یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۱/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۱۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ساعت ۶:۵۱

سرایت گرانی به بازار میوه و تره بار خراسان شمالی/ چرت غرفه داران میوه در سایه مشکلات

بعد از افزایش قیمت چند برابری لوازم خانگی، خودرو و مسکن، مدتی است که ویروس گرانی به محصولات کشاورزی و باغی نیز سرایت کرده است،  اگر چه دولت سعی در پایین نگه داشتن قیمت سبد غذایی خانوار‌ها داشته، اما افزایش بی‌رویه و ناگهانی هر قلم کالا نشان می‌دهد که در این امر چندان موفق عمل نکرده است.
سرایت گرانی به بازار میوه و تره بار خراسان شمالی/ چرت غرفه داران میوه در سایه مشکلات,

به گزارش عصراترک، میادین میوه و تره بار هر استان، نقش بسزایی در تامین میوه و تره بار مورد نیاز استان و بعضا در برخی فصول، کشور را دارد و کوچکترین تلاطم و یا اختلال در خدمت رسانی این بازار موجب نگرانی شمار بسیاری از مردم استان می شود.

مدتی است گرانی به بازار میوه و تره و بار خراسان شمالی هم کشیده شده و حتی تهدیدی برای فعالان این صنف در استان شده است.

برخی می‌گویند یکی از دلایل گرانی قیمت میوه و تره بار به افزایش قیمت ارز مربوط می‌شود، در حالی که صحت آن نیاز به تأیید دارد. اما برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند که افزایش قیمت ارز و پایین آمدن ارزش پول ملی عاملی برای افزایش صادرات بی رویه و نیز قاچاق محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و ایجاد کمبود برای مصرف داخلی شده است.

اگر این روزها سری به میدان میوه و تره بار استان بزنید، متوجه می شوید که برخی از غرفه های این بازار یا بسته است و یا کالایی برای عرضه به مردم ندارند.

با یک تحقیق میدانی در بازار میوه و تره بار استان، به نظر می رسد عواملی همچون، کاهش قدرت خرید مردم، افزایش بی رویه صادرات و نیز قاچاق محصولات کشور، نبود نظارت کافی در نحوه توزیع محصولات، ادغام اتحادیه های "بارفروشان میوه و تره بار"  و  "میوه و تره بار خرده" ، تغییر ایام کاری هفته بازار شهرستانهای استان و تداخل روزهای کاری اکثر این بازارها با بقیه شهرستان های استان و محدود کردن فعالیت فروشندگان سیار میوه در سطح شهرها، موجب کم رونق شدن بازار میوه و تره بار در استان شده است.

 

صادرات بی رویه باعث کمیاب شدن و در نهایت گران شدن محصولات می شود

برزویی یکی از فعالین در حوزه خرید و فروش میوه و تره بار با اشاره به صادرات بی رویه برخی محصولات استراتژیک در حوزه کشاورزی و حتی دامداری، خاطرنشان کرد: عدم مدیریت صحیح در حوزه صادرات، باعث خروج بی رویه برخی محصولات، توسط تجار کشورهای همسایه شده است.

وی ادامه داد: این صادرات بی رویه در نهایت باعث کمبود همین محصولات برای استفاده داخل کشور شده است.

برزویی افزود: بر همگان روشن است که کمیاب شدن یک محصول باعث گران شدن قیمت آن می شود.

 

 

کاهش قدرت خرید مردم، باعث کاهش سطح تقاضای میوه و تره بار شده است

محمدی یکی از فعالین حوزه میوه و تره بار در بازار خراسان شمالی با بیان اینکه یکی از عوامل کم رونق شدن بازار در میدان میوه و تره بار، گران بودن قیمت پایه محصولات است، اضافه کرد: میوه فروشان سطح شهر نیز با هزینه هایی از جمله پرداخت مالیات و عوارض، کرایه مغازه، کرایه حمل میوه و هزینه بیمه مواجه بوده و ناچار به تامین این هزینه ها از طریق افزایش بیش از حد عرف قیمت میوه شده اند.

وی یکی دیگر از عوامل کم رونقی بازار در میدان میوه و تره بار را کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد و افزود ، واضح است که با کاهش سطح تقاضا از سوی مصرف کنندگان، میزان خرید و فروش محصولات در میدان میوه و تره بار نیز کاهش می یابد.

 

مشترک شدن ایام روزبازارها عامل کم رونق شدن بازار میوه

یزدانی یکی از فروشندگان سیار میوه و تره بار در سطح شهر ، مشترک شدن ایام هفته بازار شهرستان ها را یکی از عوامل کم رونق شدن بازار میوه و تره بار عنوان کرد و گفت: در گذشته که ایام هفته بازارها تنوع داشت، میوه فروشان سیار در همه ایام هفته از غرفه داران میدان میوه و تره بار خرید می کردند تا در هفته بازار شهرستان ها به فروش برسانند، اما در حال حاضر با مشترک شدن ایام هفته بازار شهرستانها، مجبور به انتخاب بازار یکی از شهرستان ها برای فروش میوه شده اند.

وی افزود: پر واضح است که کاهش موقعیت فروش میوه توسط میوه فروشان سیار، باعث کاهش فروش محصولات توسط غرفه داران میوه و تره بار و در نهایت کم رونق شدن بازار میوه و تره بار می شود.

 

فروش محصولات به کشورهای همسایه، برای کشاورزان سود بیشتری دارد

مشاور امور حقوقی میدان بار بجنورد با اشاره به ضعیف شدن عملکرد وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت پس از ادغام در وزارتخانه بازرگانی، گفت: اگر اتحادیه های "بارفروشان میوه و تره بار"  و  "میوه و تره بار خرده" ادغام بشوند، نتیجه مثبتی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در راس امور اقتصادی کشور و استان، افراد متخصص در زمینه مورد نیاز بکارگیری نشده اند، تاکید کرد: هیچ توجیهی وجود ندارد که اتحادیه بارفروشان میوه و تره بار؛ که کل آذوقه استان و بعضاً در برخی فصول، کشور را تامین می کند زیر نظر اتحادیه ای برود که تخصصی در زمینه تامین بار مصرفی کلان را نداشته است.

این فعال اقتصادی در حوزه میوه و تره بار با اشاره به اعلام مسئولین مبنی بر جلوگیری از صادرات برخی از محصولات کشاورزی مانند پیاز، در راستای مدیریت بازار داخل کشور، ادعا کرد: متاسفانه مشاهده می شود که تجار کشورهای همسایه به راحتی می توانند بهترین محصولات کشاورزی ایران را بدون واسطه و مستقیم از تولیدکنندگان کشور خریداری نمایند و خبر ایجاد محدودیت برای جلوگیری از صادرات میوه و تره بار صحت ندارد.

صفری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت محصولات کشاورزی، ایجاد رقابت نابرابر بین بازار داخل و بازار بین المللی است، خاطرنشان کرد:  کاهش ارزش پول ملی در مقایسه با ارز بین المللی باعث شده فروش محصولات به تجار خارجی برای کشاورزان، پر سودتر از عرضه در بازار داخل کشور باشد.

 

 

مدیریت و نظارت بر نحوه توزیع میوه و تره بار ضعیف است

مهدی امیدوار، رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک، گفت: ادغام شدن اتحادیه های "بارفروشان میوه و تره بار"  و  "میوه و تره بار خرده" هیچ تغییری در کسب و کار غرفه داران میدان بار ایجاد نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه، در اکثر استان های کشور، اتحادیه ای تحت عنوان "اتحادیه میوه و تره بار" بر دو بازار خرده فروشان میوه و بارفروشان میوه، نظارت دارد، خاطرنشان کرد: در استان خراسان شمالی نیز تا چند سال قبل، نظارت این دو بازار بر عهده یک اتحادیه واحد بوده است اما یک سری عوامل باعث تفکیک به دو اتحادیه شده بود.

رئیس اتاق اصناف خراسان شمالی با بیان اینکه در میدان میوه و تره بار بجنورد، قیمت حجره ها با هم تفاوت داشته و مدیریت و نظارت بر این بازار کم شده است، تصریح کرد: تصمیم ادغام این دو اتحادیه با هماهنگی استانداری، دادگستری، تعزیرات حکومتی و دستگاه ها مرتبط دیگر، گرفته شده است.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه طبق قانون، اتحادیه ای که وسع کمتری دارد در اتحادیه بزرگتر ادغام می شود و نیاز به برگزاری انتخابات مجدد نخواهد بود، اما اتاق اصناف برای احترام به همه اعضا، از کلیه غرفه داران میدان میوه و تره بار و همچنین میوه فروشان سطح شهر، ثبت نام  و اقدام به برگزاری انتخابات کرده است.

 

مردم نباید تاوان کمبود سرمایه میوه فروشان را بدهند

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برخی میوه فروشان داخل شهر به علت کمبود سرمایه، اقدام به خرید میوه از غرفه داران به صورت نسیه کرده و در نهایت آن را گران تر از حد معمول به مردم می فروشند، تاکید کرد: مردم نباید تاوان کمبود سرمایه میوه فروشان را بدهند.

وی تصریح کرد: ادغام این دو اتحادیه می تواند در پویایی و اصلاح وضعیت رکود در بازار میوه و تره بار موثر باشد، چرا که کنترل و نظارت یکپارچه بر نحوه توزیع محصولات از میدان میوه و تره بار تا درب مغازه های میوه فروشی بیشتر خواهد شد.

امیدوار در پایان با اشاره به مشترک شدن ایام هفته بازار شهرستان های استان، خاطرنشان کرد: تنوع ایام هفته بازار شهرستان ها در گذشته باعث شده بود تا عده ای از میوه فروشان در همه ایام هفته مشغول فروش میوه باشند و اهرمی نیز برای اخذ مالیات از آن ها وجود نداشته باشد.

 

قدرت سرمایه گذاری واحدهای صنفی کاهش یافته است

علی تمدنی ثانی سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک، با اشاره به کاهش یافتن قدرت خرید مردم در تهیه اقلام مورد نیاز خانوار، خاطرنشان کرد: اصلی ترین عامل کم رونق شدن بازار میوه و تره بار استان، افزایش قیمت میوه و تره بار در سراسر کشور است.

وی افزود: با افزایش دوبرابری شاخص عمومی قیمت ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، قدرت مانور واحدهای صنفی در سرمایه گذاری جهت خرید محصولات کشاورزی کمتر شده است.

سرپرست معاونت بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان با اشاره به طرح ادغام شدن اتحادیه های "بارفروشان میوه و تره بار"  و  "میوه و تره بار خرده"   در یک اتحادیه واحد، تاکید کرد: کم رونق شدن بازار بارفروشان میوه و تره بار، ارتباطی به ادغام شدن اتحادیه ندارد.

 

سیاست های کلان، عامل ایجاد کم رونقی بازار شده است

وی با بیان اینکه سیاست های کلان وزارتخانه باعث کم رونقی در بازار شده است، افزود: ادغام این دو اتحادیه در راستای چابک سازی و نیز خلاصه تر کردن نظام اداری در صنوف میوه و تره بار است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اعضای اتحادیه جدید متشکل از دو اتحادیه ادغام شده خواهد بود، ادامه داد: زمانی که تعداد اعضای یک اتحادیه افزایش یابد، قدرت مالی آن اتحادیه نیز افزایش خواهد یافت.

 

فروشندگان سیار میوه، به حقوق مغازه دارانی که مالیات می دهند تجاوز کرده اند

تمدنی در پایان با اشاره به دو موضوع محدودیت فعالیت برای وانت بارهای میوه فروش در سطح شهر و همچنین متمرکز کردن روزهای کاری برای هفته بازار شهرستان ها، گفت: فعالیت این گونه افراد باید تحت نظارت شهرداری ها صورت بپذیرد، چرا که این فروشندگان به حقوق واحدهای صنفی که مالیات و حق دولت را می پردازند، تجاوز کرده اند.

انتهای پیام/

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک