یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۱/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۱۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ساعت ۶:۱۱
گزارش مشکلات پروازی فرودگاه بجنورد؛

سریال کنسلی پروازها ادامه دارد/ باند ۴۶۰۰ متری بدون بال پرواز/صرف اعتبارات چند میلیاردی هم چشم ایرلاین ها را نگرفت

با وجود ارتقای فرودگاه بجنورد به سطح فرودگاه های بزرگ کشور از جمله فرودگاه مشهد از طریق نصب سیستم های کمک ناوبری به روز و افزایش طول باند، اما این فرودگاه سال ها است که با کنسلی پروازها و عدم تمایل شرکت های هواپیمایی برای برقراری پروازهای جدید مواجه است.
سریال کنسلی پروازها ادامه دارد/ باند ۴۶۰۰ متری بدون بال پرواز/صرف اعتبارات چند میلیاردی هم چشم ایرلاین ها را نگرفت,

به گزارش خبرنگار عصر اترک، در نیمه نخست دهه 70 که هنوز استان خراسان بزرگ به استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی تقسیم نشده بود، عملیات اجرایی فرودگاه بجنورد آغاز شد و این فرودگاه در سال 75 به بهره برداری رسید.

در سال 83، هنگامیکه استان خراسان بزرگ به سه استان تقسیم شد، استان تازه تاسیس خراسان شمالی از وجود زیرساخت های حمل و نقل شامل بزرگ راه ها همچنین خطوط ریلی محروم بود اما از وجود فرودگاهی برخوردار بود که این فرودگاه نیز در مجاورت کوه باباموسی ( که در گذشته های بسیار دور، این محل برای انجام پروازهای سمپاشی مورد استفاده قرار می گرفت) ساخته شده بود.

همانطورکه برخورداری از زیرساخت های حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی در هر استان از شاخص های بسیار مهم برای رشد و توسعه آن مناطق محسوب می شود از نیمه دوم دهه 80 به خصوص در نیمه نخست دهه 90 بارها و بارها نصب سیستم های کمک ناوبری به روز، خریداری اراضی ناظر آباد به مساحت 40 هکتار به منظور افزایش طول باند تا چهار هزار و 635 متر و عرض 45 متر در فرودگاه بجنورد رسانه ای شد.

این در حالی بود که اغلب یک نماینده مردم استان در مجلس در آن برهه از زمان این اقدامات را در راستای ارتقای شاخص های پروازی و توسعه فرودگاه بجنورد همچنین توسعه یک زیرساخت مهم در استان در رسانه های استان توضیح می داد که در مقابل برخی از فعالان رسانه ای استان این سوال را مطرح می کردند که آیا جانمایی این فرودگاه در میان دو کوه باباموسی و سالوک درست بوده است که البته هیچ گاه در آن برهه از زمان به این سوال رسانه ها پاسخ شفافی داده نشد به گونه ای که در نیمه نخست دهه 90 حتی به علت مسئله کنسلی پروازها در این فرودگاه یک نماینده مردم استان در مجلس بهره گیری و توسعه فرودگاه جاجرم را نیز به عنوان فرودگاه مکمل در استان مطرح کرد.

هرچند به دنبال نارضایتی مردم از کنسلی پرواز ها در فرودگاه بجنورد نصب سیستم آی ال اس برای بهبود بخشی به شرایط نشست و برخاست هواپیماها در سال 94 در این فرودگاه انجام و پس از انجام فلایت چک های آن نیز هیچگاه این سیستم مورد بهره برداری قرار نگرفت، سریال کنسلی پروازها در فرودگاه بجنورد همچنان تا به کنون ادامه دار بوده است.

درحالیکه طی دو سال اخیر نیز به ویژه در سال 97 بارها از سوی نمایندگان مردم استان در مجلس همچنین از سوی مسئولان استانداری از مذاکره با شرکت های هواپیمایی کشور برای برقراری پروازهای جدید در فرودگاه بجنورد مطلع می شدیم، در راستای نارضایتی های هم استانی ها از این وضعیت، مسئله را از مذاکره کنندگان جویا می شدیم اما تنها پاسخی که می شنیدیم، این بود " در حال پیگیری هستیم ".

در همین راستا، پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک در این گزارش خبری این سوال را مطرح می کند که چرا با وجود خریداری و نصب سیستم های کمک ناوبری به روز، افزایش طول باند و تعریض باند و حتی ترانشه برداری از کوه باباموسی ( بدون درنظر گرفتن تبعات زیست محیطی آن ) در فرودگاه بجنورد با صرف اعتبارات چندین میلیاردی هنوز این فرودگاه برای توسعه اقتصادی، گردشگری و تسهیل در سفر مسافران و سرمایه گذاران به استان به زیرساخت مورد انتظار تبدیل نشده همچنین با این ارتقا انجام شده در فرودگاه بجنورد هنوز نظر شرکت های هواپیمایی کشور برای برقراری پروازهای جدید در این فرودگاه جلب نشده است و حتی شرکت هایی که در این فرودگاه پرواز برقرار می کردند نیز طی دو سال اخیر اغلب پروازهایشان را کنسل کردند.

درحالیکه مسئولان پیشین استان برای این فرودگاه در استان مرزی خراسان شمالی خواب بین المللی شدن دیده بودند اما تابه کنون این خواب تعبیر نشده است.

 

 

110 پرواز رفت و برگشت طی یک سال

در همین باره، فرشاد ساکنی، مدیر روابط عمومی فرودگاه بجنورد در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره وضعیت پروازها از فرودگاه بجنورد طی سال گذشته و نوروز 98 اظهار کرد: به طور کلی طی 12 ماهه سال 97، 110 پرواز ورودی و 110 پرواز خروجی از فرودگاه بجنورد انجام شد.

ساکنی گفت: طی 12 ماهه سال 97، هفت هزار و 508 مسافر پروازی به استان وارد و شش هزار و 673 مسافر پروازی از استان خارج شدند.

وی خاطر نشان کرد: در اسفند ماه سال 97 نیز از فرودگاه بجنورد هفت پرواز ورودی و هفت پرواز خروجی انجام شد که در همین راستا، 560 مسافر پروازی به استان وارد و 416 مسافر پروازی از استان خارج شدند.

وی همچنین یادآور شد: طی 25 اسفند ماه 97 تا 15 فروردین ماه 98 از فرودگاه بجنورد فقط دو پرواز در تاریخ های 26 اسفندماه و 8 فروردین ماه از سوی شرکت هواپیمایی ماهان انجام شد درحالیکه در مدت مشابه آن در سال گذشته چهار پرواز انجام شده بود.

ساکنی در پاسخ به این سوال که ظرفیت تقاضای سفر هوایی در استان به مقصد تهران در شرایط عادی که پرواز برقرار باشد، چگونه است؟ عنوان کرد: قبل از بحران تورم قیمت ها از  تیر ماه سال 97 ظرفیت تقاضا برای سفر هوایی از فرودگاه بجنورد حداقل روزی یک پرواز با تعدادی نزدیک به 100 مسافر را داشتیم که پر شدن صندلی های یک پرواز تا 90 درصد برای شرکت های هواپیمایی مطلوب محسوب می شود.

وی افزود: تعداد پروازهای ورودی و تعداد پروازهای خروجی در 12 ماهه سال 97 در مقایسه با 12 ماهه سال 96 از فرودگاه بجنورد هر کدام تا 55.4 درصد کاهش یافت.

مدیر روابط عمومی فرودگاه بجنورد همچنین گفت: در 12 ماهه سال 97 در مقایسه با 12 ماهه سال 96 از فرودگاه بجنورد مسافر ورودی تا 56.4 درصد و مسافر خروجی نیز تا 60 درصد کاهش یافتند.

 

جانمایی اشتباه فرودگاه بجنورد

هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال عصر اترک که چرا شرکت های هواپیمایی کشور به  تقاضاهای بسیار خراسان شمالی برای برقراری پرواز در فرودگاه بجنورد پاسخ منفی می دهند و هر ماه شاهد کاهش تعداد پروازها در این فرودگاه هستیم درحالیکه در این فرودگاه تجهیزات کمک ناوبری به روزی نصب شده اند، اظهار کرد: جانمایی اشتباه برای ساخت این فرودگاه در محل کنونی اش موجب این وضعیت شده است.

قوامی گفت: امکان پرواز هواپیماها در شب و حتی در شرایط ابری و حتی مه در این فرودگاه وجود ندارد و هواپیما فقط در شرایط آفتابی می تواند از این فرودگاه پرواز کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه جانمایی این فرودگاه نه بر پایه ملاحظات اقتصادی بلکه بر اساس سایر ملاحظات انجام شده است.

در عین حال، وی یادآور شد: با توجه به اینکه این فرودگاه با مسئله جانمایی و محدودیت در پرواز مواجه است و در این فرودگاه فقط باید هواپیماهایی خاص نشست و برخاست کنند که متاسفانه ناوگان هواپیمایی کشور نیز با کمبود این نوع از هواپیماها مواجه هستند.

این نماینده در ادامه با اشاره به اینکه استاندار جدید استان در مذاکره با شرکت های هواپیمایی کشور پیگیر افزایش تعداد پروازهای این فرودگاه است، گفت: به علل یاد شده به مسئولان استان پیشنهاد می دهم که برای بهبود بخشی به شرایط پروازی در استان، بر روی ارتقای فرودگاه جاجرم سرمایه گذاری کنند و در زمان هایی که امکان پرواز از فرودگاه بجنورد وجود ندارد از فرودگاه جاجرم استفاده شود.

در عین حال، قوامی با تاکید بر این نکته که اگر سال ها قبل برای جانمایی صحیح برای احداث فرودگاه بجنورد به درستی تصمیم گیری می شد، خراسان شمالی با مسئله محدودیت در نشست و برخاست هواپیماها در این فرودگاه مواجه نمی شد، توصیه کرد: بهتر است که مسئولان استان با وحدت رویه تصمیمی بگیرند که بیش از این زمان را از دست ندهند و زیرساخت ها را برای توسعه استان ارتقا دهند.

 

 

محدودیت پروازی در فرودگاه بجنورد

علی قربانی، نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس در پاسخ به این سوال عصر اترک که طی چند سال اخیر مسئولان استان به طور مستمر با شرکت های مختلف هواپیمایی کشور برای برقراری پروازهای جدید در فرودگاه بجنورد مذاکره داشته اند اما چرا تا به کنون نتیجه ای از این مذاکرات حاصل نشده است؟ عنوان کرد: به علت محدودیت های پروازی در این فرودگاه هر نوع هواپیمایی نمی تواند در این فرودگاه بنشیند.

قربانی افزود: مذاکرات انجام شده با شرکت های هواپیمایی دارای هواپیماهای خاص برای پرواز از این فرودگاهانجام شده است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در اسفند ماه 97 نمایندگان استان به همراه استاندار و معاون عمرانی استاندار با وزیر راه و شهرسازی دیداری داشتیم و از او تقاضا کردیم تا با رئیس شرکت های هواپیمایی کشور تماس بگیرند تا شرکت یا شرکت های هواپیمایی را برای برقراری پروازهای جدید در فرودگاه بجنورد قانع کنند.

 

عدم پاسخ رئیس شرکت هواپیمایی کشور به درخواست خراسان شمالی

وی افزود: هنوز رئیس شرکت های هواپیمایی کشور به خراسان شمالی پاسخ نداده است.

این نماینده خاطر نشان کرد: در گذشته طی مذاکراتی که با شرکت های هواپیمایی کشور برای برقراری پروازهای جدید در فرودگاه بجنورد داشتیم آنان برقراری پرواز در فرودگاه بجنورد را منوط به دریافت ودیه برای تضمین صندلی های خالی می کردند.

وی گفت: انتظار استان خراسان شمالی آن است که دولت در این زمینه به فرودگاه های مناطق محروم کمک مالی کند تا این استان ها نیز بتوانند برای برخورداری از پروازهای بیشتر، ودیه مالی را به شرکت های هواپیمایی بپردازند.

در عین حال، قربانی درباره حل مشکل محدودیت پروازی در فرودگاه بجنورد نیز بیان کرد: در صنعت هواپیمایی دنیا، دستگاه های پیشرفته ای ساخته شده اند که دولت می تواند با تامین منابع مالی و دور زدن تحریم ها این تکنولوژی ها را به کشور بیاورد و مشکل فرودگاهی از جمله فرودگاه بجنورد را حل کند.

 

وجود موانع پروازی در فرودگاه بجنورد

مهدی رزاز، مدیر فرودگاه بجنورد نیز در گفت و گو با عصر اترک در پاسخ به این سوال که محدودیت پروازی در فرودگاه بجنورد به چه معنا است، اظهار کرد: نقشه های مندرج در مطالعات طرح جامع فرودگاه بجنورد وجود موانع پروازی در اطراف این فرودگاه به ویژه موانع طبیعی ( کوه باباموسی در فاینال 25 ) را نشان می دهد.

رزاز افزود: در این مطالعه عنوان شده است که در نظر گرفتن ارتقا رده پروازی برای این فرودگاه به هیچ عنوان دارای توجیه فنی نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین طبق این مطالعات و موانع پروازی اشاره شده برای این فرودگاه فقط هواپیماهای رده C و پایین تر از آن از جمله RJ 100- RJ80- ATR 72- F 100می توانند در این فرودگاه نشست و برخاست کنند و هواپیماهای پهن پیکر نمی توانند در این فرودگاه پرواز کنند.

در عین حال، وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در شرایط کنونی که کشور دچار تحریم های بین المللی است، ناوگان هواپیمایی کشور با کمبود هواپیما از جمله هواپیماهای RJو BAEمواجه است که در همین راستا، دولت اعلام کرده است که ناوگان هوایی در کشور خیلی تحت فشار قرار نگیرد و از این ناوگان کنونی باید تا مدت طولانی تری بهره برداری کرد.

 

 

این مسئول در پاسخ به این سوال که برای فرودگاه بجنورد هزینه های بسیاری برای تامین تجهیزات کمک ناوبری از جمله نصب سیستم آی ال اس و توسعه باند فرودگاه صورت گرفت، اما چرا این ارتقا وضعیت بر کاهش محدودیت پروازی فرودگاه بجنورد تاثیری نگذاشت، عنوان کرد: تامین و ارتقای تجهیزات کمک ناوبری در فرودگاه بجنورد موجب شد تا سطح این فرودگاه به سطح فرودگاه های بزرگ کشور از جمله فرودگاه مشهد، شیراز و اصفهان برسد.

وی افزود: این در حالی است که فرودگاه های بزرگ کشور با مسئله وجود مانعی همچون کوه با شیب 6.5 درجه در مجاورت خود مواجه نیستند.

وی گفت: شرکت های هواپیمایی برای پذیرش برقراری پرواز در فرودگاه ها، تمامی شرایط جغرافیایی، محدودیت ها و امکانات فراهم شده برای فرودگاه ها را لحاظ می کنند.

رزاز درباره احداث فرودگاه دوم در استان نیز اظهار کرد: پاسخ به این سوال در حوزه مسئولیتی بنده نیست.

وی عنوان کرد: تصمیم گیران برای احداث فرودگاه جدید در هر منطقه ای، گروه مطالعاتی وزارت راه و شهرسازی و اعضای کمیته هوا و فضای کشور هستند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که خراسان شمالی یک استان مرزی است، چگونه می توان از فرودگاه بجنورد برای توسعه اقتصادی و گردشگری استان بهره برداری کرد؟ گفت: برای این فرودگاه با شرایط خاصش فقط باید هواپیماهای اشاره شده را بکار گرفت.

مدیر فرودگاه بجنورد درباره برقراری پروازهای باری در این فرودگاه در استان مرزی خراسان شمالی نیز بیان کرد: انتقال بار از طریق هواپیماهای باری با تیپ های اشاره شده که امکان پرواز در این فرودگاه را داشته باشند برای شرکت های هواپیمایی هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

 

حمایت مالی از شرکت های هواپیمایی

یک کارشناس ناوگان هواپیمایی کشور با تاکید بر این نکته که نامی از او در این گزارش آورده نشود نیز در پاسخ به این سوال که چگونه می توان نظر شرکت های هواپیمایی کشور که دارای هواپیماهای اشاره شده برای برقراری پرواز در فرودگاه بجنورد را جلب کرد؟ گفت: مسئولان خراسان شمالی در مذاکرات خود با شرکت های هواپیمایی حتما باید موضوع حمایت مالی در برقراری پروازها را به شرکت های هواپیمایی پیشنهاد دهند.

وی افزود: در غیر این صورت مسئولان خراسان شمالی باید در ناوگان هواپیمایی کشور چارتر کننده پیدا کنند.

این کارشناس افزود: حتی می توان بخش خصوصی را به تاسیس شرکت هواپیمایی مبتنی بر محوریت خراسان شمالی همانند شرکت هواپیمایی اترک که به خرید هواپیماهای اشاره شده، اقدام کند را تشویق کرد.

به گزارش عصر اترک، پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک در اسفند ماه 97 همچنین پس از در نوروز 98 نیز تماس های بسیاری را با دفتر رضا رجب زاده، معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی برای طرح این سوال که چرا شرکت های هواپیمایی کشور هیچ رغبتی به برقراری پرواز در فرودگاه بجنورد ندارند همچنین توان مالی استان برای پیشنهاد تضمین مالی پروازها به این شرکت ها چگونه است؟ انجام داد که متاسفانه به درخواست این دفتر برای انجام مصاحبه وقتی داده نشد.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
شهروند | 1398/01/24
0
1
باسلام و تشکر از گزارس مشروحتون فکر میکنم با عنایت به سوابق خبری در رابطه با فرودگاه و مصاحبه ها و وعده های مختلف مطرح شده در رابطه با فرودگاه جای چند سوال خالیه. اول اینکه کاش نظر جناب اکبری رو هم درج میفرمودید با توجه به اینکه ایشان شهریور سال گذشته وعده برقراری پروازهای شرکت آسمان رو داده بودند الان بفرمایند چرا این وعده محقق نشد؟ مورد دوم اینکه اقای قربانی فرمودند به دلیل کمبود هواپیما پروازها در فرودگاه بجنورد رونق نمیگیرد اما با یک جستجو در اخبار هوانوردی علی الخصوص در بازه فروردین شاهد افزایش پروازهای جدید در سایر فرودگاههای کشور بودیم و حتی فرودگاه یاسوج که سانحه هوایی در تاریخچه اش ثبت شده برای اولین بار در عید نوروز پرواز جدید داشت اما برای بجنورد دریغ از انجام پروازهای برنامه ای اعلام شده که این سوال رو پیش میاره با توجه به ظرفیت مسافری روزی یک پرواز این فرودگاه چرا هیچ شرکتی پا پیش نمیگذاره.سوم اینکه اگر سوابق خبری استان رو در بازه 4 سال گذشته در رابطه با فرودگاه چک کنیم تمام استانداران از اقای پرویزی و صالحی و خباز تا جناب شجاعی و معاونین عمرانیشون+ نمایندگان محترم مجلس همیشه گفته اند در حال مذاکره و پیگیری با وزیر و رئیس سازمان هواپیمایی و ایرلاین ... هستیم،عجالتا نتیجه این پیگیری ها و مذاکرات کجاست؟یا دوستان خدای ناکرده کذب گفته و هیچ مذاکراتی نداشته اند یا انجام شده و نتیجه نداشته که باز دو موضوع مطرح میشه: اول اگر انجام شده ونتیجه نداشته چرا؟دلیل عدم ثمربخشی مذاکرات چیست ومشکل کجاست و چرا ایرلاینها رغبت به امدن ندارند؟دوم چرا هر مسئولی سر کار میاد راه گذشتگان رو ادامه میده و میره برای تکرار مذاکراتی که قبلا به سرانجام نرسیده و باز زمان رو تلف میکنند تا وقتی که جابجا بشن و باز نفر بعدی از ابتدا همه چیز رو شروع میکنه،چرا هیچکس حاضر نیست نگاهی درست به گذشته بندازه و دست از اتلاف وقت برداره و یک فکر و چاره اندیشی مناسبی در این باره بشه؟مردم تا کی باید چوب وقت کشی مسئولین رو بخورن تا مسئول محترم به میز و صندلیش بچسبه و زمانش که تمام شد باز این چرخه باطل دوباره تکرار بشه؟ نکته چهارم اینکه جناب قربانی فرمودند در دنیا سیستم های جدیدی برای رفع مشکل های اینچنینی وجود داره لطفا دقیق تر بفرمایند چه سیستمهایی؟ مرجع اطلاعات هوانوردی ایشون کجاست و چرا این سیستمهای جدید رو مطالبه نکرده اند(اگر کرده اند مستندات رو منتشر بفرمایند ) در ضمن این پیشنهاد خواننده رو یاد طرح پیشنهادی یکی از کارشناسان بازنشسته هوانوردی استان میندازه که طرحی به نام loc-loc رو پیشنهاد داده بودند و اظهار داشتند تائید هم شده ،چرا از این طرح و کارشناس مربوطه خبری نیست؟بعد تایید طرح چرا کسی دنبال اجرا نرفت؟ به امید روزی که از سیاست وقت کشی برای از گردن خودمون رد کردن و شعار دادن دست برداریم .
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1398/01/25
0
0
سلام روز شما بخیر..در خصوص مطلب منتشر شده در خصوص فرودگاه بجنورد باید گفت مسئولان فرودگاه بجنورد در مصاحبه های خود متاسفانه آمار غیر واقعی ارائه می دهند..اینجانب در مدت زمانی که مجبور به استفاده از پروازهای فرودگاه بجنورد شدم.زمانی که بلیط را تهیه و در فرودگاه مهرآباد حاضر شدم فقط به علت ابری بودن هوا نه بارش پرواز ما لغو شد.به دفتر هواپیمایی آسمان مراجعه کردم علت را جویا شدند گفتند کسنلی از طرف فرودگاه بجنورد بوده گفتم آخه به چه علت گفتند برید از خودشون سوال کنید و باز هم اینجا گفتند برید فرودگاه رو درست کنید. در این فرودگاه هزینه های بسیار زیادی شد و میشه گفت این هزینه ها بی مورد و پوچ بود چون ثمری نداشت..متاسفانه آقای ثروتی نماینده سابق مجلس یکی از مقصران اصلی جلوگیری از جابه جایی فرودگاه بجنورد به مکان دیگری بودند که در حال حاضر شاهد مشکلات در حال حاضر هستیم.در خاتمه کلام باید گفت شرکت هواپیمایی اترک که با بیس شهر بجنورد باید در این شهر حضور میداشت هم نبوده و پروازهای نمایشی انجام داده است..به امید اینکه روزی این مشکلات حل شده و شاهد رشد و تحول اساسی باشیم.
نام :
ایمیل
نظر
شهروند | 1398/01/25
0
0
با سلام، متاسفانه به دلیل جانمایی غلط که پیش از این مسولین محترم حتی به زبان هم نمی آوردند و با منتقدان آن به شدت برخورد می کردند حالا پس از حیف و میل بیت المال و زمانی که دیگر پروژه عمرانی برای انجام دادن ندارند، به یاد احداث فرودگاه جدید افتاده اند !!!! آنهایی که تا دیروز دم از پرواز عتبات و استانبول میزدند حالا در چرخشی 360 درجه ای می گویند فقط نوع خاصی از هواپیماهای کوچک توان نشست و برخواست دارد آن هم نه هر وقتی فقط در هوای آفتابی، صاف و در طول روز!!!!!!!!!!! تغییر کاربری این فرودگاه و تجهیز فرودگاه در مکانی استاندارد تنها راه معقول برای جبران این خسارات وارده و رفاه حال مردمی است که برای هر پرواز باید هزینه، وقت و سختی رفتن به فرودگاه هاشمی نژاد مشهد را به جان بخرند. قطعا قیمت بلیط در فرودگاه استاندارد بسیار پایین تر از قیمت کنونی بلیط در این فرودگاه خواهد بود. لازم به ذکر است ظرفیت کم مسافری در فرودگاه بجنورد که برخی مسولین محترم روزی یک پرواز 100 نفره عنوان می کنند، حاصل کنسلی های پی در پی، قیمت بالا نسبت به میانگین کشوری و بی اعتمادی به این فرودگاه است. همچنین باید گفت اکثر مسافران فرودگاه بجنورد افرادی هستند که برای بار اول به بجنورد سفر کرده اند و از پیشینه آن بی اطلاع اند!!!! "جلوی ضرر را از هر کجایی که بگیری منفعت است"
نام :
ایمیل
نظر
همشهری | 1398/01/26
0
1
داستان فرودگاه بجنورد داستان غریبی است. من جز اولین مسافرین این فرودگاه بوده ام و داستان را با علاقه تاکنون دنبال کرده ام. این فرودگاه به ابتکار و دستان پیگیر و پرتوان معتمدین و فعالان توسعه شهر افتتاح شد و تا قبل از تبدیل شدن بجنورد به مرکز استان، پس از فراز و نشیبهای زیاد سرانجام نسبتا به سامان رسید و پروازهای تقریبا همه روزه در آن برقرار شد. چه بسیار همشهریانی که از پیر و کودک و یا بیماران از امکانات آن بهره مند شدند. همه این دستاوردها حی و حاضر تقدیم مسئولین استان و بویژه مسئولین فرودگاه بجنورد گردید. متاسفانه آنچه که بویژه برخی مسئولین می گویند و می شنویم حکایت تلخی است. صورت قضیه روشن است. ‌تلاش برخی برای تغییر محل فرودگاه، ریشه مشکلات فعلی و معطل ماندن فرودگاه است‌. ‌همه در بجنورد می دانیم که داستان تعلل ها مربوط به تغییر محل فرودگاه و فشار سنگین برای تحقق این امر است. والا وقتی آقای مدیرکل فعلی فرودگاه می فرمایند "طبق این مطالعات و موانع پروازی اشاره شده برای این فرودگاه فقط هواپیماهای رده C و پایین تر از آن از جمله RJ 100- RJ80- ATR 72- F 100می توانند در این فرودگاه نشست و برخاست کنند و هواپیماهای پهن پیکر نمی توانند در این فرودگاه پرواز کنند"، سوال این است که مگر از ابتدا قرار بوده که هواپیماهای پهن پیکر در فرودگاه تردد کنند که ایشان الان دارند تصحیح می کنند که تنها پروازهای رده c می توانند از فرودگاه استفاده کنند؟ اگر ایشان نمی دانند بدانند که از ابتدا هم قرار و سامان امر برای همین نوع هواپیماها بوده است و لا غیر. کشش استان هم همین را می گوید. آنهاییکه مترصد انتقال فرودگاه هستند هم اینرا می دانند که در هر کجای استان قرار نیست هواپیمای 747 پرواز کند. الان این سوال خطاب به مسئولین استان مطرح است که چرا قادر به برقرار کردن پرواز با هواپیماهای نوع C‌ نیستند؟ خطاب به مقام محترم مدیرکل فرودگاه هم این سوال را بایستی مطرح کرد که آیا ایشان مدیرکل دو بار پرواز در هفته هستند که گاهی می شود یک بار؟‌ ایشان پس چکاره اند؟ هم استانی ها و همشهریان عزیز هم بدانند که هنوز هم ستاد توسعه استان متشکل از معتمدین شهر است که پای فرودگاه ایستاده است والا همین شرایط حداقلی هم وجود نمی داشت‌. موضوع جانمایی تنها بهانه انتقال پرهزینه فرودگاه است. همه تعلل ها هم ناشی از طبیعی جلوه دادن شرایط برای انتقال فرودگاه است. این بهانه ها قابل پذیرش نیست و شانه خالی کردن از بار مسئولیت است. فرودگاه بجنورد قطعا توان و امکان جذب پروازهای رده C را که مناسب استان و کشش مسافر در استان هست را دارد کما اینکه ما قبلا بدون امکانات فعلی هر روز پرواز داشتیم. اما چون تلاش می شود شرایط برای انتقال فرودگاه طبیعی و بناچار جلوه داده شود، اقدامی برای فعال کردن آن نمی شود. طرح ادعاهای بزرگ مانند پروازهای پهن پیکر و بار و ... هم بخشی از همین داستان است. اظهار مدیرکل فرودگاه مبنی بر اینکه "متاسفانه در شرایط کنونی که کشور دچار تحریم های بین المللی است، ناوگان هواپیمایی کشور با کمبود هواپیما از جمله هواپیماهای RJو BAEمواجه است که در همین راستا، دولت اعلام کرده است که ناوگان هوایی در کشور خیلی تحت فشار قرار نگیرد و از این ناوگان کنونی باید تا مدت طولانی تری بهره برداری کرد" هم انحراف از واقعیات است زیرا همین هواپیماها در سایر مسیرها بشدت فعال هستند. استاندار محترم بایستی به این داستان با این دید نگاه کنند و بر اساس همین دید مشکل را حل کنند. همچنین بایستی مدیرکلی در فرودگاه نصب شود که بتواند با همین امکانات بهترین بهره را حاصل کند. مدیریت ‌توجیه کردن و طبیعی جلوه دادن شرایط فرودگاه نیست. مدیریت اداره فرودگاه با همین امکانات است که متاسفانه اعمال نمی شود. و اینطور است که ما سرمایه های ملی مان را هدر می دهیم‌. تلخ و دردناک.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
پاسخ ها به این نظر
ناشناس | 1398/02/17
0
0
دوست عزیز با سلام متنی بسیار احساسی و حماسی نوشتید در باب زحمت فراوان و دلسوزانه ستاد توسعه و مسئولین استانی و به زعم شما کارشکنی و زدو بند مدیر فرودگاه بابت جابجایی فرودگاه.نکته اول اینکه چه کسی گفته فرودگاه باید جابجا بشه که شما به این امر چسبیده اید؟؟؟این حرف شما مصداق توهم توطئه و دشمن فرضی تراشیدن بابت لاپوشانی ایرادات موجود هست. نکته دوم:فرمودید از ابتدا هم قرار نبود هواپیمای پهن پیکر به اینجا بیاد و استناد کردید به بحث ظرفیت مسافری که جوابگو نیست(و درست هم هست)اما سوال اصلی اینجاست که پروازهای حج رو که همیشه مسئولین استانی قولش رو میدادند و هنوز هم به طرز عجیبی برقرار نشده با چه هواپیمایی می خواستید انجام بدید؟با همین هواپیماهای رده c ؟؟؟ یا نمیدانید یا نمیخواهید بیان کنید که عربستان هواپیماهای کوچک رو پذیرش نمی کنه و اصلا با این سری از هواپیماها نمیشه به حج رفت که این امر لزوم نشست و برخاست هواپیمای پهن پیکر رو مشخص میکنه.نکته سوم:حضرت عالی و سایر هم فکرانتون از شرح وظایف مدیر فرودگاه و شرکت فرودگاهها خبر ندارید و صرفا شعار میدهید که کسی دلسوز نیست در حالی که مستندات مکاتبات با ایرلاینهای مختلف مبنی بر درخواست برقراری پرواز موجود هست و کلیه نمایندگان و استانداران و معاونین عمرانیشون و از قضا خیلی از اصحاب رسانه و صاحب تریبونهای استان به علاوه اعضای ستاد توسعه در جریان هستند اما به مردم نمی گویند(از آقایان معظمی ستاد توسعه و ثمینی فرماندار بپرسید هزینه پرواز تست ایران ایر رو کی داد و چه جوابی شنیدند؟ آقای پورعیسی با هواپیمایی آتا مستقیما صحبت کردند چرا نگفتند نتیجه چی شد؟)مشکل اینجاست که همه می دانند چه خبره اما بابت جایگاه خودشون هم که شده بیان نمی کنند و صرفا زمان رو سپری می کنند.نکته چهارم:جنابعالی و همفکرانتون این مطلب رو به مردم القاء می کنید که مدیر فرودگاه کارشکنی میکنه و باید جابجا بشه(چون حرفهای نگفتنی رو گفت)حالا از حضرتعالی سوالی دارم مدیر یک فرودگاه چقدر زور داره که زور استانداران و نمایندگان و قول وزرا و اصحاب رسانه به ایشون نمیرسه و هرچی بقیه به زعم شما در راه پیشرفت تلاش می کنند ایشون یک تنه و به راحتی بر باد میده؟یعنی هیچ فرد یا نهادی نیست که زورش به ایشون برسه؟ نکته پنجم و مهم ترین نکته:یکی از ساده لوحانه ترین حرفهایی که زده میشه اینه که مدیر فرودگاه کارشکنی میکنه و مخالفه در حالیکه ایشان هیچ نظر شخصی در این رابطه نداشته و کلیه صحبتهایی که انجام دادند بر پایه مستندات مکتوب و اداری هست نه مثل سایر دوستان گمانه زنی و حرف بی سند،کلیه مکاتبات با ایرلاینها و شرکت فرودگاهها و سازمان هواپیمایی کشوری و نامه عدم کارایی ای ال اس و موقعیت نامناسب فرودگاه و سوابق مذاکرات در تهران و.... موجوده و از قضا کلیه استانداران و معاونینشون و نمایندگان هم رویت کردند حالا چرا نمیخوان قبول کنند و یا نمیخوان واقعیت رو بگند(خرید زمان و فرار از زیر بار مسئولیت پاسخگویی) چیزیست که مردم و خوانندگان با اندکی هوشیاری باید درک کنند.
ناشناس | 1398/01/28
0
1
باسلام و تشکر از گزارش کامل و جامع شما، به نظر بنده با وجود تمام مشکلات، فرودگاه بجنورد ظرفیت حداقل 5 پرواز در روز به مقاصد مختلف داخلی در را دارا می باشد، اما در چند سال اخیر به علت وجود دست های پشت پرده که با هدف غیر عملیاتی نشان دادن فرودگاه بجنورد، قصد فروش آن و تاسیس فرودگاه جدید در یکی از شهرهای استان را دارند، تعداد پروازها به شدت کاهش یافته و تمام مذاکرات با ایرلاینها به طرز عجیبی به در بسته خورده است. که این مشکل با گذشت زمان و انتصابات جدید مدیریتی قابل حل می باشد. لازم به ذکر است بر خلاف گفته برخی مسولین چندین ایرلاین هواپیمای مناسب با شرایط فرودگاه بجنورد را دارا می باشند و عملا مشکلی در ناوگان هوایی کشور وجود ندارد از جمله این ایرلاین ها: ایران ایر، ماهان، آسمان، تابان، قشم ایر و هواپیمایی پویا می باشند. همچنین در مورد هواپیمای RJ80 که جناب آقای رزاز ریاست محترم فرودگاه بجنورد نام برده اند باید به عرض برسانم هیچ ایرلاینی در ایران و در ناوگان خود چنین هوایمایی ندارشته و قطعا منظور ایشان RJ85 می باشد (خانواده BAE).
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک