شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس ویژه نامه محرم | کد خبر: ۲۸۲۳۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۷/۲۲ - ساعت ۸:۳۱

مستندسازی شکوه ماندگاری نهضت اربعین/ زائران رسانه باشند

در حالی که اجتماع عظیم اربعین از سوی رسانه‌های خارجی مورد سانسور قرار می‌گیرد، بهتر است از ظرفیت عظیم شبکه‌های مجازی برای مستندسازی و بازنشردستاوردهای کنگره جهانی اربعین استفاده شود.
مستندسازی شکوه ماندگاری نهضت اربعین/ زائران رسانه باشند,

خبرگزاری فارس از تبریز- معصومه درخشان: اگر پدران و مادران ما طی چندین نسل گذشته در حسرت زیارت اربعین سیدالشهدا (ع) بودند، اکنون به برکت خون پاک هزاران شهید و سرنگونی رژیم حزب بعث دسته دسته از مسلمانان و دوست‌داران آن حضرت در سراسر دنیا به زیارت اربعین می‌روند تا دمی در هوای اربعین نفس بکشند.

 سفارش ائمه اطهار علیه‌السلام برای زیارت اربعین سیدالشهدا (ع) نشان از اهمیت و بزرگی مقام امام حسین علیه‌السلام دارد.

امام صادق (ع) فرمود: خداوند خیر هر کس را بخواهد، دوستی امام حسین و دوستی زیارت او را در دلش می‌افکند و برای هر کس بد بخواهد، بغض امام حسین و بغض زیارت او را در قلبش قرار می‌دهد. (وسائل الشیعه جلد 14)

 امام رضا (ع) فرمود: هر کس اباعبدالله (ع) را در کنار نهر فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است. (محمد بن الحسن الطوسی، تهذیب الاحکام،جلد 6).

پاسداشت قیام و نهضت جهانی حضرت علی بن الحسین (ع) در زیارت اربعین به اوج خود می‌رسد، اربعین اجتماع عظیم مسلمانان است و نه تنها مسلمانان بلکه آزادگان جهان نیز در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند.

آنها دلداده آزادی و آزادگی بوده و سفیر و پیام‌رسان حادثه عظیم عاشورا در بستر زمان هستند که می‌خواهند پیام«هیهات من الذله» را در طول تاریخ فریاد کشیده و علیه ظالمان قیام کنند.

 

زیارت اربعین اهمیت دادن به شعائر اسلامی

علی اسلامی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با اشاره به پیام‌های زیارت اربعین گفت: زیارت اربعین یکی از سفارشات ائمه اطهار (ع) است که برای انجام آن تأکید بسیاری شده است، زیارت اربعین یعنی اهمیت دادن به شعائر اسلامی، زیارت حضرت سیدالشهدا یکی از شعائر فرهنگ تشیع است، اعلام زیارت اربعین به عنوان یکی از پنج نشانه شیعه در احادیث ائمه، یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های شیعیان برای اهتمام به این زیارت است.

وی با ذکر این مطلب که گرفتن مراسم چهلم یا اربعین ویژه امام حسین (ع) است، خاطرنشان کرد: گرامیداشت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و به اصطلاح چهلم تنها ویژه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است و برای هیچ‌کدام از ائمه معصومین علیهم‌السلام وجود ندارد.

این استاد دانشگاه، مهم‌ترین پیام زیارت اربعین را  زنده نگهداشتن قیام عاشورا عنوان کرد و افزود: زیارت اربعین نشان می‌دهد فلسفه قیام حسینی در طول تاریخ  هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود، همیشه در طول تاریخ افرادی بودند که می‌خواستند عاشورا و صحنه کربلا به فراموشی سپرده شود ولی هرگز دشمنان دین خدا به این خواسته خود نمی‌رسند.

 اسلامی ادامه داد: پیاده‌روی اربعین بدون اینکه از سوی کسی دعوت و فراخوانی اعلام شود صورت می‌گیرد، عشق و ارادتی که بدون هیچ حساب و کتابی در دفتر امام حسین (ع) ثبت می‌شود و باید گفت زیارت اربعین یک انرژی جوشان و فوران روح آزادی در انسان‌هاست که آنها را به این نقطه از دنیا کشانده است و بهتر است بگوییم، زیارت اربعین دریچه‌ای به باغ ملکوت است.

وی ادامه داد: در مسیر پیاده‌روی اربعین خواندن زیارت عاشورا و زیارت‌نامه اربعین یعنی عرض ارادت به ساحت آن حضرت و اعلام اینکه با دوستان شما دوستیم و با دشمنان شما دشمن. در زیارت‌نامه اربعین اول به آن حضرت سلام داده شده سپس موضوع شهادت یکی از محورهای ذکر شده در این زیارتنامه است.

این استاد دانشگاه  با اشاره به حضور میلیونی راهپیمایی‌کنندگان اربعین تصریح کرد: اگر زمانی زیارت اربعین تعطیل و ممنوع شده یا در مقطعی از تاریخ به صورت محدود و با حضور افراد اندکی برگزار می‌شد ولی اکنون به حضور میلیونی زائران حسینی در کربلا تبدیل شده است.
 

معرفت‌شناسی نیاز مهم زمان

 این استاد دانشگاه، معرفت‌شناسی اربعین را  نیاز مهم زمان اعلام کرد و افزود: باید دقت کرد، زیارت اربعین یک موضوع و دیدگاه تاریخی نیست بلکه باید معرفت‌ شناختی و عمیق به آن نگریست و درس‌هایی که از مکتب و محضر زیارت اربعین می‌توان‌گرفت، اخذ کنیم و از سوی دیگر شیعه باید هویت خود را در اربعین جستجو کند.

میلیون‌ها زائر روانه کربلا می‌شوند تا خود را در صف محبین، دوستداران و عزاداران آن حضرت نشان دهند این صورت ظاهری موضوع است، اما موضوع دیگر  زیارت اربعین متن و محتوای آن است. محتوای آن دشمن‌شناسی و داشتن بصیرت در زمان‌های مختلف تاریخی است.


 

 

زائران سفیران فرهنگی و قرآنی کشور

صدیقه معروفی، کارشناس علوم دینی و قرآنی هم در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر اهمیت بزرگداشت زیارت اربعین اذعان داشت: هرکدام از زائران می‌توانند سفیر فرهنگی و قرآنی کشورمان در اجتماع اربعین باشند. زائران می‌توانند با دوستی با افرادی که از سایر شهرها و کشورهای همسایه به زیارت می‌آیند ظرفیت‌های فرهنگی و قرآنی کشورمان را به آنها معرفی کنند.

وی با هشدار به زائران در مورد فعالیت‌های گروه‌های مرتجع و فرقه‌های انحرافی در مسیر پیاده‌روی اربعین گفت: متاسفانه ظرفیت عظیم پیاده‌روی اربعین علاوه بر ایجاد بسترها و فضاهای لازم برای نشان دادن ابهت قیام حسینی یک مسیری هم برای فعالیت فرقه‌های انحرافی ایجاد شده است.

معروفی اضافه کرد: این فرقه‌ها از اعتماد به‌وجود آمده بین مسلمانان کشورهای ایران و عراق به بهانه‌های مختلف درصدد هستند وحدت و مودت ایجاد شده را با ایجاد تفرقه و جدایی دچار آسیب و چالش کنند.

این کارشناس علوم دینی و قرآنی با بیان اینکه بسیاری از فرقه‌های انحرافی با نام مهدویت فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: این فرقه‌ها با ایجاد شبهات و با استفاده از وعده و فریب‌های دروغین خود را به عنوان یاوران حضرت مهدی (عج)  مطرح می‌کنند، در حالی که هدفی جز ایجاد شک و تردید در بحث مهدویت ندارند، بستر فکری-فرهنگی افراط‌‌گرایی به‌شدت در بین آنها موج می‌زند و در کنار آن ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی و ایجاد نفاق در جهان اسلام از مهم‌ترین اهداف آنان است.

وی، ناامن کردن مراسم باشکوه اربعین را یکی از خواسته‌های دشمنان ذکر کرد و گفت: دشمنان با تجهیز و پرورش دادن گروه‌های تکفیری در صدد ناآرام کردن منطقه هستند، بدون شک نمی‌خواهند مراسم زیارت اربعین در نهایت دقت و امنیت برگزار شود و مردم را از شرکت در این کنگره عظیم انسانی منصرف کنند بنابراین عموم زائران باید هوشیار بوده و ضروری است با مشاهده چنین مواردی آن را به نیروهای نظامی و امنیتی اطلاع دهند.

 

زائران رسانه باشند

کارشناس علوم دینی با اشاره به اینکه اشتراک‌گذاری تصاویر مربوط به اربعین تا مدت‌ها در ذهن و یاد افراد می‌ماند، افزود: با گسترش رسانه‌های شخصی اکنون بهترین فرصت است تا از این تکنولوژی بهترین استفاده‌ها را نمود، تصویربرداری هوشمندانه و هنرمندانه در موضوع اربعین می‌تواند جریان‌ساز باشد، هرگونه ثبت و روایتگری تا مدت‌ها بعد امکان بازنشر و به اشتراک گذاشتن دارد.

وی، رسانه‌ای کردن اربعین را به‌شدت مورد تاکید قرار داد و ابراز کرد: همه زائران اربعین از هر طیف و قشری که باشند با بازنشر و انعکاس کنگره عظیم اربعین می‌توانند حضور میلیونی را تداوم ببخشند.
 

هر زائر یک رسانه

معروفی، به‌کارگیری ابزارهای نوین ارتباطی را فرصت جدید برای بیان حقایق تشیع عنوان و بیان داشت: شرکت در کارگاه‌های آموزش رسانه‌ای موجب افزایش سوادرسانه‌ای افراد می‌شود چرا که استفاده از ابزارهای نوین نیازمند نیروی انسانی کاربلد است که بدون سوءگیری‌های خاص به انعکاس اخبار و رویدادها بپردازند. رسانه بهترین روایت مستند و مقبول‌ترین روایت از تفکر اسلامی و شیعی است.

کارشناس امور دینی و قرآنی در ادامه مستندسازی از پیاده‌روی اربعین را یکی از روش‌های ماندگار این حماسه عظیم دانست و افزود: ادارات و نهادهای فرهنگی  با حمایت از جوانان و ارائه امکانات و تجهیزات  می‌توانند آنها را برای مستندسازی و ساخت برنامه‌های گوناگون رسانه‌ای ترغیب و تشویق کنند.

ارائه دستاوردهای اربعین موضوع دیگری است که وی به آن اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد یک بانک جامع اطلاعاتی و رسانه‌ای، نشان دادن دستاوردهای اربعین در قالب برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده و منتخب، چاپ کتاب در قالب سفرنامه اربعین، عکس و پوسترهای مربوط به این حماسه تاریخی می‌تواند در ماندگاری آن مفید و مناسب باشد.

در حالی که اجتماع عظیم اربعین از سوی رسانه‌های خارجی مورد سانسور قرار می‌گیرد، بهتر است از ظرفیت عظیم شبکه‌های مجازی برای مستندسازی و بازنشر دستاوردهای کنگره جهانی اربعین استفاده شود.

انتهای پیام/60020/س/ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک