جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۲۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ساعت ۸:۴۵
مدیر مرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی تشریح کرد:

اجرای طرح روستای خلاق در خراسان شمالی/ برگزاری ۷۰ استارت آپ حوزه روستایی در استان

مدیر مرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی گفت: مرکز نوآوری روستای خلاق استان اجرای طرح روستای خلاق با رویکرد به روز کردن مزیت های اقتصادی روستا با چاشنی خلاقیت را در دستور کار قرار داده و در حال اجرای آن است.
اجرای طرح روستای خلاق در خراسان شمالی/ برگزاری 70 استارت آپ حوزه روستایی در استان,

سید مصطفی مرتضوی، مدیر مرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره اجرای طرح روستای خلاق در استان اظهار کرد: در خراسان شمالی بیش از 40 درصد از هم استانی ها در روستاها ساکن هستند و اشتغال بسیاری از آنان در روستاها و یا مرتبط با فعالیت های اقتصادی در روستاهای استان است.

مرتضوی گفت: این در حالی است که در سطح استان فعالیت و اشتغال های مرتبط با روستا بر پایه کسب و کارهای سنتی هستند و این کسب و کارهای سنتی جوابگوی اقتصادی استان و کشور نیستند.

وی در ادامه بر لزوم تحول در کسب و کارهای روستایی و بازارسازی برای آنان مبتنی بر بهره گیری از خلاقیت و نوآوری تاکید کرد و گفت: هنگامیکه مزیت های اقتصادی در روستاها با چاشنی خلاقیت و نوآوری ممزوج شوند، فرصت های اشتغال متنوع ایجاد می شوند و برای اقتصاد منطقه و کشور نیز درآمد زا خواهند بود.

وی بیان کرد: درحالیکه در خراسان شمالی برای این مزیت اقتصادی بسیار مهم، سیستم شبکه ای قوی وجود ندارد تا مزیت های اقتصادی در روستاها را با زنجیره های ارزش آن متصل کند.

مرتضوی در ادامه افزود: در همین راستا، در سال 95 در استان ایجاد طرح روستای خلاق کلید خورد و به دنبال آن مرکز نوآوری روستای خلاق استان ایجاد و دفتر آن در شهر شیروان مستقر شد که این مرکز، فعالیت خود را زیر نظر پارک علم و فناوری استان و دفتر معاونت فناوری ریاست جمهوری از ابتدای مرداد ماه امسال به طور رسمی آغاز کرد.

وی گفت: وظیفه اصلی این مرکز شناسایی صاحبان ایده و طرح، بررسی طرح ها و ایده های آنان توسط مشاوران همکار این مرکز و انتخاب و طرح هایی که قابلیت دارند، است که در مرحله بعد طرح ها و ایده های منتخب به پارک علم و فناوری معرفی می شوند که به این طرح ها تسهیلات اعطا شوند و به مرحله اجرا برسند.

 

چاشنی خلاقیت، کسب و کارهای سنتی روستاها را به روز می کند

وی خاطر نشان کرد: طرح ها و ایده های منتخب، مرتبط با کسب و کار روستا است که این طرح ها و ایده های منتخب به کسب و کار های سنتی روستا جهتی جدید خواهند داد تا با تحول بر نوع فعالیت، رویکرد کسب و کار روستایی را منطبق با بازار، به روز کنند.

مدیر مرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره اقدامات انجام شده در این زمینه نیز اظهار کرد: این مرکز در سال 95 به منظور آشنایی و همراهی تمامی هم استانی ها و صاحبان ایده با این اهداف یاد شده، نمایشگاه فن بازار، در سال 96 همایش ایده شو و در سال 97 نیز جشنواره روستای خلاق را برگزار کرد.

وی همچنین افزود: در پایان سال 97 نیز دو کارگاه اشتغال پایدار با رویکرد خلاقیت و نوآوری برای دهیاران شهرستان های بجنورد و شیروان برگزار کردیم که در همین راستا، دهیاران پل ارتباطی میان عموم روستاییان و صاحبان ایده ساکن در روستا ها با این مرکز باشند.

افزون بر این، وی عنوان کرد: 20 شرکت فناور که در حوزه محصولات روستایی فعالیت می کنند نیز تحت پوشش این مرکز هستند که از تیر ماه امسال تا به کنون طرح هایی را ارائه داده اند که سه طرح پذیرفته شده اند.

مرتضوی افزود: یک طرح پذیرفته شده در زمینه گلدوزی سنتی بود که این طرح با چاشنی خلاقیت و نوآوری وارد خط تولید جدیدی شد و طرح دوم که در زمینه تولید آفت کش های بیولوژیک بود به مرحله اجرا رسیده است.

وی یادآور شد: طرح سوم که در زمینه دروگرهای یونجه چین بود که در حال حاضر در مرحله نمونه سازی است.

 

 در خراسان شمالی 70 استارت آپ حوزه روستایی برگزار می شوند

وی در ادامه با تاکید بر این نکته که خلاقیت و نوآوری باید پیش نیاز اقتصاد روستایی شود، عنوان کرد: در همین راستا، تا پایان سال آینده، 70 استارت آپ در حوزه روستایی را برگزار خواهیم کرد تا این رویکرد جدید در میان عموم و صاحبان ایده ترویج شود و از این پس، کسب و کار های روستایی با رویکردی نوآورانه ادامه حیات دهند.

در عین حال، مدیر مرکز نوآوری روستای خلاق خراسان شمالی همکاری و همیاری تمامی دستگاه های اجرایی با برنامه روستای خلاق در استان را خواستار شد و گفت: این رویکرد نوآورانه در حوزه اقتصاد روستا، مهاجرت معکوس و تقویت مشاغل خانگی و ایجاد اشتغال های پایدار در روستا ها را رقم می زند.

وی خاطر نشان کرد: تا به کنون بنیاد نخبگان، اداره کل تعاون، کار و امور اجتماعی همچنین دفتر امور روستایی استانداری با این مرکز اعلام همکاری کرده اند که در صدد هستیم در آینده پیش رو به سراغ سایر دستگاه های اجرایی استان برویم و همکاری آنان را در ادامه مسیر داشته باشیم.

وی افزود: دهیاران روستاهای استان نیز در این مسیر سفیران این مرکز در سطح روستاهای استان خواهند بود.

مرتضوی در خاتمه تصریح کرد: این تعاملات و همکاری ها میان دستگاه های اجرایی با این مرکز موجب خواهد شد تا بتوانیم برای کسب و کار در روستاهای استان شبکه سازی کنیم و رویکرد فعالیت آنان را از جهت سنتی به جهت نوآورانه تغییر دهیم.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک