چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ساعت ۱۵:۳۶
درهمایش پیشگیری از آسیب های اجتماعی مطرح شد،

ازدواج اجباری مهمترین عامل خودکشی در زنان است

در همایش پیشگیری از آسیب های اجتماعی با محوریت خودکشی، ازدواج اجباری مهمترین عامل خودکشی زنان اعلام شد.
ازدواج اجباری مهمترین عامل خودکشی در زنان است,

به گزارش عصر اترک، همایش پیشگیری از آسیب های اجتماعی با محوریت خودکشی پیش از ظهر امروز در سالن بخشداری جرگلان با حضور مسولان استانی، شهرستانی و دانش آموزان دختر آموزشگاههای دخترانه این بخش برگزار شد.

علی اکبر صحرانورد، معاون اداره کل بهزیستی خراسان شمالی در این همایش، خودکشی را یکی از ناگوارترین اتفاقات زندگی یک فرد دانست و گفت:  اداره کل بهزیستی دو معاونت در حوزه آسیب های اجتماعی دارد که به جد در حال فعالیت هستند که مرکز مداخله در بحران ۱۲۳ از جمله آنها است که در این شهرستان نیز از سال ۹۶ فعال است.

وی افزود: شهرستان راز و جرگلان، نیازمند مراکز مشاوره تخصصی  است چراکه تنها شهرستانی است که هنوزموفق به ایجاد این مرکز تخصصی جهت انجام مشاوره نشده است .

 صحرانورد، آگاهی رسانی و مشاوره های تخصصی برای افرادی که با آسیب های اجتماعی مواجه هستند را از جمله فعالیت های این مراکز اعلام کرد.

وی اقدام به خودکشی های انجام شده در سال 96 را 7 مورد اعلام کرد که ۴ نفر از این افراد آقا و سه نفر خانم بودند.

معاون اداره کل بهزیستی خراسان شمالی  اضافه کرد: در سال ۹۷ نیز ۴ نفر اقدام به خودکشی کردند که یک نفر آقا و سه نفر خانم بودند.

صحرانورد ازدواج اجباری در سنین پایبن، مشکلات خانوادگی و مسایل زناشویی را از مهمترین دلایل اقدام به خودکشی در این شهرستان عنوان کرد .

 

رواج خودکشی در بین بانوان

ذبیح الله بدری، داستان دادگستری رازوجرگلان نیز در این همایش یکی از حوزه های رسیدگی دادگستری را حوزه خودکشی اعلام کرد و گفت: اما نقصی که در این زمینه وجود دارد این است که کسی که اقدام به خودکشی می کند هیچگاه محاکمه نمی شود.

وی افزود : در بررسی های شکل گرفته خودکشی بیشتر در بین بانوان رخ می دهد بطوری که از بین ۱۵ موردی که پرونده آن ها در دادگستری شهرستان تشکیل شده اکثرا خانم بودند.

 بدری نیز دلایل مختلف همچون کم توجهی به حقوق زنان، ازدواج های اجباری، ازدواج با اختلاف سنی زیاد و تعدد زوجات را از مهمترین علل اعلام کرد.

وی همچنین به مورد دیگری هم اشاره کرد و گفت گاها در این شهرستان ازدواج ها سند قانونی ندارند و در زمان ایجاد مشکل در خانواده ها و حتی طلاق، سندی برای گرفتن حقوق زنان وجود ندارد.

وی ثبت ازدواج برای بسیاری از مسایل دیگر زوجین را نیز یک نیاز دانست و گفت: همه این مسایل بانوان را به بن بست می کشاند و گاها منجر به خودکشی نیز می شود.

 

تحصیل زنان آمار خودکشی را کم می کند

خال محمد آخوند سرفراز از علمای اهل تسنن منطقه جرگلان نیز با اشاره به آمار بالای خودکشی در بین زنان ترکمن بر تحصیل زنان تاکید کرد و گفت: دختران و زنان با جدیت به فکر تحصیلات خود باشند .

وی با گلایه از کم کاری مسئولان شهرستان برای مرتفع نکردن مشکلات آموزش و تحصیل دختران گفت: اگر جلوی ترک تحصیل و تربیت دختران گرفته شود و آنان بتواند حق خودشان را بگیرد هرگز خودکشی نخواهد کرد .

وی بیکاری را عامل دیگری برای افزایش خودکشی در منطقه اعلام کرد و گفت: آسیب های اجتماعی زمانی افزایش می یابد که اشتغال کم شود.

گفتنی است در این همایش سلیمه کوهی مشاور روانشناسی درمانگاه یکه سعود از بخش جرگلان، ربیعه بدخشان از پژوهشگران استان گلستان در این حوزه وسجادی دکترای روانشناس بالینی از بجنورد به صورت کارگاهی نکاتی را درباره آسب های اجتماعی و خودکشی مطرح کردند.

خبرنگار:صاحب جمال رحیمی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک