چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۱۹۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۱/۲۶ - ساعت ۱۱:۵۵
سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی:

۴۷ درصد از مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است/سرریز شدن ذوب برف های شیروان از سد گلول

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: بارندگی های یک ماه اخیر در استان موجب شد که 53 درصد از ظرفیت مخازن هشت سد بهره برداری شده در استان آبگیری شوند، در عین حال، 43 درصد از ظرفیت این هشت سد، خالی از آب است.
 47 درصد از مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است/سرریز شدن ذوب برف های شیروان از سد گلول ,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، سید عقیل مرتضوی،سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در نشست خبری اظهار کرد: تا به کنون در استان خراسان شمالی هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی 234 میلیون متر مکعب آب ساخته شده اند که در این بارندگی های یک ماه اخیر 53 درصد از این ظرفیت مخازن، آبگیری شد و 43 درصد دیگر از این ظرفیت نیز خالی باقی ماند.

مرتضوی به سد گلول شهرستان شیروان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به ذوب برف هایی که در ارتفاعات پیرامونی سد گلول در دو هفته اخیر رخ داده، ورود آب ذوب شده این برف ها به این سد موجب شد که از هفته گذشته آب درون این سد سرریز کند.

وی افزود: از این سد، آبی با دبی 500 تا 600 متر مکعب بر ثانیه در حال سرریزی است.

وی خاطر نشان کرد: این سرریزی آب از سد گلول هیچ مشکلی را برای مهار سیلاب ها بوجود نمی آورد.

مرتضوی درباره رهاسازی آب از سد چندیر در شهرستان راز و جرگلان و اعتراض مردم ساکن در پیرامون این سد نیز بیان کرد: در فروردین ماه سال جاری سد چندیر، اولین آبگیری خود را تجربه کرد، با این وجود، با مهار سیلاب های بهاره رهاسازی آب از این سد با حداقل دبی اجرایی شد.

وی با بیان اینکه اهالی ساکن در پیرامون این سد نسبت به اینکه میزان رهاسازی آب از این سد در شیفت شب با شیفت روز متفاوت بوده و این مسئله بر روی تردد آنان از رودخانه تاثیر گذاشته است و آنان به این مسئله معترض شده اند، گفت: شرکت آب منطقه ای استان پس از بررسی اعتراضات آنان، بر رهاسازی یکسان آب از این سد در طول شبانه روز تصمیم گرفت و آن را در دستور کار خود قرار داد.

وی درباره ساماندهی مسیل های استان برای مهار سیلاب ها و روان آب ها نیز بیان کرد: شرکت آب منطقه ای استان از سال 86 بسیاری از مسیل های استان را با اقداماتی از جمله ساخت دیواره های سنگی و ملاتی در این مسیل ساماندهی کرده است که مسیل های پسته، ملکش، دوبرار در شهر بجنورد از این قبیل هستند.

در عین حال، سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: این شرکت هر ساله مبتنی بر اعتباراتی که دریافت می کند لایروبی مسیل ها را نیز انجام می دهد.

علاوه بر آن، وی از انجام مطالعات در زمینه هزار و 500 کیلومتر از حریم بستر مسیل های استان خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این مطالعات در اولویت اقدامات این شرکت است.

مرتضوی همچنین خاطر نشان کرد: اخیرا در راستای مهار سیلاب ها و روان آب ها، شرکت آب منطقه ای استان طی مشارکت با شهرداری بجنورد به لایروبی مسیل پسته و یک مسیل اصلی در داخل شهر بجنورد اقدام کرده است.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک