شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۲۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۶/۲۸ - ساعت ۲۱:۴

۷۵ درصد «خطاهای درمانی» قابل پیشگیری است

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اعلام کرد: احتمال بروز خطاهای درمانی ۱۰ درصد است که ۷۵ درصد آنها قابل پیشگیری است.
۷۵ درصد «خطاهای درمانی» قابل پیشگیری است,

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، رضا گل‌پیرا، مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت در مراسم بزرگداشت روز جهانی ایمنی بیمار در بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: طبق بررسی‌ها در دنیا ۱۰ تا ۱۱ درصد هنگام درمان‌های روزمره احتمال بروز خطای پزشکی وجود دارد که ۷۵ درصد از این خطاها قابل پیشگیری است. 

وی با اشاره به اینکه این خطاها می تواند موجب افزایش ۱۵ درصدی هزینه‌ها برای بیماران شود، افزود: اصل اول در درمان ایمنی است‌؛ یعنی در حین انجام برنامه های درمانی کاری نکنیم که بیمار اگر دردش قابل درمان نیست، درد دیگری به دردهایش اضافه شود. 

مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت  تصریح کرد: پزشکان یکی از پرمخاطره‌ترین و پرچالش‌ترین کارها، یعنی درمان را انجام می‌دهند. هر مداخله‌ای که پزشک روی انسان انجام می‌دهد مخاطرات خاص خود را دارد که باید با روش‌های سیستمی خطاها را کم کرد.

گل پیرا آغاز برنامه ارتقای ایمنی بیمار در ایران را مربوط به سال ۸۶ دانست و گفت: در آن سال سازمان بهداشت جهانی طی یک بررسی، وضعیت ایمنی بیمارستان‌ها را مورد سنجش قرارداد و از سال ۸۹ با امضای تفاهمنامه بین معاونت درمان و این سازمان برنامه "ایمنی بیمار" آغاز شد.

وی افزود: برای آغاز برنامه از آن سال، 10 بیمارستان از سراسر کشور انتخاب شدند که بیمارستان طالقانی یکی از آنها بود و سایر بیمارستانها عبارت بودند از بیمارستان امام خمینی شاهرود، بیمارستان بهارلو دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان فیروزگر دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیمارستان الزهرا اصفهان، بیمارستان سینا تبریز، بیمارستان مطهری شیراز، بیمارستان علی‌بن ابیطالب زاهدان، بیمارستان میلاد تامین اجتماعی و بیمارستان چمران وزارت دفاع.

مدیرکل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی، اظهار داشت: هم اکنون تیم‌های متعددی در سراسر کشور درباره ایمنی بیمار آموزش دیده و فعال شده اند و تقریباً بیمارستانی در کشور نیست که با مفاهیم و دستورالعمل‌ها در این زمینه آشنا نباشد.

گل پیرا بیان داشت: با کمک اداره کل نظارت و ارزیابی بیمارستانی در حال حاضر تمام خطاها ثبت می‌شوند که این امر به ما کمک می‌کند که فرهنگ ایمنی بیمار را اشاعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی اعتقاد راسخ دارد که بیمارستان‌ها باید با نگاه پیشگیرانه، روش هایی اتخاذ کنند که به طور سیستمی تمامی عرصه‌های ایمنی بیمار رشد یابد و پیشگیری از هرگونه خطایی که بیمار را به چالش می‌کشد در صدر کارها قرار گیرد.‌

در این مراسم که با حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، معاون درمان وزارت بهداشت، رئیس و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، تعدادی از برگزیدگان بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه تعالی خدمات بالینی و ایمنی بیمار مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک