شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ساعت ۱۳:۱۷
مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی اعلام کرد:

اجرای پایش برسلوز در استان همچنان معطل تامین اعتبار/دامداران از خوددرمانی دام ها اجتناب کنند

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه اجرای طرح پایش بیماری برسلوز در جمعیت دام سبک استان از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته، گفت: هنوز اعتباری برای این طرح اختصاص نیافته و این اداره کل تا به کنون برای اجرای آن بدهکار نیز شده است.
اجرای پایش برسلوز در استان همچنان معطل تامین اعتبار/دامداران از خوددرمانی دام ها اجتناب کنند,

به گزارش خبرنگار عصر اترک،سید محمد مهدی احمدی، مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی امروز ظهر در نشست خبری با تبریک عید سعید قربان اظهار کرد: روز گذشته به مناسبت عید قربان و کشتار دام های قربانی در سطح استان 30 اکیپ سیار و 31 اکیپ ثابت دامپزشکی همچنین 62 بازرس بهداشتی و 17 ناظر شرعی فعال شده بودند و در سطح کشتارگاه ها و مناطق مختلف استان به مردم خدمات ارائه می دادند.

احمدی عنوان کرد: به مناست عید قربان، روز گذسته در سطح استان سه هزار و 931 راس دام قبل از کشتار مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفتند و هزار و 430 راس دام نیز حین و پس از کشتار بازرسی بهداشتی شدند.

وی افزود: روز گذشته چهار لاشه دام به وزن 117 کیلوگرم ضبط و معدوم سازی و 134 لاشه نیز اصلاح شدند.

وی بیان کرد: عید قربان امسال در مقایسه با عید قربان سال گذشته انجام بازرسی های بهداشتی قبل از کشتار تا 39 درصد و بازرسی بهداشتی لاشه ها نیز تا 40 درصد کاهش یافتند.

احمدی افزود: این کاهش به علت افزایش قیمت دام و خرید کمتر دام ها توسط مردم بود که امکان کشتار دام را در سطح استان کاهش داد.

با این وجود، وی خاطر نشان کرد: میزان عرضه پرند ا شامل مرغ، خروس و بوقلمون در میادین ثابت و سیار دامی استان به مناسبت عید قربان به منظور کشتار افزایش یافته بود.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره اجرای طرح پایش بیماری برسلوز در استان اظهار کرد: با توجه به اینکه از سال گذشته اجرای این طرح در دستور کار این اداره کل قرار گرفته، در سال گذشته برای اجرای آن به منظور پایش دام ها، شناسایی دام  های بیمار، حذف دام های بیمار و پرداخت غرامت به دامداران مبلغ یک میلیارد و 800میلیون تومان برآورد شد که متاسفانه تا به کنون این اعتبار به استان اختصاص نیافته است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: با این وجود، اجرای این طرح در شهرستان فاروج انجام شد که در حال حاضر به علت معدوم کردن دام های مبتلا به بیماری برسلوز مبلغ 110 میلیون تومان به دامداران این شهرستان بدهکار هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که وضعیت مبارزه با بیماری تب برفکی در استان چگونه است؟ نیز اعلام کرد: قیمت واکسن تب برفکی در استان بالا است و هزینه این واکسن را باید دامدار بپردازد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه عمده دام های سنگین استان در سطح روستاها به صورت سنتی نگهداری می شوند و هر روستایی در دامداری های سنتی خود به تعداد بسیار کمی دام سنگین نگهداری می کنند و به همین علت نیز توان مالی این دامداران ضعیف است، در همین راستا، برای مبارزه با بیماری تب برفکی از شرکت های تعاونی گاوداران استان دعوت به همکاری کردیم تا این شرکت ها هزینه خرید واکسن را بپردازند و پس از آن مبالغ هزینه شده را از دامداران دریافت کنند  که متاسفانه این شرکت های تعاونی در این زمینه همکاری نکردند.

احمدی همچنین در پاسخ به این سوال که امسال برخی از دامداران شهرستان راز و جرگلان از عدم دسترسی به خدمات دامپزشکی در شهرستان خود گلایه داشته و گفته اند که دام های آنان به علت نبود خدمات دامپزشکی در دسترس تلف شدند نیز اعلام کرد: این اداره کل تا به کنون در سطح شهرستان راز و جرگلان یک پست دامپزشکی در منطقه کرپشلی، یک پست دامپزشکی در شهر غلامان، مرکز خدمات درمانی دامپزشکی در منطقه یکه سعود همچنین اداره دامپزشکی در شهر راز را ایجاد کرده است.

وی گفت: در سال جاری در دو روستای کلاته بهار و کلاته ابریشم این شهرستان تعدادی دام تلف شدند که این تلفات بر اثر عدم مراجعه به موقع دامداران این دو روستا به واحدهای دامپزشکی این شهرستان و خود درمانی اشتباه دام هایشان بوده است که تعدادی از دام های آنان تلف شدند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی توصیه کرد: دامداران در زمان بروز بیماری در جمعیت دامی خود بجای خود درمانی به واحدهای دامپزشکی شهرستان خود مراجعه کنند تا متحمل زیان نشوند.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک