پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۷ - ساعت ۱۱:۹

مقابله با شبکه های اجتماعی به سبک چین

پکن- ایرنا- چین نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان و شاید به مراتب بیشتر از آنها، نگران نفوذ فزاینده شبکه های اجتماعی بر اقشار مختلف مردم از جمله نسل جوان است این کشور در همین راستا علاوه بر راه اندازی شبکه های اجتماعی بومی، محدودیت هایی هم بر شبکه های خارجی اعمال کرده است.
 مقابله با شبکه های اجتماعی به سبک چین,

به گزارش ایرنا مقام های حزب حاکم کمونیست چین بتدریج به این نتیجه رسیده اند که برای ورود به قلب های نسل جوان و آنها که با اصول حزبی بیگانه هستند، باید راه های تبلیغاتی دیگری پیدا کنند زیرا می دانند که شبکه های اجتماعی و رسانه های امروز نفوذ فراوانی بر این بخش از جامعه دارند.
نزدیک به 800 میلیون نفر معادل بیش از نیمی از جمعیت چین از کاربران شبکه های اجتماعی و رسانه های اینترنتی هستند نفوذ این شبکه ها و رسانه ها بر آنها برای پکن همیشه یک نگرانی بوده است.
مقام های این کشور این موضوع را دیگر پنهان هم نمی کنند آنها آشکارا از نفوذ رسانه ها و شبکه های اجتماعی بیگانه بر نسل جوان ابراز نگرانی می کنند و در دستورکار دولت و حزب، راهکارهای تازه تبلیغاتی قرار گرفته است که بر اساس آن بتوانند محبوبیت بیشتری در میان مردم داشته باشند و نفوذ این شبکه ها را کمرنگ کنند.
دولت چین همچنین در حال کار بر روی گروه هایی متخصص است کسانی که بتوانند برای برون رفت از این بحران و تحلیل شبکه های اجتماعی و مقابله با آنها، راهکار داشته باشند.
شبکه های آنلاین، اینترنتی، تارنماها و وبسایت ها، رسانه های خارجی بخصوص غربی و انتشار مطالب غیراخلاقی و مستهجن و یا شبکه های مروج اقدامات ضد اجتماعی، قماربازی و شرط بندی باعث شده است تا مقام های چین بارها نسبت به نفوذ این شبکه ها به مردم بخصوص نسل جوان هشدار دهند.
شاید برای همین بود که شی جی پینگ رییس جمهوری خلق چین اواخر ماه ژانویه امسال در جمع مقام ها و مسئولان بلند پایه سراسر کشور گفت: نگرانی ها و مخالفت های اجتماعی همیشه مخاطرات سیاسی به دنبال خواهد داشت چین باید به رسیدگی به این مساله اولویت بدهد و خود را برای بدترین سناریوها آماده کند.

** تیم های حرفه ای و راهبردهای مردمی تر
تیم هایی از متخصصان شبکه های اجتماعی در چین در حال شکل گرفتن است که از اهداف آن ارایه مطالب و موضوعاتی بدیع و یا حتی سنتی در اینترنت، شبکه های اجتماعی و رسانه های آنلاین است تا جوانان بتوانند جذب آنها شوند و به خواندن آنها علاقه نشان دهند.
دولت چین همچنین می خواهد مخالفت های اجتماعی را به مسیرهای دیگری هدایت کند زیرا برای چین مخالفت ها از ناحیه سربازان قدیمی، کهنه کاران نظامی، معلمان، دانشجویان و یا نیروهای کارگری که همگی خواستار حمایت از حقوق کارگران هستند، همیشه یک سردرد بزرگ بوده است.
بعد از سخنرانی مهم رییس جمهوری چین بود که تیمی از کمیته انضباطی و تبلیغاتی حزب حاکم، فورا راهی روزنامه مردم ارگان حزب حاکم کمونیست در پکن شد تا تقویت و وحدت رسانه ای چین را به آنها گوشزد کند و اینکه در چین همچنان باید تمرکز بر صدای واحد باشد و بلندگوهای تبلیغاتی کشور از جمله شبکه ها و رسانه های کشوری و ملی باید در چارچوب های تازه راه ارتباط بهتر با مردم را پیدا کنند.

**رسانه های نوین
امروز چین با توجه به نگرانی های فوق می کوشد رسانه های نوینی در اختیار مردم قرار دهد آنچه که می توان آن را رسانه های متحول شده توصیف کرد شبکه های تازه ای برای ارتباط با مردمی که می خواهند موضوعاتی تازه ای در اختیار داشته باشند.
رهبران چین از صاحبان، مسئولان و سردبیران ارگان ها و سازمان های بزرگ خبری و خبرگزاری های این کشور خواسته اند ایده های ابداعی داشته باشند.
آنها تاکید می کنند که کشور برای مقابله با موج های رسانه ای غرب به شبکه های جدید نیاز دارند شبکه هایی نظیر وی چت، ویبو، روزنامه های الکترونیکی و دیجیتالی، روزنامه ها و نشریات سیار، بولتن های الکترونیکی، شبکه های تصویری آی پی تی وی و دیگر رسانه های نوین از جمله ابتکارات چینی ها برای رویارویی با فیس بوک، توییتر و برخی از شبکه های غربی دیگر بوده است.

**سانسورها و محدودیت ها
سانسور و محدودیت رسانه ای در چین از دیرباز یک موضوع جنجالی و مورد بحث بوده است اصولا تمامی ارگان های خبری در چین زیر نظر حزب حاکم فعالیت می کنند و هیچ مطلبی بدون اجازه حزب، روی خروجی آنها نخواهد بود برای همین مطبوعات و رسانه های چین همیشه زیر انتقاد شدید غرب بوده است.
با این وصف مسئولان تاکید می ورزند که کشوری به بزرگی چین و به پهناوری و پرجمعیتی این کشور نمی تواند مانند دمکراسی ها و ارزش های غربی چنین آزادی رسانه ای را در نظر بگیرد و مدیریت بر این جمعیت و حفظ وحدت ملی کار دشواری برای پکن بوده است.
'دینگ یو ون' از کارشناسان مرکز تحقیقات راهبردی چین می گوید: سانسور بخشی از فعالیت های رسانه ای در چین بوده است تا صدای رهبران به طور یکسان به گوش همه مردم برسد.
وی می افزاید که تاکید رییس جمهوری چین بر این است که نسل جوان بیش از دیگر اقشار در معرض مخاطرات شبکه ها و رسانه های اجتماعی امروز قرار دارند و برای ارتباط با این نسل، چین باید شبکه های اجتماعی و راهکارهای نوین داشته باشد در غیر این صورت کشور با مخاطرات سیاسی روبرو می شود.
به هر صورت چین نمی خواهد اجازه دهد وحدت ملی و امنیت به دلیل نفوذ نگران کننده شبکه های رسانه ای نوین از بین برود شاید در همین راستا بود که 'جایو که زی' وزیر امنیت عمومی چین در اولین ماه سال جدید میلادی نسبت به خطر وقوع انقلاب مخملین در کشور هشدار داد و گفت که همه باید از امنیت سیاسی کشور دفاع کنند.

** 40 سال اصلاحات و شبکه های اجتماعی
به هر صورت این روزها مردم احساس متفاوتی نسبت به گذشته دارند نزدیک به 40 سال پیش در چین اصلاحات آغاز شد از آن زمان به این طرف سطح رفاه مردم چین ارتقا چشمگیری داشته است.
نسل جوان امروز چین داشته های زیادی دارد اما برای رسیدن به پیشرفت های بیشتر، خواسته های فراوان تری هم دارد این نسل با فشار زندگی و کار نیز روبرو است و امیدوار است با پیوستن و استفاده کردن از شبکه های اجتماعی و رسانه های نوین، بخشی از فشارهای زندگی و کار را کاهش دهد.
امروز گفت و گو و مناظره درباره نسل جوان، شبکه های اجتماعی، حفظ وحدت ملی و مقابله با مخاطرات سیاسی و چگونگی افزودن بر محبوبیت در دل نسل جوان چین از موضوعات اصلی کشور است و بسیاری از محققان، مسئولان و آکادمیسین ها در اقصی نقاط کشور در حال کار بر روی این پدیده ها هستند.
روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین هم در یکی از تازه ترین مطالب خود به رسانه های نوین و شبکه های پرمخاطب آنلاین از جمله ویچت تاخته و آورده است که آنها حق ندارند با انتشار مطالب دروغین و زهر آلود، افکار عمومی و نسل جوان را مسموم کنند.
از سوی دیگر کار برگزاری دوره های آموزشی برای کارکنان رسانه ها در چین شروع شده است بسیاری از نیروهای کاری رسانه ای که با مهارت های ذی ربط آشنایی کافی نداشته باشند و نتوانند از پس آزمون های مختلف برآیند به پکن فرستاده می شوند و در همین دوره ها به آنها آموختنی های لازم داده می شود.
در همین حال گزارش ها حاکی است به تمامی افسران پلیس کشور گفته شده است مشترک رسانه های نوینی شوند که از سوی کمیسیون مرکزی حزب و کمیسیون امور حقوقی کشور به آنها معرفی می شود شمار این افسران نزدیک به یک میلیون و 600 هزار نفر است.
به هر صورت آنچه امروز برای چین مفهوم پیدا می کند اینکه با کیفیت ترین رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی می توانند پاسخگوی نیازها و خواسته های فزاینده نسل جوان باشند و در چنین عرصه ای رسانه های چین دیگر نمی توانند نگاهی واپسگرانه داشته باشند و باید خیلی زود عقب ماندگی های سالیان گذشته را با هدف مقابله با مخاطرات سیاسی و حفاظت از وحدت و ثبات و امنیت ملی برطرف کنند.
آساق**231**1904**

انتهای پیام /*

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک