شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۱۵۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۵/۲۲ - ساعت ۹:۴۵
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی:

گرایش پسران به ازدواج با دختران شاغل بیشتر شده است /آهنگ رشد طلاق در روستاها نگران کننده است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گفت: در کنار ایجاد اشتغال برای دختران باید آموزش داده شوند که نقش هایی برای یک خانم تعریف شده که مهم است و زن شاغل نباید حس کند نقش های مادری و همسری دچار تغییر شده و تبدیل به یک مرد شده ، از طرفی امروز گرایش پسران به ازدواج با دختران شاغل بیشتر شده است.
گرایش پسران به ازدواج با دختران شاغل بیشتر شده است /آهنگ رشد طلاق در روستاها نگران کننده است,

ملیحه یغمایی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار کرد: سن ازدواج رو به افزایش است و این نشان از تغییر الگوی فرهنگی جامعه دارد، قطعا مسائل اقتصادی نیز بی تاثیر نیست، اما به نظر می رسد در چند سال اخیر مسائل فرهنگی در حال پیشی گرفتن از مسائل اقتصادی هستند.

وی با بیان این نکته که سخت گیری های بحث ازدواج، تاکید بر تجمل گرایی، ریشه در جاافتادن فرهنگ هایی غلط در بین خانواده ها و زوج های جوان دارد، گفت: مسائل فرهنگی و اقتصادی به اندازه هم در بحث کاهش آمار ازدواج و بالارفتن سن ازدواج تاثیر گذارند.

یغمایی براساس آمار ثبت شده در سال 97 عمومیت سن ازدواج در خراسان شمالی را  96.5 درصد اعلام کرد و گفت: این در حالی است که استان نسبت به میانگین کشوری که 94.3 درصد است جایگاه خوبی دارد، اما به طور کلی سن ازدواج رو به افزایش است.

وی افراد 10 سال به بالاتر که هرگز ازدواج نکرده اند در خراسان شمالی را 24.8 درصد جمعیت استان بیان کرد.

یغمایی با اشاره به آمار سال 95 تعداد مردان هرگز ازدواج نکرده در استان را بیشتر از زنان اعلام کرد و گفت: به ازای هر 100 زن بدون همسر 123 مرد بدون همسر که هرگز ازدواج نکرده وجود دارد.

 

گرایش پسران به ازدواج با دختران شاغل بیشتر شده است

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری با اشاره به اینکه امروز بحث اشتغال زنان به یک  ضرورت تبدیل شده، گفت: با ایجاد کسب و کار برای دختران با هدف از بین بردن بهانه های اقتصادی فرار از ازدواج، همچنین جلوگیری از آسیب های اجتماعی، اشتغال را به سمت توسعه مشاغل خرد و خانگی پیش برده ایم.

وی افزود: باتوجه به اینکه امکان ورود همه دختران تحصیل کرده به ادارات و دستگاه های دولتی نیست، براساس تحصیلاتشان شرایط کارآفرینی برایشان فراهم می شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که ایجاد اشتغال و داشتن استقلال مالی دختران خود نوعی دوری از ازدواج را رقم می زند، گفت: باید در کنار ایجاد اشتغال به دختران آموزش داده شود که نقش هایی برای یک خانم تعریف شده که مهم است و زن شاغل نباید حس کند نقش های مادری و همسری دچار تغییر شده و تبدیل به یک مرد شده ، از طرفی امروز گرایش پسران به ازدواج با دختران شاغل بیشتر شده است.

وی خاطر نشان کرد: برای ایجاد یک ازدواج آگاهانه برای جوانان از سال 95 طرحی با نظارت دادگستری، همراهی جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشکی و امور بانوان استانداری مصوب و اجرایی شد که هشت ساعت آموزش پیش از ازدواج برای عقد به یک اجبار تبدیل کرده است.

یغمایی با بیان اینکه به دنبال اجباری کردن آموزش های قبل، حین و بعد از ازدواج در استان هستیم، افزود: با همکاری آموزش و پرورش برای نقاط آسیب خیز، باهدف مهارت آموزی برای دختران و خانواده هایشان گام هایی برداشته شده تا این افراد با شناخت معیارها انتخاب آگاهانه ای را داشته باشند.

 

سالمندی زودرس نتیجه بالارفتن سن ازدواج

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری به تدوین سند توسعه زنان استان در راستای بررسی چند محور در جهت کاهش چالش های ازدواج  اشاره کرد و گفت: پایین بودن نرخ سواد آموزی که در ازدواج هم مشکل ساز خواهد شد از جمله موارد مورد تایید در این سند است.

یغمایی با بیان اینکه ازدواج مرحله ای است که باعث تکامل انسان می شود، افزود: وقتی فرد در سن ازدواج نتواند صاحب یک خانواده مستقل شود، دچار آسیب های روحی و روانی می شود و اختلالات ویژه ای را برای فرد ایجاد می کند.

وی  سالمندی زودرس، از بین رفتن تعادل در تنظیم جمعیت، از دست رفتن کارکردهای فرد در جامعه را از جمله معضلات بالارفتن سن ازدواج دانست و گفت: امروزه زوج ها با تجمل گرایی خود را از لذت هایی محروم می کنند که فرصت تکرارشان فراهم نمی شود.

 

آهنگ رشد طلاق در روستاها نگران کننده است

این مقام مسئول بااشاره به اینکه میانگین طلاق در کشور  2.4 است، افزود: در خراسان شمالی نسبت به میانگین کشوری این آمار 0.2 درصد کمتر است، اما لازم به توجه است که طلاق در مناطق مختلف شهری و روستایی در حال رشد است.

وی بیان کرد: رشد طلاق در مناطق روستایی تابه حال از شهری کمتر بوده، ولی آهنگ رشد در روستایی نسبت به شهری بیشتر است و این نگران کننده است.

یغمایی همچنین عنوان داشت: نسبت بالای افراد مطلقه با زندگی زناشویی کمتر از 4 سال در خراسان شمالی نسبت به سایر استان های کشور زنگ خطری برای استان محسوب می شود.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک