جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۲۰۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۳/۱۲ - ساعت ۱۵:۹

آداب رمضان در شوقان قدیم و امروز

ماه رمضان در دین اسلام ماهی مبارک است و در این ماه مراسمات متنوعی در مناطق و شهرهای مختلف کشورمان همراه با آداب و رسوم خاص همان شهر به سنت ها و شیوه های مختلفی برگزار می شود.
آداب رمضان در شوقان قدیم و امروز,

به گزارش عصر اترک، یکی از این مناطق شهر شوقان در استان خراسان شمالی و شهرستان جاجرم است که از گذشته تاکنون مردم این دیار آیین های خاصی را در این ماه داشتند.

برای آشنایی با برگزاری مراسمات ایام ماه رمضان در شوقان قدیم و شوقان امروز به سراغ یکی از قدیمیان این شهر به نام عباس علی ایمانی رفتیم تا با ایشان مصاحبه ای در راستای این موضوع داشته باشیم.

 

برنامه های شهرشوقان به هنگام سحر  در شوقان قدیم  چه بوده؟

در ایام ماه مبارک رمضان، هنگام سحر شب خوانی می کردند و با این عمل مردم را برای سحر بیدار می کردند،به این ترتیب که هنگام سحر فرد یا افرادی بر روی بام مسجد می رفتند و برای بیدار کردن مردم اشعاری را همراه با نواختن طبل می خواندند که به این عمل شب خوانی می گفتند.

 مراسم شب خوانی و سرودن اشعارو مناجات توسط افرادی که صدای خوبی داشتند صورت می گرفت و اشعاری که سروده می شد به خود مناجات خوان بستگی داشت که می خواهد چه نوع شعری را بخواند. قابل توجه است که بگویم مراسم شب خوانی، محله به محله در مکان های مختلف شهر شوقان برگزار می شده تا مردم صدا هارا بشنوند.

در حال حاضر مراسم شب خوانی در شوقان برگزار می شود؟ 

خیر، چند سالی است که این سنت کمرنگ شده و فقط در هنگام سحر اذان از بلندگوی مسجد پخش می شود.

چرا؟

  در جواب چرایی برگزار نشدن مراسم شب خوانی در هنگام سحر، امام جمعه ی محترم  شهروبخش شوقان حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای معصومی فرمودند: به دلیل مزاحمت صدای بلندگو در هنگام سحر برای ساکنان شهر واعتراضات مردمی، این مراسم دیگر اجرا نمی شود.

حضور مردم شوقان درمراسمات ایام ماه مبارک رمضان در زمان گذشته و حال چگونه است؟

استقبال در زمان گذشته بیشتر بوده و متاسفاته امروزه مردم حضور کمرنگی در مراسمات مساجد شهر دارند و دلیل آن این است که در آن زمان برنامه های متنوعی از جمله،برگزاری دعای افتتاح و... .، خواندن مفصل تعقیبات نماز ها و مراسمات نظیر آن برگزار می شد ولی امروزه فقط نماز اقامه میک نندو افطار می کنند.

چرا این مراسمات در زمان حال برگزار نمی شود؟

چون مردم مشغله های کاری زیادی دارند و نوع اعتقادات امروزی برخی از مردم باعث شده است که از این مراسمات استقبال کافی نشود و باعث برگزار نشدن این مراسمات شده است.

برگزاری مراسم افطاری در شهر شوقان  در گذشته و حال چگونه بوده؟

  در زمان گذشته مراسم افطاری برگزار نمی شد و این رسم (برگزاری مراسم  افطاری ساده در مساجد)  چند سالی است که در شهر شوقان جا افتاده وسفره ی افطاری ساده به میزبانی خداوند در هردو مسجد شهر شوقان برگزار می شود.

انتهای پیام/سید هومن پارسا 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک