شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۲۱۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ساعت ۱۰:۳۶
افت شدید قیمت محصولات جالیزی؛

برباد رفتن دسترنج ها؛ حکایت واقعی این روزهای کشاورزان/حاصل دسترنج کشاورزان در سراشیبی نابودی

این روزها زمزمه های تلخ و ناخوشایندی از گلایه و عدم تمایل کشاورزان برای برداشت حاصل دسترنج چند ماهه تا یکساله خود به گوش می رسد.
برباد رفتن دسترنج ها؛ حکایت واقعی این روزهای کشاورزان/حاصل دسترنج کشاورزان در سراشیبی نابودی,

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، افت قیمت شدید خیار و هندوانه در روزهای گذشته شرایطی را رقم زده است که برداشت این محصولات به مراتب هزینه بیشتری برای کشاورزان ایجاد می کند و به زبان ساده باید گفت کشاورزان از خیر یکسال رنج و زحمت خود گذشته اند.

 

در همین رابطه با برخی از کشاورزان گفتگویی تهیه نموده ایم که بیشتر حقیقت این موضوع را نشان می دهد.

 

یکی از کشاورزان خیارکار در گفتگو با خبرنگار ما در همین خصوص گفت: هم اکنون ما برای هر کارگری که به خیارچینی بیاید باید 70 هزار تومان هزینه کنیم در حالی که حاصل خیار چیدن همان کارگر به 50 هزار تومان هم نمی رسد.

 

وی ادامه داد: متاسفانه بی تدبیری و بی مدیریتی باعث شده است امروز کشاورزان منطقه با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کنند و شرایط اقتصادی آنان دچار التهاب شود.

 

 

یکی دیگر از کشاورزان بذر یارانه ای را اصلی ترین دلیل کاهش قیمت خیار می داند و می گوید: با وارد شدن بذر یارانه ای میزان تولید خیار بالا رفت و در این میان تنها دلالانی که توانستند قیمت بذر را تغییر دهند و کسانی که به دنبال اجاره زمین های خود بودند صاحب سود زحمت یکساله کشاورز شدند .

 

وی ادامه داد: سال گذشته قیمت خیار در حد مناسب و قابل قبولی بود چرا که به اندازه کاشته شده بود اما امسال توجهی به میزان خیار کاشته شده در سطح شهرستان نشد و مسئولین مربوطه نیز واکنش مناسبی نسبت به ان نداشتند.

 

دیگر کشاورز قروه ای از بی تفاوتی در برداشت محصول خود گلایه نمود و گفت: اگر بخواهم خیارهای امسال را برداشت کنم باید هزینه ای چند برابری بپردازم و هیچ نوع سودی هم از این برداشت نصیب من نخواهد شد.

 

وی افزود: پیش بینی وضعیت بازار یکی از وظایف جهاد کشاورزی است که باید با مشورت مناسب به کشاورزان مانع از تشویش در بازار و ضرر و زیان کشاورز شود.

 

این کشاورز قروه ای با انتقاد از وضعیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز گفت: یکی از دغدغه های کشاورزان نبود نماینده هایی توانمند در مجلس شورای اسلامی است که به فکر کشاورزان باشند و در چنین مواقعی زمینه صادرات محصول را ایجاد کنند.

 

 

وی ادامه داد: این وضعیت امروز چنین شرایطی را رقم زده است که کشاورز با بی میلی باید شاهد از بین رفتن دسترنج یکساله خود باشد.

 

این کشاورز قروه ای افزود: در حال حاضر نماینده ما در مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون کشاورزی است اما چه کاری برای کشاورز انجام داده است؟ و چرا نمی تواند هم اکنون زمینه صادرات این همه محصول به کشور عراق را فراهم کند؟

 

یکی دیگر از کشاورزان قروه ای نیز با انتقاد از بی مدیریتی در جهاد کشاورزی اظهار داشت: میزان بالای بذر یارانه ای خیار و اجبار به کاشت تمامی این بذرها باعث شده است که امروز کشاورزان متحمل ضرر و زیان بسیاری شوند و هم اکنون جهاد کشاورزی نیز از زیر بار مسئولیت که خرید تضمینی خیار با قیمت مناسب است شانه خالی می کند!

 

اما از خیارکاران و نگرانی های آنان که بگذریم باید گفت این روزها هندوانه کاران قروه ای نیز دست از برداشت محصول خود برداشته اند و با نارضایتی از قیمت پایین هندوانه گلایه دارند.

 

در همین رابطه یکی از هندوانه کاران قروه ای به خبرنگار ما گفت: من در سال جاری برای هر هکتار هندوانه با کشت نشاء 20 میلیون تومان هزینه کرده ام اما هم اکنون با قیمت هر کیلو 150 تومان از من خریداری می شود که 70 تومان ان فقط صرف هزینه برداشت می شود و از هر هکتار فقط 2 میلیون تومان عاید من می شود و 18 میلیون تومان ضرر می کنم!

 

 

وی ادامه داد: همین هندوانه در بازار به قیمت کیلویی 700 تومان و حتی هزار تومان به فروش می رود و در این بین فقط دلال است که سود می برد.

 

دیگر کشاورز هندوانه کار نیز گفت: متاسفانه تدبیری برای صادرات این هندوانه ها وجود ندارد و برنامه ریزی مشخصی برای کاهش ضرر و زیان کشاورز نیست که بتواند مانع از افزایش نارضایتی کشاورزان شود.

 

 

وی ادامه داد: هم اکنون تمامی محصولات ما با زیان بالایی روبرو شده است و برداشت محصول برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد.

 

کشاورزان به تذکرات و محدودیت های آیین نامه ای توجهی نداشته اند

 

خسرو کریمی پناه با بیان اینکه کاهش قیمت خیار و هندوانه مربوط به قانون عرضه و تقاضا است اظهار داشت: با عرضه بیش از حد محصولات به بازار قیمت خیار نیز پایین امده و امروز مشکلاتی برای کشاورزان به وجود امده است.

 

وی ادامه داد: بذری که توسط جهاد کشاورزی توزیع شده است الزاما برای کشت محصول بوده اما در این میان کشاورزان خود نیز با قیمت های بالایی اقدام به خرید بذر بیشتر نموده اند و خود نیز در این مورد مقصر هستند.

 

 

رییس جهاد کشاورزی قروه ادامه داد: در پروانه آبی کشاورزان قید شده است که الگوی کشت باید رعایت شود و یکی از موارد الگوی کشت در رعایت چهارچوب های خاصی است که برای سبزی و صیفیجات حداکثر 20 درصد از مزرعه را شامل می شود.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که برخی از کشاورزان تمام 100 درصد مزرعه خود را خیار کاشته اند و این نتیجه ای جز افزایش عرضه ندارد .

 

کریم پناه با بیان اینکه کشاورزان به تذکرات و محدودیت های آیین نامه ای توجهی نداشته اند افزود: افزایش سطح زیر کشت بدون توجه به تذکرات و محدودیت های آیین نامه ای امروز این شرایط را ایجاد کرده است که محصول کشاورزان بدون رونق باقی مانده است.

 

وی در خصوص صادرات خیار به خارج از کشور نیز گفت: خیار جزء محصولاتی است که به دلیل نیاز به امکانات خاص دارای شرایط سختی برای صادرات به خارج از کشور است و تامین این امکانات به سادگی میسر نیست و هر کسی به عنوان سرمایه گذار وارد این عرصه نمی شود.

 

و حالا تکلیف چیست؟

 

از تمام این موارد و از تمام مقصرهای ریز و درشت که بگذریم اما حالا به راستی تکلیف چیست و چه باید کرد؟ باید چگونه مانع از ضرر و زیان بیشتر کشاورزان ان هم در شرایط بد اقتصادی امروز شد؟ نقش نماینده مجلس و مسئولین دولتی و دولتمردان کردستانی در کاهش این میزان ضرر و زیان چیست؟؟

 

امیدواریم شاهد اقدام به موقع مسئولین پیش از نابودی بیش از بیش برکت الهی و حاصل دسترنج یکساله کشاورزان باشیم.

 

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک