شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۱۷۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ - ساعت ۹:۵۵
گزارش/

کالشور، هزار فرسخ زیر خط فقر/ ۲۵ خانوار در بلاتکلیفی تصمیم گیری مسئولان

کالشور روستایی محروم از توابع شهرستان مانه و سملقان،اینجا نه آب دارد نه برق ونه گاز ، سرت را به هر طرف بچرخانی محرومیت موج می زند، اینجا زندگی فرسنگ ها زیر خط فقراست.  
کالشور، هزار فرسخ زیر خط فقر/ 25 خانوار در بلاتکلیفی تصمیم گیری مسئولان,

به گزارش عصر اترک، روستای کالشور با حدود 25 خانوار جمعیت فاقد هرگونه امکانات رفاهی، بهداشتی، آب، برق، گاز و مخابرات است، سال گذشته گروه های جهادی بسیج کشور طی اردویی به منطقه، این روستا را به رسانه ها معرفی کردند.

اهالی این روستا برای تامین آب خود، مسیری 4 کیلومتری در طبیعت اطراف را طی می کنند تا به چشمه ای که به اصطلاح خودشان به اندازه آب سماور جاری است را برداشت کنند.

مسئولان ارائه خدمات به این روستای محروم و کوچک را منوط به اختصاص کد آبادی و جابه جایی روستا برای دریافت خدمات دولتی می دانند که تاکنون محقق نشده است.

نبود امکانات خدماتی در این روستا بر سایر بخش های زندگی مردم این منطقه نیز سایه انداخته و سبب محرومیت تحصیلی کودکان و جوانان روستا، فقر فرهنگی و نزدیک به صفر بودن اطلاعات ساکنین از سبک زندگی و محرومیت از امکانات بهداشتی شده است .

 

در صورت جا به جایی روستا، مراتع ما بلا استفاده می ماند

یکی از اهالی روستا با بیان این که ما در شرایط فقر و سختی زندگی می کنیم، می گوید: خدمات و امکانات آب، برق و گاز از سوی دولت به روستا به بهانه ی کد آبادی صورت نگرفته و از سال گذشته تا کنون گفته اند که به زودی کد آبادی دریافت می کنید و خدمات به شما ارائه می شود.

وی ادامه می دهد: سبک زندگی ما همانند چند دهه گذشته است، برای تامین آب شرب مان باید مسیر 4 کیلومتری از روستا را طی کنیم تا از آب چشمه ای که به اندازه لوله سماور آب می آید، استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه مسئولان شهرستانی و استانی علاوه بر کد آبادی، بر گزینه جا به جایی روستا تاکید فراوان دارند، اظهار می کند: همه اهالی روستا دام سبک و شتر دارند، با جابه جایی روستا باید همه ی دام های مان را بفروشیم و بدلیل عدم دسترسی به مراتع، اراضی از بین می روند.

وی تصریح می کند: از طرفی در مکان جدید میان روستاهای حمزک و خرتوت، زمین کشاورزی وجود ندارد که بخواهیم دام هایمان را نگهداری کنیم، شتر ها هم به صورت یله ای در طبیعت چرا می کنند که با این وجود به زمین های کشاورزی اطراف آسیب وارد می کنند.

 

 

جا به جایی روستا یعنی تبدیل شدن از تولید کننده به مصرف کننده

یکی دیگر از روستائیان با اشاره به فروش مراتع و دام ها در ازای جابجایی روستا، می گوید: در صورت فروش تمام داشته هایمان، علاوه  براین که ما شغل مان را از دست خواهیم داد، از روستای تولید کننده گوشت و لبنیات به مصرف کننده تبدیل خواهیم شد.

وی اظهار می کند: جهت حمایت از روستا باید امکانات و خدمات برای روستا فراهم کنند نه آنکه ما را جا به جا کنند. روستاهایی که در مجتمع کالیمانی تجمیع شده اند اکنون شغل و دام هایشان را از دست داده اند.

 

با دریافت کد آبادی، بالغ بر 1 میلیارد تومان اعتبار تخصیص می یابد

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در شهرستان مانه و سملقان در گفتگو با عصر اترک، با اشاره به محرومیت شدید روستای کالشور، عنوان کرد: این روستا به شدت محروم و فاقد خدمات آب، برق، گاز و تلفن است و به دلیل نداشتن نگرفتن کد آبادی، خدمات دولتی به این روستا تعلق نگرفته است.

جواد زیانلو افزود: با اینکه 1.5 سال از پیگیری دریافت کد آبادی برای این روستا می گذرد ولی هم چنان وعده ها عملی نشده است.

زیانلو با بیان این که به محض تعیین کد آبادی به روستای کالشور، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان اعتبارات ویژه ای برای این روستا تخصیص خواهد داد، خاطر نشان کرد: با دریافت کد آبادی، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در مانه و سملقان اعتباری بالغ بر 1.2 میلیارد تومان، ساخت 25 منزل مسکونی و راه اندازی خط انتقال آب شرب به این روستا را در دستور کار خود دارد و تامین اعتبار شده است.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه در شهرستان، جا به جایی روستا به مکان دیگر را آسیب دانست و عنوان کرد: جا به جایی روستا برای ارائه خدمات از سوی دولت، ارزان تر است ولی به قیمت از دست دادن اشتغال اهالی روستا، ایجاد مشکلات اقتصادی، کاهش تولیدات گوشتی و لبنی و عدم دسترسی به مراتع خود این طرح توجیهی و مناسب شرایط مردم نیست.

جواد زیانلو با اشاره به دستور فرماندار اسبق مانه و سملقان مبنی بر تامین آب شرب روستای کال شور توسط اداره امور عشایری شهرستان، اظهار کرد: این در حالی است که اداره امور عشایر شهرستان اقداماتی برای این ماموریت انجام نداد.

وی تصریح کرد: اداره امور عشایر شهرستان ادعا می کند که این ماموریت به مدت یک ماه صادر شد، با همین وجود هم در مدت یک ماه آب برای اهالی روستا فراهم نشد.

 

پیگیر کد آبادی هستیم

اسماعیل کریمی بخشدار بخش مانه در گفتگو با عصر اترک با اشاره به کد آبادی روستای کالشور گفت: ما از سوی فرمانداری و استانداری پیگیر این موضوع هستیم.

بخشدار بخش مانه با بیان این که مردم در جا به جایی روستا مقاومت می کنند ، اظهار کرد: مکان جا به جایی روستا از سوی منابع طبیعی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان پیگیری و تعبیه شده است.

وی تصریح کرد: همه امکانات و خدمات برای دام هایشان هم در نظر گرفته شده و با تغییر مکان و دسترسی به راه اصلی، راحت تر و ارزان تر می توان به مردم خدمات رساند.

 

 

برای ارائه خدمات 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز است

فرماندار شهرستان مانه و سملقان در گفتگو با عصر اترک، با اشاره به حضور 5 ماهه خود در شهرستان خاطر نشان کرد: برای خدمات رسانی به روستای کال شور برآوردی که از سوی دستگاه های اجرایی صورت گرفته حدود 5 میلیارد تومان اعتبار برای تامین خدمات به روستای کال شور نیاز است.

محمودرضا معموری افزود: این رقم اعتبار در شرایط کنونی دولت، هزینه بسیار بالایی است لیکن گزینه دیگر در دستور دستگاه های متولی از جمله بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تجمیع روستاهای کم خانوار در شهرک مورد مطالعه است.

وی با بیان این که مردم این روستا پیشه و کار اقتصادی خاصی ندارند، عنوان کرد: جا به جایی و اسکان در شهرک جدید پیوست ها و مطالعات اجتماعی و اقتصادی کارشناسی شده نیاز دارد که تاکنون به جمع بندی خاصی نرسیده ایم.

معموری تصریح کرد: جا به جایی روستا با توجه به شغل و پیشه این مردم، مشکلی به وجود نمی آورد.

فرماندار مانه و سملقان با اشاره به دسترسی مردم به مراتع خود اظهار کرد: شهرک جدید به گونه ای مکان یابی می شود که به مراتع خود دسترسی و امکان بهره برداری داشته باشند.

وی تصریح کرد: این جابه جایی برای تامین خدمات با هزینه کم، دسترسی راحت به مراتع خود و رضایت حداکثری اهالی روستا را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام / فیروزبخت

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک