جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۹۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۲/۰۲ - ساعت ۱۰:۳۲
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی تشریح کرد:

رهاسازی ۶۰ میلیون متر مکعب آب از سدهای استان/مسدود کردن ۴۰۰ چاه غیر مجاز، امسال

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه با بارندگی های فروردین امسال حدود 98 میلیون متر مکعب باران به درون مخازن هفت سد استان وارد شد که طی این مدت حدود 60 میلیون متر مکعب آب از چهار سد به منظور مدیریت ظرفیت مخازن سدها و جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی برای این سدها رهاسازی شد.
رهاسازی 60 میلیون متر مکعب آب از سدهای استان/مسدود کردن 400 چاه غیر مجاز، امسال,

وحید واسطه، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: در حال حاضر کره زمین با پدیده تغییر اقلیم مواجه است و از این پس ممکن است سالی را با خشکسالی شدید و سالی را با تر سالی شدید پشت سر بگذاریم.

واسطه عنوان کرد: از ابتدای مهر ماه سال 97 تا 19 فروردین ماه 98 در خراسان شمالی 332 میلی متر بارندگی رخ داد که این میزان بارش نسبت به مهر ماه 96 تا 29 فروردین ماه 97 تا 144 میلی متر افزایش بارش داشته ایم.

وی افزود: بارندگی 332 میلی متری مهر ماه 97 تا 29 فروردین ماه 98 در خراسان شمالی نسبت به دوره دراز مدت 30 ساله، 76 درصد افزایش بارندگی داشته ایم.

وی در مورد حجم موجود آب درون سدهای استان عنوان کرد: ظرفیت ذخیره سازی آب در مخزن سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان 61.2 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر 55.46 میلیون متر مکعب آب در این مخزن آب ذخیره سازی شده است که این حجم آبگیری حدود 90.6 درصد از ظرفیت مخزن این سد را شامل می شود.

واسطه گفت: ظرفیت ذخیره سازی آب در مخزن سد بارزو در شهرستان شیروان 92 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر 37.5 میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره سازی شده است که این حجم آبگیری حدود 41 درصد از ظرفیت مخزن این سد را شامل می شود.

وی افزود: ظرفیت ذخیره سازی آب در مخزن سد بیدواز شهرستان اسفراین 48.2 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر 10.5 میلیون متر مکعب آب در این سد ذخیره سازی شده است که این حجم آبگیری حدود 21.5 درصد از ظرفیت مخزن این سد را شامل می شود.

وی یادآور شد: ظرفیت ذخیره سازی سد چری در شهرستان فاروج 3.36 میلیون متر مکعب، سد گلول در شهرستان شیروان نیز سه میلیون متر مکعب هستند که در حال حاضر هر دو سد تا 100 درصد آبگیری شده اند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی درباره سدهای سومبار ( غلامان ) و چندیر در شهرستان راز و جرگلان نیز بیان کرد: ظرفیت ذخیره سازی آب در سد سومبار 13.83 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر در این سد هفت میلیون و 700 هزار ( معادل 56 درصد از ظرفیت مخزن ) آبگیری شده است.

وی افزود: ظرفیت ذخیره سازی آب در سد مخزن سد چندیر نیز 12.24 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر 7.5 میلیون متر مکعب از ظرفیت این سد ( معادل 61 درصد از ظرفیت مخزن ) آبگیری شده است.

وی تصریح کرد: به طور کلی از مجموع هفت سد یاد شده با ظرفیت ذخیره سازی 233.9 میلیون متر مکعب، این مخازن متاثر از بارندگی های فروردین ماه 98 تا 125 میلیون متر مکعب ( معادل 53.5 درصد از ظرفیت مخازن) آبگیری شده اند.

وی خاطر نشان کرد: از 125 میلیون متر مکعب آب ذخیره سازی شده در مخازن این سدها، 98 میلیون متر مکعب آب این سدها متاثر از بارندگی های فروردین ماه امسال بوده است.

واسطه افزود: در فروردین ماه امسال بیشترین ورودی باران در سد شیرین دره با حجم 49 میلیون متر مکعب، در سد بارزو با حجم 25 میلیون متر مکعب و در سد بیدواز با حجم 15 میلیون متر مکعب صورت گرفت و ذخیره سازی شد.

وی درباره رهاسازی آب از سدهای یاد شده در فروردین ماه امسال نیز بیان کرد: در مدت یاد شده 60 میلیون متر مکعب آب از سدهای شیرین دره، بارزو، بیدواز و چندیر رهاسازی شدند.

وی درباره هدایت این آب های رهاسازی شده از چهار سد نیز عنوان کرد: هدایت آنها به سوی رودخانه ها بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در ادامه تصریح کرد: هدایت آنها به سوی قنات ها و منابع آبی زیرزمینی به علت اینکه این چهار سد در بالا دست شهرها ساخته شده اند و در پیرامون آنها قناتی وجود نداشته، امکانپذیر نشد.

وی همچنین درباره رسوب وارده به این سدها بر اثر روان آب های ناشی از بارندگی های فروردین ماه امسال نیز اظهار کرد: در ماه گذشته در هنگام بارش ها، دریچه تخلیه رسوب سدها را باز کردیم که با این اقدام، 90 درصد از رسوب های وارده به سدهای یاد شدهف خارج شدند.

واسطه در خاتمه با اعلام اینکه در سال جاری مسدود کردن 400 حلقه چاه غیر مجاز آب که در مجاورت چاه های مجاز آب حفر شده اند در دستور کار این شرکت قرار دارد، عنوان کرد: مسدود کردن این چاه ها برای این شرکت، تکلیف است و مسدود کردن آنها تحت تاثیر بارندگی های بهار امسال قرار نمی گیرد.

انتهای پیام/

قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک