جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۲۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ساعت ۱۴:۴
در گفت و گو با عصر اترک عنوان شد:

ریسک های سرمایه گذاری، سد راه صنعتی شدن معادن خراسان شمالی شده اند

کارشناس مسئول بهره برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: در خراسان شمالی برخی از مواد معدنی به علت عدم راه اندازی صنایع تبدیلی شان به صورت خام از استان خارج می شوند که این مسئله متاثر از ریسک های سرمایه گذاری برای بخش خصوصی بوده است.
ریسک های سرمایه گذاری، سد راه صنعتی شدن معادن خراسان شمالی شده اند,

مهدی مهدی زاده، کارشناس مسئول بهره برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با گرامی داشت روز صنعت و معدن، در پاسخ به این سوال که ظرفیت حوزه معدن برای اینکه یکی از جایگزین های منابع درآمدزای دولت به جای بخشی از درآمدهای نفتی کشور بشود چگونه است و به چه الزاماتی نیاز دارد؟ اظهار کرد: ظرفیت معدنی باید از زنجیره ای برخوردار باشد تا بتواند ظرفیت این جایگزینی را بدست آورد.

به گفته مهدی زاده، ارزش افزوده اقتصادی که باید در بخش معدن بدست آورد می بایست از محل انجام عملیات فرآوری این مواد معدنی باشد.

وی افزود: به طور مثال، خاک رس وقتی به محصول نهایی کاشی و سرامیک تبدیل می شود، ارزش افزوده اقتصادی را به ارمغان می آورد که این ارزش افزوده اقتصادی حاصل تکمیل زنجیره استخراج تا تولید بوده است.

وی همچنین به استان خراسان شمالی و مجتمع صنعتی آلومینای جاجرم نیز اشاره کرد و گفت: وقتی در این شهرستان ماده معدنی بوکسیت به مقدار بسیار زیادی اکتشاف شد، حجم این ماده معدنی به قدری زیاد بود که راه اندازی واحدهای فرآوری آن به سرمایه گذاری بسیار زیادی نیاز داشت که انجام سرمایه گذاری از توان سرمایه گذار بخش خصوصی نیز خارج بود.

مهدی زاده افزود: بنابراین سازمان ایمیدرو برای تبدیل این ماده معدنی ارزشمند به ارزش افزوده اقتصادی ورود کرد و امر اکتشاف، راه اندازی واحدهای فرآوری و بازاریابی برای این ماده معدنی را انجام داد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گذشت سال ها برای سنگ های تزئینی صنعت ساختمان که از معادن استان استخراج می شوند هنوز زمینه های راه اندازی واحدهای فرآوری فراهم نشده است، درحالیکه همواره تصمیم مدیران استان بر این بود که استخراج این ماده معدنی به یکی از قطب های صنعتی استان تبدیل شوند، نیز اظهار کرد: وضعیت فرآوری سنگ های تزئینی در دنیا بسیار پیشرفت کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: سنگ های تزئینی صنعت ساختمان که از معادن استان استخراج می شوند برای فرآوری به برخورداری از تکنولوژی های به روز و استانداردهای جدیدی نیازمند است تا ارزش افزوده اقتصادی این ماده معدنی بیشتر شود و فرصت های اشتغال بیشتری را فراهم کند.

علاوه بر این، این کارشناس یادآور شد: خراسان شمالی همچنین از ماده معدنی آهک با خلوص بالای 99 درصد که مصارف شیمیایی، دارویی، صنعت ساختمانی و کاغذ دارد، برخوردار است که هنوز به صورت خام از استان خارج می شود.

وی همچنین به ذخایر بسیار زیاد گچ در استان نیز اشاره کرد و گفت: فرآوری این ماده معدنی در استان فقط در زمینه پخت گچ ( خاک گچ، گچ سفید کاری) انجام شده است درحالیکه ظرفیت فرآوری این ماده معدنی امکان توسعه دارد.

وی خاطر نشان کرد: بخشی از این ماده معدنی به صورت خام به کارخانجات متقاضی ارسال می شوند.

در عین حال، مهدی زاده یادآور شد: استان از مقدار بسیار زیادی خاک های صنعتی نیز برخوردار است که به جرات می توان گفت حجم آن به میلیاردها تن برسد و این در حالی است که هیچ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری این ماده معدنی در استان راه اندازی نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: راه اندازی خطوط صنایع تبدیلی و تکمیلی برای این ظرفیت های معدنی اشاره شده در استان به منظور فرآوری آنها به جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی نیازمند است و این در حالی است که تاکنون تحقق آن به صورت جدی در دستور کار قرار نگرفته است.

وی همچنین درباره این چالش نیز اعلام کرد: سرمایه یک موجود باهوشی است که به مکانی برای رشد نیازمند است و درصورتیکه سرمایه گذار بخش خصوصی احساس خطر کند، پا جلو نمی گذارد.

کارشناس مسئول بهره برداری معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با تاکید بر این نکته که سرمایه گذاری در شاخه های مختلف معدنی، بالاترین سود را دارد، اظهار کرد: دولت باید ریسک های سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه معدن را پوشش دهد.

وی با اشاره به اینکه صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در کشور نیز به همین منظور راه اندازی شده بود، عنوان کرد: تا به کنون فعالیت این صندوق در زمینه حمایت از سرمایه گذاری های بخش خصوصی در حوزه معدن کافی نبوده است و این صندوق باید تقویت شود تا بتواند ریسک های اقتصادی صنایع معدنی را از میان بردارد که سرمایه گذاران به عرصه سرمایه گذاری حوزه معدن پا بگذارند.

مهدی زاده در خاتمه یادآور شد: افزون بر این، مواد معدنی برای تبدیل به ارزش افزوده شدن در عرصه اقتصاد به تکمیل زیرساخت های حمل و نقل و حفظ بازارهای هدف نیز نیاز دارند.

انتهای پیام/سمانه قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک