یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۱۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ - ساعت ۹:۴۳
گزارش؛

رنگ باختن بازار شب عید از گرانی ها/ عیدانه ای با طعم افسوس

چند روزی بیشتر تا نوروز 98 نمانده است، براساس روال هر ساله خانواده ها در تکاپو هستند تا بتوانند اقلام مورد نیاز خانواده شان را تامین کنند، اما نوسانات قیمتی بازار طی امسال بازار خرید عید را هم بی نصیب نگذاشته و قیمت های سرسام آور از خشکبار و محصولات غذایی گرفته تا پوشاک و اقلام دیگر را درگیر خود کرده است.

به گزارش عصراترک، با گذر در خیابان های شهر خبری از رونق هرساله نیست و برخلاف سال‌های گذشته بازار شب عید رنگ و بوی چندانی نداشته است.

با بالارفتن قیمت ها، قدرت خرید قشر متوسط و ضعیف جامعه پایین آمده است و شاید به همان میزان هر ساله، جمعیت در خیابان ها و فروشگاه های شهر به چشم بخورند اما یا دست خالی از فروشگاه ها خارج می شوند و یا دلخور از هزینه هایی که برای خرید یک قلم کالا که ارزشش را ندارد، پرداخت کرده اند.

در این میان خانواده هایی هستند که به دلیل داشتن مشکلات مالی و نداشتن بودجه خرید، عید برای آنها  طعمی جز افسوس ندارد.

 وحدانی که به همراه همسر و دو دخترش برای خرید آمده بودند، گفت: قیمت ها به صورت لحظه ای در حال تغییر است و حتی نمی شود به چند ساعت دیگر اعتماد کرد که بتوان کالایی که انتخاب کرده ایم را با همان قیمت خریداری کنیم، امروز می بینم لباسی که مدنظرم بود در یک روز  5 هزار تومان گران تر شده است و این یعنی نظارتی بر بازار نیست و تنها افرادی که همیشه این ضررها را متحمل می شوند مردم سطح متوسط و ضعیف جامعه هستند.
 

پایین بودن کیفیت کالا به نسبت قیمت ها

محمد غلام نژاد یکی دیگر از شهروندان بجنوردی در ادامه گفت: کیفیت کالاها در مقابل هزینه هایی که برای خرید آن ها پرداخت می کنیم اصلا قابل مقایسه نیست، برخی از فروشندگان بی انصافی می کنند و جنس بی کیفیت را با قیمت بالا به فروش می رسانند و خبری از مسئولان نظارتی نیست، مردم توان خرید ندارند، من و همسرم امسال خرید عید را تنها برای فرزندانمان انجام داده ایم، زیرا توان خرید برای خود نداشتیم.

 

 

خانم کرمی یکی از فروشندگان لباس می گوید: در فروشگاه ما لباس بزرگسالان و کودکان عرضه می شود و امسال بیشترین فروش در بخش لباس کودک بوده، باتوجه به پایین آمدن قدرت خرید مردم سعی کردند بیشتر برای فرزندانشان خرید کنند و از خرید خودشان منصرف می شوند.

قدرت خرید نداریم

شهروند دیگری در حالی که عصبانیت در چهره اش موج می زند می گوید: همه قیمت ها چندین برابر شدند، امسال تصمیم به خرید آجیل ندارم، یعنی قدرت خریدش را ندارم، معمولی ترین آجیل مخلوط با کیلویی 60 هزار تومان برای قشر متوسط خیلی بالا است، چند روز است که به همراه فرزندانم به بازار می آییم تمامی فروشگاه های شهر را سر زده ایم ولی آنقدر قیمت ها بالاست که تنها بخش کوچکی از خرید ها را انجام داده ایم و اکثر روزها را دست خالی به خانه برگشتیم.

 

زوج جوانی می گویند: من و همسرم اولین عید مشترکی است که داریم  با حقوق کارگری توان خرید ندارم، ارزان قیمت ترین مانتو 250 هزار تومان، روسری 50 هزار تومان، واقعا چرا کسی به فکر جوان ها نیست و این گرانی ها باعث می شود یا جوان ها به فکر ازدواج نیفتند و یا کسی هم که  مثل من با درآمد کم ازدواج می کند در تامین هزینه ها کم بیاورد.

 

بالابودن قیمت ها به فروشندگان هم آسیب زده است

در ادامه یکی از فروشندگان آجیل گفت: بالا بودن قیمت ها، به بازاریان هم آسیب می رند، خیلی از خانواده ها فقط برای پرسیدن قیمت وارد مغازه می شوند و به ندرت پیش می آید، که کسی خرید کند، هر ساله در روزهای پایانی سال سرمان شلوغ بود، ولی امسال خبری از رونق بازار هرساله نیست، مردم توان خرید آجیل و شکلات ندارند.

 

 

رکود بازار پوشاک در مرکز خراسان شمالی

سهراب خطیب، رئیس صنف پوشاک بجنورد درادامه با اشاره به اینکه وضعیت بازار پوشاک در بجنورد تعریف چندانی ندارد، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه بهاره موجب شده است تا رونق بازار کمتر شود.

خطیب افزود: قدرت خرید مردم پایین است و تنها در بخش بازار پوشاک بچگانه خریدها به میزان بهتری انجام می شود.

وی همچنین عنوان کرد:  قیمت تمام اقلام مورد نیاز مردم به صورت روزانه در حال افزایش است و افزایش قیمت پوشاک نیز از این دسته مستثنی نیست.

رئیس صنف پوشاک بجنورد افزود: قیمت پوشاک از ابتدای سال تاکنون 20 درصد افزایش یافته است.

خطیب گفت: با توجه به اینکه اجناسی که در بازار بجنورد عرضه می شوند اکثرا از مشهد و تهران تامین می شوند ، قیمت ها براساس فاکتور با حساب هزینه حمل نسبت به بازار  مشهد 23 درصد و تهران 25 درصد افزایش دارد.

 

 

رئیس صنف پوشاک بجنورد در خاتمه بیان کرد: با نزدیک شدن به ایام نوروز نظارت ها و بازرسی ها تشدید شده و به صورت مشترک توسط اتحادیه پوشاک بجنورد، واحد بازرسی سازمان صمت،، اتاق اصناف و تعزیرات در حال انجام است.

 

گفتنی است، کمپین‌هایی هم در فضای مجازی و حتی با نصب بنر در فضای حقیقی مبنی بر «نه به گرانی»، «نه به تشریفات» و «نه به آجیل» در نقاط مختلف کشور تشکیل شده و خبر از این می‌دهد که امسال مردم به دلیل گرانی ترجیح می‌دهند از خرید آجیل خودداری کنند تا بلکه با این اعتراض خود به کاهش قیمت‌ها و ارزان شدن اقلام کمک کنند.

قیمت های سرسام آور محصولات در بازار شب عید، رنگ و بوی این شب را به کلی تغییر داده است و  به راحتی می توان آن را خرید های مردم در بازار و رنگ و روی چهره شان یافت.

 

تهیه گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک