یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۱/۰۱ - ساعت ۸:۲۲
معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی:

برندسازی شاخص استان در صنایع دستی نیازمند زمان است/ پرداخت سه میلیارد تومان وام به صنعتگران استان در سال ۹۷

معاون صنایع دستی خراسان شمالی با اشاره به بحث برند سازی محصولات صنایع دستی استان گفت: برخی از برندهای سایر استان ها بیش از 50 سال به طول انجامیده تا به صورت خاص حوزه نفوذ بیشتری پیدا کنند، در حالی که فعالیت ثبت برندها در خراسان شمالی نهایت به پنج سال می رسد و برای رسیدن به یک برند شاخص به زمان نیاز است.
برندسازی شاخص استان در صنایع دستی نیازمند زمان است/ پرداخت سه میلیارد تومان وام به صنعتگران استان در سال 97,

علی عابدی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک تعداد صنعتگران فعال در استان را 20 هزار نفر اعلام کرد و اظهارکرد: صنعتگران در خراسان شمالی در  61 رشته زنده در تمام نقاط استان فعال اند و بیشترین فعالان مربوط به حوزه دست بافته های داری اند. 
وی ادامه داد: علاوه بر آن رشته هایی دیگر همچون نعل سازی، لحاف دوزی، پنبه دوزی، حلاجی و ... از جمله رشته هایی هستند که دیگر قابلیت احیا شدن ندارند و دلیل اصلی آن این است که مورد استفاده قرار نمی گیرد و هیچ کاربری ندارد.
این مقام مسئول بیان داشت: در رشته چرم صنعتگران توانستند گام های موفقی بردارند و موفق به ثبت چندین برند شده اند، همچنین در رشته زیورآلات سنتی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی باتوجه به اینکه خراسان شمالی نزدیک به قطب بزرگ سنگ های قیمتی مشهد قرار دارد، می تواند زنجیره ارزش افزوده مطلوبی را ایجاد کند.
عابدی تعداد صنایع دستی های دارای برند استان را 54 مورد و چهار اثر را دارای مهر اصالت یونسکو خواند و گفت: این برندها در رشته های مختلف صنایع دستی شامل حجاری سنگ، گلیم، تولیدات چرمی ،دست بافته های داری، کلاه بافی و زیور آلات هستند.
وی با اشاره به بحث برند سازی محصولات صنایع دستی استان گفت: برخی از برندهای سایر استان ها بیش از 50 سال به طول انجامیده تا به صورت خاص حوزه نفوذ بیشتری پیدا کنند، در حالی که فعالیت ثبت برندها در خراسان شمالی نهایت به پنج سال می رسد و برای رسیدن به یک برند شاخص به زمان نیاز است.
معاون صنایع دستی استان خاطر نشان کرد: واحد صنایع دستی در کشور یک واحد حمایتی برای صنعتگران است و به صورت مستقیم نمی تواند در بخش صادرات وارد شود، بلکه با برگزاری دوره های آموزشی در بحث صادرات، برند سازی و بسته بندی، حمایت برای شرکت در نمایشگاه ها، معرفی به تجار، فروش در حوزه فضای مجازی، شرایط را برای صادرات آنها فراهم می کند.
این مقام مسئول هدف نهایی در حوزه صنایع دستی را تولید ثروت خواند و گفت: تولید صنایع دستی با هدف زیبایی دردی از هنرمند و صنعتگر دوا نمی کند، بلکه زمانی ارزشمند می شود که از طریق بازرگانی داخلی یا صادرات خارجی به نقدینگی تبدیل شود.
عابدی صادرات خارجی را با توجه به اینکه ارزآوری بالاتری خواهد داشت را مهم خواند.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون میزان سه میلیارد تومان وام با سودهای شش و چهار درصد به صنعتگران پرداخت شده است، گفت: بانکهای عامل براساس تفاهم نامه کشوری معرفی می شوند و با توجه به بدهکاری های زیادی که در بانک ها وجود دارد، برخی مراحل سختگیرانه ضروری است.
عابدی اضافه کرد: باتوجه به اینکه یک بازه زمانی تولید محصول طول می کشد و بانک ها مدت زمانی جهت تنفس ندارند، این باعث می شود بازپرداخت اقساط برای صنعتگران دشوار شود.

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک