جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۱۷۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ساعت ۹:۱
گزارش؛

طلاق های زودرس، زنگ خطری که به صدا درآمده است/ مهارت های زندگی که نیاموختیم

هنوز مهرهای ثبت عقد در شناسنامه شان خشک نشده، هنوز عکس های عروسی برایشان خاطر نشده، هنوز وسایل زندگی مشترکشان بدون استفاده و حرف های ناگفته دونفره زیادی مانده که به نتیجه می رسند به درد هم نمی خورند و راهی دادگاه خانواده می شوند، حلقه ها را بیرون می آورند و امضاهای جدید را در دفترخانه ثبت می کنند و راهشان برای همیشه از هم جدا می شود...
طلاق های زودرس، زنگ خطری که به صدا درآمده است/ مهارت های زندگی که نیاموختیم,

به گزارش عصراترک، بر اساس آمارهای موجود، درصد طلاق ها در سال های اولیه زندگی مشترک در حال افزایش است، زنگ خطر طلاق در ازدواج‌هایی با طول مدت کمتر از پنج سال سیر صعودی خود را طی می کند، عدم داشتن مهارت‌هایی چون صبر و گذشت از علل اصلی طلاق در سال‌های اول زندگی به‌شمار می‌رود، در سال اول زندگی بسیاری از زوجین متوجه می‌شوند که مناسب هم نیستند؛ یعنی فاصله بین تصوری که از هم داشتند و آن چیزی که واقعاً تجربه می‌کنند را در سال اول متوجه می‌شوند.

 بر اساس تحقیقات بیشترین طلاق ها در سال اول ازدواج رخ می دهد چون هنوز زوج ها با هم هماهنگ نیستند و نقاط ضعف و قوت یکدیگر را نمی دانند ممکن است رفتار طرفین به دلیل عدم شناخت این نقاط سبب ایجاد حساسیت و تنش شود.

براین اساس چند سالی است که مسئولان اقدام به برگزاری کلاس های آموزشی قبل از ازدواج و طلاق کرده اند تا بتوانند بخشی از این بحران ها را کاهش داهند اما نکته قابل توجه این است که افراد باید از ابتدا آگاهی و شناخت کامل نسبت به سبک زندگی داشته باشند تا پیوندشان در همان سال های اولیه زندگی ختم به طلاق نشود.

 

بیشترین طلاق ها در زندگی ها با عمر 4 تا 10 سال

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: به ازای هر 1000 نفر 4.4 نفر منجر به طلاق می شوند که در مقایسه درصد طلاق های ثبت شده در خراسان شمالی برحسب مدت زمان زندگی مشترک، بیشترین طلاق در ازدواج های بین 4 تا 10 سال و کمترین طلاق درزندگی هایی با طول عمر بین 10 تا 15 سال بوده است.

ملیحه یغمایی تعداد طلاق های ثبت شده در مناطق شهری را بیشتر از مناطق روستایی اعلام و اظهار کرد: براساس آمار ثبت شده در سال 85 میزان طلاق به ازای هر 100 ازدواج در استان در شهرها 12.4 و در روستا 4.5 بوده در حالیکه این آمار در سال 95 به 21.8 در شهرها و 14.5 درروستاها رسیده است و نشان دهنده این است که رشد طلاق در روستا بیشتر بوده ولی در شهر آمار بالاتر است.

 

 

 مشکلات اقتصادی و اعتیاد مهمترین عوامل طلاق

وی یادآور شد: مشکلات اقتصادی و فقر، اعتیاد، عدم تفاهم و اختلافات فرهنگ ، خشونت و خیانت، عدم رضایت جنسی از مهم ترین عوامل طلاق در خراسان شمالی هستند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در 13 درصد از خانواده های خراسان شمالی زنان سرپرست خانواده هستند، گفت: تعداد زنان سرپرست خانوار در استان نسبت به نرخ کشوری بالاتراست.

یغمایی افزود: 65.4  درصد جمعیت استان دارای همسر، افراد بی همسر براثر فوت همسر 4.3،  افراد بی همسر براثر طلاق 1.3 درصد هستند و 29 درصد افراد در جامعه هیچ وقت ازدواج نکرده اند.

مدیرکل امور بانوان خراسان شمالی بالارفتن سن ازدواج است را یکی از آسیب های جامعه برشمرد که نیازمند برنامه ریزی و ارائه تعریف صحیح از ازدواج به موقع است.

وی بیان کرد: علاوه بر این که ازدواج باید به هنگام باشد، باید روی ازدواج آگاهانه هم تمرکز شود زیراهم اکنون شاهد هستیم بسیاری از ازدواج ها منجر به طلاق می شود که آسیب های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

 یغمایی آموزش را یکی از مهم ترین مباحثی خواند که برای کاهش طلاق می توان بر آن تمرکز داشت و آغاز آموزش های پیش از ازدواج به مدت هشت ساعت از اواخر سال 95 یکی از این موارد برشمرد.

وی آموزش مهارت های اجتماعی، روانی  و مهارتهای حرفه ای برای تشکیل زندگی مشترک به دانش آموزان و خانواده ها با همکاری آموزش و پروش را نمونه هایی از دوره های در حال برگزاری در این راستا اعلام کرد.

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بررسی افراد با تیپ شخصیتی متفاوت در مدت دو تا پنج سال اول زندگی مشترک و استفاده از نتایج حاصل از این بررسی ها در اینکه چه گروه افرادی در کنار هم بیشتر در معرض طلاق قرار می گیرند، برنامه دیگری است که از سال گذشته آغاز شده و در ابتدا زندگی پنج هزار زوج مورد بررسی قرار گرفته است.

 

 

عدم آشنایی زوجین با مهارت های سبک زندگی مهم ترین عامل طلاق است

سید ابراهیم محجوب، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی نیز گفت: بیشترین دادخواست طلاق در استان از سوی بانوان به قوه قضاییه ارائه می شود، براین اساس با برگزاری دوره های آموزشی مهارت های زندگی به زوجین قبل از ثبت ازدواج، ارائه مشاوره به زوجین در هنگام درخواست طلاق ، نمودار طلاق در استان سیر کاهش در پیش گرفته است.

وی عدم آشنایی زوجین با مهارت های سبک زندگی را علت اصلی وقوع طلاق عنوان کرد.

محجوب با اشاره به سازش ۴۵ درصدی پرونده‌های طلاق در این استان گفت: در حال حاضر ۱۴ مرکز مشاوره در سطح استان در حال فعالیت هستند که بیشترین پرونده‌های ارجاع و آمار سازش مربوط به مراکز مشاوره بهزیستی است.

 

43 درصد طلاق های خراسان شمالی در ۵ سال اول زندگی مشترک رخ می دهد

علی زاهدی نیا، مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه  از یک هزار و 741 طلاق ثبت شده در 10 ماهه سال جاری 123 طلاق کمتر از یک سال ، 173 مورد یک تا دو سال، 159 مورد دو تا سه سال ، 160 مورد در سه تا چهار سال طول زندگی مشترکشان بوده است، گفت: 43.4 درصد طلاق های رخ داده در پنج ساله اول زندگی مشترک بوده است.

 

 

وی ادامه داد: خراسان شمالی در طلاق رتبه 16 کشور را دارد و به ازای هر 1000 نفر 2 نفر طلاق رخ می دهد که بیشترین طلاق ها در زنان در گروه سنی بین 25 تا 29 سال تعداد 385 مورد، در گروه سنی بین 20 تا 24 سال تعدادد 381 مورد و در رنج سنی 10 تا 14 سال 17 مورد طلاق بوده و در بین مردان در گروه سنی 25 تا 29 سال 475 مورد و 15 تا 19 سال 15 مورد طلاق  به ثبت رسیده است.

زاهدی نیا جایگاه خراسان شمالی در کشور را در میزان تعداد ازدواج نسبت به جمعیت استان رتبه اول اعلام کرد و گفت:  خراسان شمالی بعد از یزد کمترین میزان مجردها را دارد و از لحاظ وضعیت تاهل در جایگاه دوم کشوری قرار دارد و تنها 1.8 درصد جمعیت استان مجرد هستند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی عنوان کرد: سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ازدواجها 6 درصد کاهش و طلاق 6.1 درصد افزایش داشته است.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی 

 

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک