحيه شكم) و تغييرات رفتاري بررسی شود اگر هنوز مقداري سم در دهان كودك وجود دارد از او خواسته شود آب دهانش را بيرون بریزد يا با كمك انگشت مواد سمي از دهان كودك خارج شود.

وی گفت: قبل از رسيدن كمك‌هاي پزشكي، كودك به پهلو قرار داده شود و  سرش پايين‌تر از ساير قسمت‌هاي بدن قرار گیرد، سموم، ظروف حاوي دارو، گياهان، شيشه شربت يا قرص‌هاي مصرف شده به اورژانس بيمارستان برده شود.

محمدی افزود: اگر كودك استفراغ كرده و نمي‌دانند چه چيزي خورده است مواد استفراغ شده به بيمارستان برده شود و قرص‌هاي باقي مانده در قوطي قرص‌ها شمرده شوند تا تعدادي كه احتمالاً كودك مصرف كرده معلوم شود و ميزان سم مصرف شده و خطر آن در كودك تعيين شود.

این کارشناس کودک مرکز بهداشت بجنورد خاطر نشان کرد: معمولاً كودكان در چنين مواردي بيش از يك نوع دارو مصرف كرده‌اند پس ضروري است فهرستي از تمام داروهاي موجود در منزل تهيه شود.

 

انتهای پیام/ رحمانی

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک