جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۹۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۲/۲۳ - ساعت ۱۳:۸
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی، مطرح کرد:

تغییرکاربری، تضییع حقوق مردم است / ساخت منازل استاندارد در روستاها، نیاز به حمایت دولت دارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: تغییرکاربری اراضی و ساختمانها در واقع تضییع حقوق مردم است، لذا باید مردم از حقوق خود آگاه شوند و بدانند که افزایش در ساخت و ساز، در واقع تعرض به حقوق همه مردم است.

به گزارش عصر اترک علی‌اکبر رمضانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی  پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به جوان بودن میانگین سنی مهندسان استان نسبت به استان های دیگر، گفت: تعداد مهندسان پایه یک که سنوات فعالیت بالایی دارند، نسبت به مهندسان پایه های دو و سه کمتر است و این بیانگر جوان بودن جامعه مهندسین استان است.

وی اظهار کرد: یکی از مهمترین دلایل رشد میانگین مساحت پروژه های عمرانی استان در سال گذشته، بروز خسارت در زلزله اردیبهشت ماه سال96 است.

رمضانی با اشاره به برگزاری 3 هزار نفر ساعت دوره آموزشی برای مهندسان استان در سال 97، گفت: اگر این عدد  میانگین برای اعضای پروانه دار در نظر گرفته شود، می توان گفت در سال 97 حدود ۱۳ نفر در ساعت آموزش دیده اند که نسبت به میانگین کشوری عدد خوبی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در نظام مهندسی ساختمان، نقشه های ساختمانی بخش عظیمی از مصرف کاغذ را به خود اختصاص می دهند ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته سازمان درسال جاری، حدود ٨۵ درصد از کنترل نقشه ها به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

رمضانی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با بازسازی مناطق سیل زده استان، گفت: هنوز سازمان نظام مهندسی نشستی در حوزه ساخت و ساز منازل سیل زده برگزار نکرده است.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت منازل استاندارد در روستاها، باید دولت بسته های حمایتی مثل تسهیلات ارزان قیمت و یا بدون سود به روستاییان ارائه کند، افزود: اگر مردم از سیاست های نظام مهندسی آگاه بشوند، قطعاً مشتاقانه به سمت ساخت و ساز اصولی و استاندارد منازل خود خواهند رفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایجاد حداقل های شرایط آسایش زندگی، وظیفه دولت است ادامه داد: پیگیری ایجاد این حداقل ها، بر عهده بخش خصوصی است که متاسفانه در این حوزه ضعف وجود دارد.

وی از راه اندازی دپارتمان خلاقیت و نوآوری در سازمان نظام مهندسی با هدف فرهنگ سازی در حوزه ساخت و نیز احیای معماری ایرانی اسلامی، خبر داد و گفت: واحد خلاقیت و نوآوری می تواند حلقه وصل گفتمان مهندسی و گفتمان شهری باشد.

رمضانی با بیان اینکه خراسان شمالی در برابر سیل و زلزله در معرض آسیب بیشتری قرار دارد، تاکید کرد: باید به جای تمرکز در تقویت سطح مدیریت بحران، از بروز خسارت، در هنگام وقوع حوادث پیشگیری کنیم چرا که امروزه در دنیا کیفیت بخشی به ساختمان، فقط پایداری ساختمان محسوب نمی شود.

وی با اشاره به اینکه در سازمان نظام مهندسی 4هزار مهندس عضو هستند که تنها هزار و هفتصد نفر از آنها مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: حادثه سیل اخیر، توفیقی اجباری برای رونق ساخت و ساز در استان شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: با وجود اینکه سازمان نظام مهندسی در جلسات استان حق رای ندارد، اما باز هم تا به امروز با کمک رسانه ها مانع از برخی ساخت و سازهای غیراصولی در استان شده است.

وی ادامه داد: در کمیسیون ماده پنج که مربوط به تغییر کاربری اراضی است، نظام مهندسی به عنوان یکی از مدعوین جلسه حق اعمال نظر نداشته و رای نهایی را دستگاههای دولتی  صادر می کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه  بیشترین تخلفات ساختمانی به افزایش سطح ساختمانی و همچنین تغییر کاربری در ساخت وسازها تعلق دارد و رسیدگی به این تخلفات در کمیسیون ماده 100 انجام می شود، گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ مرجعی برای فروش حقوق شهروندی شده است، چرا که در این کمیسیون تخلفات ساختمانی از تخریب تخلف به جریمه تبدیل‌ شده و این کار باعث به هم خوردن سرانه‌ها می‌شود.

رمضانی در پایان با بیان اینکه متاسفانه در تغییرکاربری ها مطالعه و پژوهش انجام نمی شود و شاهد ساخت و سازهایی با کاربری های متعارض در کنار یکدیگر هستیم، تاکید کرد: تغییر کاربری در واقع تضییع حقوق مردم است، لذا باید مردم از حقوق خود آگاه شوند و بدانند که افزایش در ساخت و ساز، در واقع تعرض به حقوق همه مردم است.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک