شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ساعت ۸:۹
حکایت ناتمام راه های خراب بین مزارع خراسان شمالی؛

دسترنج کشاورزان مانه ای در کیسه گلستانی ها/ ساز ناکوک غله مشکل ساز شد

بارندگی های شدید از ابتدای سال جاری اکثر نقاط کشور را در برگرفت و خراسان شمالی نیز از این موهبت الهی بی نصیب نماند، البته شدت بارندگی ها در برخی نقاط به نحوی بود که باعث تخریب منازل روستایی و حتی راه های تردد روستاییان شد.
دسترنج کشاورزان مانه ای در کیسه گلستانی ها/ ساز ناکوک غله مشکل ساز شد,

به گزارش عصراترک، در این میان شهرستان مانه و سملقان از جمله نقاطی است که درگیر اتفاقات حاصل از بارندگی شدید در استان خراسان شمالی شد و خسارات زیادی به برخی از بخش های این شهرستان از جمله دهستان شیرین سو وارد آمد.

در ابتدای حادثه، تخریب راه های اصلی، منازل مسکونی، دامداری ها بیشتر محسوس بود، که با امدادرسانی به موقع جهادگران بسیجی و خدمات رسان استان، در همان موقع، بخش زیادی از رنج مردم حادثه دیده منطقه که خرابی های منازل و دامداری هایشان بود التیام یافت اما هنوز آثار بارندگی و سیلاب در راه های بین مزارع و حتی برخی راه های روستایی در این منطقه وجود دارد و حال که فصل برداشت محصول گندم فرا رسیده، مشکل مردم این منطقه دو چندان شده است.

ناگفته نماند که شغل اکثر مردم این منطقه کشاورزی بوده و در سال جاری نیز گندم زیادی در این منطقه کشت شده است، اما عدم وجود راه ارتباطی مناسب برای حمل محصولات به شهرستان و مرکز استان، کشاورزان این منطقه را با مشکل مواجه کرده است

 

با گذشت چهار ماه از سیل، همچنان از پل موقتی استفاده می شود

محمـدی، شورای روستای کهنه جلگه در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه اقدام مناسبی در رابطه با راه این روستا انجام نگرفته است، گفت: در همان زمان بارندگی یک پل آهنی به صورت موقتی در روی مسیر سیل احداث شد، اما با گذشت حدود چهار ماه از حادثه، هنوز برای احداث پل اصلی اقدامی صورت نگرفته است.

 

واژگونی  تراکتورها  در مسیر سیل

خواجه، دهیار روستای یموق با اشاره به خطرناک شدن مسیر تردد کشاورزان در روستا، گفت: به دلیل خرابی راه تاکنون چند تراکتور در این مسیر واژگون شده اند.

وی ادامه داد: مردم روستا خودشان دست به کار شده اند و راه بین مزارع را به صورت موقتی تعمیر کرده اند.

 

حمل مصالح ساختمانی به روستا امکان پذیر نیست

فرهمند، دهیار روستای سوخلی گفت: از زمان قدیم نیز راه دسترسی سوخلی با مشکل مواجه بوده که در بارندگی شدید امسال، سختی و مشکلات تردد روستاییان از این راه دوچندان شده است.

وی با اشاره به عدم امکان تردد کامیون به روستای سوخلی، افزود: برای تامین مصالح ساختمانی به روستا با مشکل مواجه هستیم.

 

ارسال محصولات منطقه به گلستان به صرفه تر است

آرین از اعضای سابق شورای روستای یارچلی با اشاره به خرابی راه تردد روستای یارچلی خاطرنشان کرد: امکان تردد کامیون برای حمل محصولات کشاورزی به روستا وجود ندارد، لذا کشاورزان مجبورند محصولات خود را به وسیله وانت بار حمل نمایند.

وی ادامه داد: با توجه به طولانی بودن مسیر یارچلی تا مرکز شهرستان مانه و سملقان، کشاورزان این منطقه محصولات خود را از مسیر مراوه تپه به استان گلستان ارسال می کنند، چرا که مسیر آن نسبت به خراسان شمالی به مراتب نزدیکتر بوده و هزینه حمل محصولات به یک سوم کاهش پیدا می کند.

 

کمبود اعتبار، عامل کندی سرعت تعمیر راه های بین مزارع

هادی قهرمانیان، رئیس اداره جهاد کشاورزی مانه و سملقان در گفتگو با عصراترک، با اشاره به محدود بودن اعتبارات و امکانات جهادکشاورزی شهرستان، گفت: پس از بارندگی های شدید ابتدای سال جاری، جهت تعمیر موقت راه های بین مزارع روستاها و تسهیل تردد کشاورزان، یک دستگاه لودر و نیز یک دستگاه کامیون کمپرسی را به صورت پیمانی به خدمت گرفته ایم که در حال حاضر هم در حال کار در مناطق آسیب دیده هستند.

وی افزود: طی چند روز آینده این لودر و کمپرسی به منطقه شیرین سو اعزام خواهند شد.

قهرمانیان با اشاره به اینکه دستورالعمل مربوط به خروج محصولات کشاورزی از استان، به تمامی مبادی خروجی استان ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: نزدیک ترین مرکز خرید محصولات کشاورزی استان گلستان به منطقه شیرین سو، فاصله ای به مراتب کمتر از مراکز خرید استان خراسان شمالی دارد، لذا ارسال محصولات به استان گلستان برای کشاورزان منطقه شیرین سو، صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: اگر کشاورزان محصولات گندم خود را به بجنورد ارسال کنند، جهاد کشاورزی شهرستان به ازای ارسال هر کیلوگرم گندم، مبلغ 26 تومان از کرایه حمل را تامین خواهد کرد.

رئیس جهادکشاورزی مانه و سملقان، با اشاره به اینکه در منطقه شیرین سو گندم باکیفیتی تولید می شود اما ارسال آن به استان همیشه با مشکل مواجه بوده است، تصریح کرد: با توجه به سخت گیری های شرکت غله، تاکنون موفق به راه اندازی مرکز خرید موقتی در منطقه شیرین سو نشده ایم.

 

رسیدگی به مشکلات، بستگی به اعتبارات شهرستان دارد

محمودرضا معموری، فرماندار مانه و سملقان با اشاره به اینکه اکثر روستاهای منطقه شیرین سو مرزی هستند، گفت: روستای سوخلی از ابتدا نیز دارای راه روستای مناسب نبوده و همیشه با کوچکترین بارندگی همان راه تردد نیز مسدود می شده است.

وی ادامه داد: برای احداث راه روستای سوخلی باید ابتدا مطالعات اولیه صورت بگیرد و پس از تخصیص اعتبار اقدام به احداث راه روستایی مناسب صورت بگیرد.

معموری با اشاره به اینکه تردد مردم روستا از داخل بستر رودخانه انجام می شده است، اظهارکرد: در حال حاضر نیز تردد از همان راه رودخانه امکان پذیر است و انجام می شود.

فرماندار مانه و سملقان با بیان اینکه روستاهای بخش شیرین سو، از خرتوت به بعد فاقد ابنیه مناسب در راه ها هستند، خاطرنشان کرد: با کوچکترین بارندگی در این روستاها، راه های دسترسی آنها دچار انسداد مسیر تردد می شوند.

وی با تاکید بر اینکه احداث ابنیه برای راه های این منطقه، نیازمند اعتبار ویژه ای است، اظهار کرد: با تخصیص اعتبار یک سال شهرستان به بخش ابنیه راه های روستایی که محدود است، مشکلات راه های روستایی آن منطقه حل نخواهد شد.

معموری در پایان با بیان اینکه دهستان شیرین سو از اولویت های شهرستان محسوب می شود، گفت: رسیدگی به مشکلات این بخش، بستگی به اعتباراتی دارد که در آینده به شهرستان تخصیص داده خواهد شد.

انتهای پیام / ق

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک