جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۷ - ساعت ۱۳:۱۰
وقتی هزینه تور داخلی با خارجی برابری می‌کند؛

هزینه یک سفر داخلی در نوروز /کورس قیمتی آژانس‌های مسافرتی

بررسی قیمتهای تورهای مسافرتی ویزه نوروز نشان می‌دهد که یک تور داخلی به اندازه و حتی بیشتر از تورهای خارجی برای مسافران آب می‌خورد.
هزینه یک سفر داخلی در نوروز /کورس قیمتی آژانس‌های مسافرتی,

به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و افزایش مسافرت‌ها و همچنین دغدغه مردم برای تهیه بلیط و مسافرت از طریق تورهای مسافرتی، شرکت های مختلف گردشگری تبلیغات وسیع و گسترده‌ای را شروع می کنند، اما علیرغم اینکه مسافرت با تور و این شرکت ها مزایایی دارد، مشکلاتی را نیز متوجه مسافران و گردشگران کرده است که از آن جمله می‌توان به تفاوت فاحش قیمت‌های شرکت‌های مختلف با بهره گیری از ترفندهای چون نوع هتل، زمان سفر و...اشاره کرد.

اما تورهای داخلی که تا همین چند روز پیش با نصف قیمت اعلامی در تورهای نوروزی مسافر می‌پذیرفتند حالا که به برج عاج نوروزی تبدیل شده‌اند و دست هرکسی به آنها نمی رسد و در برخی موارد با قیمت تورهای خارجی هم حتی برابری می‌کند.

به طور مثال یک تور ۳ شب و ۴ روز اقامت در کیش حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آب می خورد و یک تور در هتل ۵ ستاره استانبول هم در این زمان ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است!

 یکی از شهروندان کرمانشاهی که قصد سفر به یکی از نقاط ایران را داشت از این موضوع  گله مند  بود و گفت: برای سفر طی ایام نوروز و از طریق تور به چندین آژانس مسافرتی در کرمانشاه مراجعه کردم اما به دلیل تفاوت قیمت ها و اینکه چارچوب خاصی وجود نداشت این تردید به وجود آمده که کدام آژانس را انتخاب کنم و نهایتا یک آژانس را انتخاب و سفر کردم اما در طول سفر متوجه شدم که آژانس های دیگر نیز همین امکانات را با هزینه پایینتری به مسافران ارائه کرده بودند.

م-محمدی افزود: متاسفانه آنچه که نیز در مراجعه به آژانس مسافرتی و در وهله اول به عنوان امکانات به ما ارائه شده بود، در طول سفر اتفاق نیفتاد و به نوعی ما را از سفر با تورها و این آژانس ها پشیمان کرد.

ا

قیمت تورها بستگی به نوع سفر و امکانات مورد تقاضای مسافر دارد

برای پیگیری این موضوع با چند آژانس مسافرتی در استان تماس‌هایی گرفتیم تا از جزئیات قیمت ها در آژانس های مختلف مطلع شویم؛ همچنین یک سفر مشترک را برای تمام آژانس ها مد نظر قرار دادیم تا قیمت های آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

مسئول یکی از آژانس های مسافرتی با نام «ر-س» در پاسخ به خبرنگار مرصاد که به عنوان یک متقاضی با این آژانس تماس گرفت، در خصوص رِنج قیمت تعیین شده برای سفر کرمانشاه- مشهد طی ایام نوروز و امکانات مربوطه گفت: تورهای مسافرتی ما هم به صورت زمینی و هم به صورت هوایی برقرار است و نوع سفر بسته به درخواست مسافر خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه تمامی سفرهای این آژانس به صورت تور خواهد بود یا اینکه به صورت انفرادی نیز می توانند سفر کنند؟ افزود: در صورتی که افراد قصد نداشته باشند که با تور سفر کنند و تنها درخواست وسیله سفر و هتل را داشته باشند برای آنها هماهنگ خواهیم کرد در سفرهای اینگونه را هم پوشش می‌دهیم.

این مسئول ادامه داد: اگر بخواهند در قالب تور نیز سفر کنند برای مثال در سفرهای زمینی و اتوبوس باید حد نصاب به ۳۰ تا ۴۰ نفر برسد و در غیر اینصورت بسته نخواهد شد.

وی در خصوص گرانترین و ارزانترین سفر به مشهد نیز گفت: قیمت سفر به مشهد لحظه ای عوض می شود و از ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزارتومان تا ۳ تا ۴ میلیون تومان متغیر است.

مسئول آژانس مسافرتی تصریح کرد: قیمت ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزارتومان را مربوط به سفرهای زمینی با اتوبوس و ۳ تا ۴ میلیون تومان را مربوط به سفرهای هوایی دانست.

وی افزود: در سفر های ۳ تا ۴ میلیون تومانی به مشهد با تور معمولا ۳ تا ۴ روز اقامت داریم و هتل ها همه فُولبرد هستند.

تغییر چندانی در قیمت سفرهای امسال نسبت به سال گذشته نداشتیم

اپراتور یکی دیگر از آژانس های مسافرتی استان کرمانشاه به نام «س- آ» در پاسخ به خبرنگار مرصاد در این خصوص گفت: قیمت سفرهای مشهد در ایام نوروز معمولا در پایینترین سطح از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آغاز می شود و اکنون نیز از ۷۰۰ هزار تومان به بالا است.

وی در خصوص سقف قیمت ها نیز اظهارداشت: با توجه به امکانات سفر ، تعداد شب های اقامت و هتل محل اقامت(برای مثال هتل چهار ستاره) ممکن است قیمت ها تا ۳.۵ و ۴ میلیون تومان افزایش یابد.

اپراتور آژانس  مسافرتی«س-آ» در خصوص میزان تغییر قیمت ها طی امسال نسبت به سال گذشته افزود: تغییر زیادی نکرده است و برای مثال هزینه پایه سفر به مشهد سال گذشته همان هزینه پایه تعیین شده برای نوروز امسال بود.

اظهارات این اپراتور در حالی است که قیمت خدمات و امکانات امسال با توجه به افزایش هایی که در بازار اتفاق افتاده، قطعا افزایش یافته است و بیان این نکته که قیمت ها تغییر چندانی نداشته به این معنا است که یا سال گذشته وجه اضافه تری نسبت به خدمات ارائه شده از مسافران اخذ شده و یا اینکه امسال امکاناتی که سال گذشته ارائه شده را ارائه نمی دهند و در شرایط یکسان بین امسال و سال گذشته قطعا قیمت ها یکسان باقی نمانده است.

ا

قیمت سفر برای یک نفر بیش از دیگران خواهد بود

اپراتور یکی دیگر از آژانس های مسافرتی در استان کرمانشاه به نام «آ- ف»در پاسخ به خبرنگار مرصاد در قیمت پایه سفرها و ارزانترین سفرهایشان به مقاصدی چون مشهد و کیش گفت: ارزانترین سفرهای ما به مشهد و کیش از ۲ میلیون تومان شروع می شود.

وی در خصوص امکانات این سفرها افزود: سفرهای ما به صورت تور، همگی با هواپیما انجام خواهد شد و حدودا ۳ تا ۴ روز طول می‌کشد.

اپراتور آژانس مسافرتی«آ- ف» قیمت سفر برای یک نفر را بالاتر دانست و گفت: قیمت سفر برای افرادی که گروه یا خانواده نبوده و تک نفره سفر می کنند حداقل ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان برای اقامت در یک هتل ۳ ستاره است.

قیمت تورهای هوایی استانها همگی توسط شرکت چارتر کننده مرکزی در تهران تعیین می شود

کیکاووس جلیلیان، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص و چگونگی نظارت بر این آژانس ها گفت: هم اکنون دو نوع تور مسافرتی زمینی و هوایی وجود دارد که چارتر کننده تورهای هوایی شرکتی در تهران است و قیمت گذاری کرده و دفاتر در استانها بر اساس قیمت گذاری مذکور عمل می‌کنند.

وی افزود: دفترها در تمام استان ها بر اساس قیمت تعیین شده توسط این شرکت، قیمت ها را تغییر خواهند داد و چنانچه برای مثال درخواست کننده زیاد باشد، قیمت ها را لحظه به لحظه افزایش می دهند و اگر درخواست کننده کم باشد، قیمت ها را پایین می آورند.

هیچگونه اعمال نظر و نفوذی توسط آژانس های مسافرتی هوایی در استانها به قیمتها نمی شود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تاکید کرد: هیچ‌گونه اعلام نظر و اعلام نفوذی ازطرف آژانس های ما در استان در این راستا نمی شود.

وی در خصوص تورهای زمینی نیز گفت: در خصوص تورهای زمینی یک تا چند روزه و داخل و خارج استان، آژانس های مسافرتی یک آنالیز انجام می دهند.

تغییر قیمتها بستگی به نوع خدمات و امکانات ارائه شده دارد

جلیلیان تصریح کرد: در پک سفری که می بندند چند نکته مد نظر قرار می گیرد که از آن جمله می‌توان به نوع هتل، درجه هتل، منو پذیرایی و...اشاره کرد و انتخاب هر یک از موارد فوق به عهده خود مسافر است.

وی افزود: مورد بعدی زمان سفر است و برخی سفرها در زمان شلوغی و پیک سفرها اتفاق می‌افتد و زمانی است که همه تمایل به مسافرت دارند، در چنین شرایطی هتل ها که ممکن است در سایر زمان ها حتی تخفیف های ۵۰ درصدی به تورها بدهند، در این زمان تخفیفی نداشته باشند.

ا

تمام اصول و مقررات تورگردانی باید توسط آژانس ها رعایت شود

این مسئول خاطرنشان کرد: بستگی به نوع خدمات و پکی که آژانس های مسافرتی در اختیار مسافران در تورهای گردشگری قرار می دهند، قیمت ها متغیر خواهد بود و توافقی انجام می شود.

وی در خصوص نظارت بر این آژانس ها گفت: تمام اینها مورد نظارت همکاران ما در حوزه نظارت دفاتر هستند و بیمه می‌شوند و تور ها با حضور راهنمایان حرکت خواهند کرد و به طور کامل مقررات و اصول تورگردانی و آژانس باید رعایت شود.

نظارت ها تنها بر روی اجرا و تعهداتی است که آژانس ها در تور ایجاد کرده‌اند

جلیلیان در پاسخ به این سوال که «با توجه به تعدد و تنوعی که در سفرها وجود دارد و اینکه قیمت ها با این تعدد و تنوع چندان قابل کنترل نیست، این نظارت‌ها در چه بخش هایی اتفاق می‌افتد؟» اظهارداشت: نظارت‌ها روی اجرا و تعهدی که در تور ایجاد کرده‌اند، صورت می‌گیرد و اینکه آیا آژانس مسافرتی به تعهدی که در تور ایجاد کرده، عمل کرده است یا نه.

وی همچنین در پاسخ به اینکه «آیا این نظارت ها فقط بر آژانس های زمینی صورت می‌گیرد؟» افزود: نظارت ها بر آژانس های هوایی نیز وجود دارد و اگر مسافر ما در حین مسافرت یا برگشت شکایتی یا اعلام نارضایتی در این خصوص داشته باشد، ما پیگیری می‌کنیم و مواردی نیز بوده است که آژانس به تعهدی که داشته عمل نکرده و در نهایت محکوم به پرداخت جریمه یا بازپرداخت هزینه دریافتی شده است.

آژانس های متخلف اول توسط میراث فرهنگی و سپس دستگاه‌های قضایی مورد برخورد قرار می گیرند

این مسئول همچنین در پاسخ به این سوال که «پس از احراز تخلف توسط آژانس ها برخورد با آنها از سوی چه نهادی خواهد بود؟» گفت: ابتدا از سوی کمیسیون نظارت بر آژانس ها در اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان برخورد می شود و اگر به توافق نرسند، برخورد بعدی از طرف دستگاه های قضایی چون تعزیرات حکومتی و دادگستری خواهد بود.

وی تصریح کرد: برای مثال حتی همشهری ما از طریق تورهای مسافرتی استان کردستان سفر کرده و پس از برگشت اعلام نارضایتی کرده است، ما تعهداتی که تور کردستان ایجاد کرده را پیگیری کردیم و از طریق کمیسیون نظارت در آژانس های کردستان، حق این همشهری مان را استرداد کردیم.

چنانچه دستگاه‌های نظارتی تخلف آژانس ها را تشخیص و تشکیل پرونده دهند ما برخورد می کنیم

داریوش جودکی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرنگار مرصاد در این خصوص گفت: آژانس های مسافرتی باید قیمت‌هایشان را بر اساس شرکت هایشان تنظیم کنند.

وی افزود: در صورتی که نهادهای نظارتی متولی این موضوع تشخیص دهند که هر یک از این آژانس‌ها مرتکب تخلف شده و برای آنها تشکیل پرونده دهند، ما برخورد لازم را با آنها خواهیم داشت.

برخوردها با آژانس های متخلف متناسب با نوع تخلف و برابر قانون خواهد بود

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه تأکید کرد: نوع برخوردها نیز بستگی به نوع تخلف آژانس داشته و برابر مواد قانونی تعیین شده، برخورد متناسب با آنها صورت خواهد گرفت.

با توجه به مطالب فوق می توان به این نتیجه رسید که چندان نظارتی روی قیمت های تعیین شده از سوی آژانس های مسافرتی وجود ندارد و می توانند با شگردهای مختلف مسافران را مجاب به پرداخت هزینه های بالاتری کنند نسبت به آنچه که باید پرداخت شود.

از سوی دیگر نیز همانطور که در اظهارات مصاحبه شوندگان آمده است، آژانس های هوایی از تهران کنترل می شوند و قیمت های تعیین شده آنها در استانها قابل نظارت نیست، لذا انتظار می رود اولا مسئولان مربوطه چهارچوب خاصی را برای این موضوع تعیین کنند و ثانیا شرایطی فراهم شود که مسافران پیش از مراجعه به آژانس های مسافرتی از تمامی قیمت ها برای انواع و اقسام سفر و هزینه جزئیات سفرها از وسیله نقلیه(اتوبوس، قطار و هواپیما) تا نرخ های تعیین شده متناسب با زمان و محل اقامت و امکانات مطلع باشند که در مراجعه به آژانس ها و سفر از طریق تورهای مسافرتی دچار مشکل نشوند.

 

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک