شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ساعت ۱۶:۱۹

سد آب و جابه جایی جمعیت

بیرجند - ایرنا - ساخت سد با توجه به اقلیم خشک ایران و کاهش نزولات آسمانی، ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و گاهی جابه جایی جمعیت در زمین های بالادست و پایین دست سد را الزامی کرده است.
 سد آب و جابه جایی جمعیت,

به گزارش ایرنا، اقلیم خشک ایران سبب شد سد سازی از سال های پایانی دهه 20 با اهداف متفاوتی از جمله بهره برداری زراعی، مهار، کنترل و ذخیره سازی روان آب رودخانه های دائمی و فصلی، تغذیه مصنوعی سفره های آب زیرزمینی در جهت جبران افت سطح آبخوان و تثبیت آبدهی چاه ها، ساماندهی رودخانه های مرزی و داخلی با رعایت جذبه های اقتصادی و زیست محیطی و سایر در کشور آغاز شود.
براساس آمار کمیسیون بین المللی سدهای بزرگ، ایران در منطقه رتبه دوم و در جهان رتبه هفدهم را در زمینه سدسازی به خود اختصاص داده است.
براساس آمار وزارت نیرو در مجموع طی این سال ‌ها، 172 سد به ظرفیت 51 هزار و 765 میلیون مترمکعب به ‌بهره‌ برداری رسیده و براساس برنامه ‌ریزی‌ های صورت گرفته، اکنون 672 سد در دست بهره ‌برداری، 120 سد در دست ساخت و 176 سد در دست مطالعه قرار دارد.
در هر منطقه متناسب با شرایط خاص جغرافیایی و بنا بر ضرورت یا نیاز ساکنان نسبت به احداث سد اقدام می شود.
پس از وقوع سیلاب های کنونی بارها از نقش حیاتی سدها در کاهش خسارات ناشی از سیلاب ها سخن به میان آمد سدهایی که در صورت نبود آن فاجعه انسانی و خسارت های سهمگین منابع ملی به بار می آمد.
اکنون در استان مرزی خراسان جنوبی 14 سد مخزنی و تغذیه مصنوعی وجود دارد که یکی از آنها سد سیاهو سربیشه است سدی که بهره برداری کامل آن نیازمند تخلیه و مهاجرت اهالی روستای « کندرود» در بالادست سد است.
روستای کندرود یکی از مناطق عشایرنشین سربیشه با بیش از 60 خانوار است که به علت قرار گرفتن در مسیر سد احداثی سیاهو از سال 1392 جا به جایی آن در دستور کار مسئولان قرار گرفته است.
سد سیاهو براساس برآورد مشاوران طرح، باید سال 94 به بهره برداری می رسید اما از یک سو تخصیص نیافتن منابع اعتباری آن در موعد مقرر و از طرف دیگر تلاش پنج ساله و بی سرانجام مسئولان در مجاب کردن اهالی روستای «کندرود» در بالادست این سد برای جابه جا شدن آن ها سبب شده است تا سد سیاهو که بنا به قول مسئولان قرار بود بهمن سال 95 آبگیری و سال بعد نیز بهره برداری شود محقق نشود.
اوایل نیمه دوم سال 97 بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی به منظور بازدید از سایت جدید روستای کندرود به شهرستان سربیشه سفر کرد.
به دستور سید مجتبی علوی مقدم در این بازدید تصمیم گرفته شد تا ساختمان های اهالی کندرود در نقطه ای که اکنون ساکن هستند توسط کارشناسان دادگستری به قیمت روز برآورد شود و هزینه آن هر چقدر باشد شرکت آب منطقه ای به حساب بنیاد مسکن واریز کند.
همچنین بنیاد مسکن به صاحبان هر کدام از این واحدها باید 25 میلیون تومان تسهیلات احداث مسکن روستایی و پنج میلیون تومان تسهیلات بلاعوض بپردازد.
دیگر این که براساس برنامه ریزی انجام شده در سه تا چهار ماه آینده شرکت آب منطقه ای اسامی اهالی کندرود را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد و به مدت 10 روز کارشناسان دادگستری قیمت ها را برآورد کنند تا شرکت آب منطقه ای هزینه را به حساب بنیاد مسکن برای احداث بنا واریز کند و بعد از یک هفته عملیات اجرایی واحدهای مسکونی آغاز شود.
به گفته معاون استاندار، ابتدا باید کار جابه جایی اهالی کندرود انجام شود و سپس برای آبگیری سد سیاهو اقدام کرد زیرا اگر سد آبگیری شود روستای کندرود زیر آب می رود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: برای تکمیل سد سیاهو امسال 20 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شد که امید است با تخصیص مناسب تکمیل و به بهره برداری برسد.
حسین امامی افزود: بارندگی های رگباری همه ساله با وقوع سیلاب و جاری شدن روان آب باعث وارد آمدن خسارت های زیادی به شهرستان سربیشه و زیرساخت های آن می شود.
وی بیان کرد: سد سیاهو سربیشه اکنون 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون 40 میلیارد تومان برای آن هزینه شده که با مشارکت اهالی روستای مذکور پیش بینی می شود امسال به بهره برداری کامل برسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی اظهار داشت: سد مخزنی سیاهو با مساحت حوضه آبریز سه هزار و 28 کیلومتر مربع و آورد سالانه حدود 2.10 میلیون متر مکعب با هدف جلوگیری از خروج آب از کشور، کنترل سیلاب های فصلی، ذخیره سازی و تنظیم حدود 4.6 میلیون متر مکعب روان آب احداث می شود.
وی تصریح کرد: با بهره برداری از این سد آب مورد نیاز حدود 650 هکتار از اراضی پایاب این منطقه نیز تامین خواهد شد.
امامی یادور شد: در حال حاضر سه تا چهار میلیون متر مکعب ورودی سیلاب در این سد مهار و ذخیره سازی شده که به آرامی و به مرور به وسیله یک شیرفلکه تحتانی آزاد و دشت را تغذیه کرده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: برای اهالی روستای کندرو زمینی به مساحت 14 هکتار پیش بینی شده و در قالب 142 مورد زمین قطعه بندی شده است.
علی اصغر آسمانی مقدم افزود: برای 50 خانوار این روستا که مراجعه و تشکیل پرونده داده اند قطعه بندی و اراضی قرعه کشی شده است.
وی اظهار داشت: بنیاد مسکن آمادگی دارد در کنار کمک های شرکت آب منطقه ای به این افراد به ازای هر واحد مسکونی 25 میلیون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت 15 ساله و پنج میلیون تومان وام بلاعوض پرداخت کند.
مدیر بنیاد مسکن سربیشه هم گفت: برای جا به جایی اهالی روستای کندرو 142 قطعه مسکونی و برای هر خانواده 500 متر مربع زمین با قیمت پایین در نظر گرفته شده است.
حمید حاجی زاده افزود: اقدامات زیرساختی از جمله برق رسانی توسط شرکت برق و زیرسازی جاده دسترسی به روستا در محل جدید فراهم شده است.
وی بیان کرد: سد سیاهو در بهترین مکان جانمایی شده و نمی توان نسبت به آن خرده گرفت اما اهالی روستا باید همکاری کنند.
مدیر بنیاد مسکن سربیشه اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای فرصتی را در اختیار اهالی روستا قرار داده تا بعد از تخلیه نسبت به آبگیری سد اقدام شود.
وی یادآور شد: در حال حاضر منازل مسکونی اهالی روستای کندرو خشت و گلی بوده و از استحکام نامناسب برخوردار است که در محل جدید منازل با استحکام قوی ساخت خواهد شد.
حاجی زاده عنوان کرد: در جانمایی مکان جدید معابر، خیابان ها و کانال های خیابانی برای تخلیه آب باران و آبروها احداث و تیرهای برق به صورت کامل نصب و تفکیک اراضی انجام شده است.
دهیار روستای کندرود سربیشه هم گفت: با این اقدام 340 هکتار از اراضی دامداری اهالی روستا که بیشترین منبع تولید علوفه بود از بین رفته و مردم خواستار پرداخت خسارت هستند.
حسینی افزود: مسئولان دستگاه های اجرایی تنها برای جابجایی روستا و کمک به ساخت واحد مسکونی برای اهالی روستا تصمیم گیری کرده اند در حالیکه بسیاری از موضوعات مغفول مانده است.
وی بیان کرد: هدف تنها ساخت و ساز مسکن برای اهالی نیست بلکه باید برای اشتغال یا استفاده از منافع سد برای روستاییان نیز چاره اندیشی شود این در حالیست که یک شرکت تعاونی در این منطقه تشکیل شده که عده معدودی از اعضای آن اهالی این روستا و مابقی از روستاهای مجاور هستند.
دهیار روستای کندرود سربیشه اظهار داشت: نظر من نظر اهالی این روستاست چون بنده ساکن مکان دیگری هستم و با قوت انتظارت اهالی را پیگیری خواهیم کرد.
وی یادآور شد: هر چند خانه و کاشانه اهالی این روستا خشت و گلی است و باید تخریب شود اما در اوضاع اقتصادی کنونی با پرداخت مقداری تسهیلات نمی توان نسبت به ساخت منزل اقدام کرد لذا خواستار پرداخت بخشی از خسارت های وارده به اهالی هستیم.
حسینی بیان کرد: از شرکت آب منطقه ای استان تقاضا داریم هر چه سریعتر نسبت به پرداخت خسارات های پیش بینی شده اقدام کند مردم این روستا نیاز به حمایت بیشتر مسئولان دارند در غیر اینصورت هیچ مشکلی برای جابجایی اهالی وجود ندارد.
شهر سربیشه به مرکزیت شهرستان سربیشه با هشت هزار و 251 کیلومتر مربع وسعت در فاصله 66 کیلومتری جنوب بیرجند مرکز خراسان جنوبی قرار دارد.
7557 * 6054

انتهای پیام /*

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک