جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس یاداشت | کد خبر: ۲۸۲۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ساعت ۱۴:۱۹

نه خشتی به بلقیس رسید، نه نانی به عشایر

جشنواره ملی، فرهنگی و ورزشی عشایر کشور درحالی در شهرتاریخی بلقیس از توابع شهرستان اسفراین برگزار و خاتمه یافت، که انتظار می رفت، از مجموع سی و یک استان کشور حداقل  دو، سوم  استان ها از این رخداد که عنوان « ملی» را یدک می کشید، استقبال کنند.
نه خشتی به بلقیس رسید، نه نانی به عشایر,

به گزارش عصر اترک، تعداد استان های شرکت کننده در این جشنواره بعضا کمتر از نصف تعداد کل استان های کشور بود و نکته جالب تر حضور کم رنگ عشایر سخت کوش و زحمت کش در آن بود. به نحوی که اکثر قریب به اتفاق غرفه داران و شرکت کنندگان مسابقات ورزشی حتی تجربه یک روز زندگی عشایری را نداشتند.

 این را می شد از پوست لطیف دست ها و عینک دودهای که بر چشم داشتند به خوبی حس زد. از سوی دیگر، اگر چه این جشنواره پسوند فرهنگی و ورزشی را به همراه داشت، اما جنبه اقتصادی آن بر دیگر بخش ها سایه افکنده بود هر چند اگر خود عشایر در جریان این داد و ستد تجاری بودند، باحضور و عرضه مستقیم محصولات دامی و صنایع دستی شان،درآمدی کسب می کردند.

که اگر چنین می شد، صد البته! که جای احسنت داشت. اما افسوس که این مکان به محلی برای فروش اقلام این عزیزان از سوی دلالان و واسطه ها به قیمت های گزاف به بازدید کنندگان تبدیل شده بود.

از حق نگذریم،تصویری از زندگی واقعی عشایر جریان داشت نه در این جشنواره، بلکه در دو کیلومتری این گردهمایی در آن سوی شهر بلقیس، چندین خانواده عشایر که ما بین زمین های کشاورزی چادر زده بودند.

عشایری که شاکی از عدم رسیدگی مسئولین به جامعه عشایری، باصدای نا امید و خسته شروع به ردیف کردن مشکلاتشان از جمله آب آشامیدنی ناسالم، نبود سرویس بهداشتی و حمام سیار، وضعیت نامناسب بهداشتی، کمبود آب و علوفه برای دام ها، عدم حمایت کافی در زمان خشکسالی و خسارت های مالی، قصه ی چراغ های نفتی و دردسر کمیابی نفت، عدم اختصاص سهمیه های کافی جو و آرد، بیماری دام ها در غیاب سرکشی مرتب دامپزشکی، فروش محصولات و دام هایشان باقیمت های پایین به دلالان و صدها مشکل دیگر که گفتنش مثنوی هفتاد من است.

عشایری که به گفته خودشان دیگر نمی توانند با این شرایط راه و رسم چندین هزار ساله نیاکانان و اجدادشان را ادامه دهند و شاید در آینده نزدیک دام ها را بفروشند، راهی شهرها شوند. حتی اگر شده، با کارگری و حاشیه نشینی در شهرها روزگار بگذرانند.

عشایری که می گفتند از این همه هزینه و آمد و شد « نه خشتی به بلقیس می رسد، نه نانی به ما » و خلاصه کلام اینکه «پشت آن تصویر آرامش بخش و جذاب زندگی شبانی و عشایری در جشنواره ها و مراسم های مختلف فرهنگی،که به معرض نمایش عموم جامعه می رسد،سختی ها و رنج های فراوانی در نبود امکانات مکفی وجود دارد،که هرگز از آنها رو نمایی نمی شود».

ایوب کلاته شوری _ کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران _ فعال رسانه ای

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
معلم بجنوردی | 1398/04/05
0
0
وقتی به جای مرکز استان در حاشیه کویر و با اعمال نفوذ جناب قوامی این جشنواره در اسفراین برگزار می شود.نباید بیش از این انتظار داشت!!!! البته از حق نگذریم قوامی می خواست یک نمایش و مانور تبلیغاتی برای خود فراهم کند.موفق هم شد. عشایر کیلویی چنده؟؟؟؟؟؟ اینها اگه بتونن مرکزیت استان رو هم به اسفراین یا شیروان می برن.چطور که محور میامی به بجنورد رو بردن!!!! التماس تفکر برای بزرگان بجنورد
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک