شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۶۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ساعت ۹:۵۱
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی:

۵ بیمارستان خراسان شمالی به حداقل شاخص برخورداری از نیروی ماما و پزشک زنان دست یافت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بیمارستان های جاجرم، شیروان، فاروج، آشخانه و بیمارستان تخصصی بنت الهدی بجنورد در زمینه برخورداری از وجود نیروهای ماما و پزشک زنان و زایمان به حداقل شاخص های تعریف شده وزارت بهداشت و درمان دست یافته اند.
 5 بیمارستان خراسان شمالی به حداقل شاخص برخورداری از نیروی ماما و پزشک زنان دست یافت,

علی نظری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباه فعالیت ماماها و پزشکان زنان و زایمان در مراکز دولتی و بخش خصوصی درمانی و ارائه خدمات آنان در سطح استان، اظهار کرد: در شهرستان بجنورد 74 ماما در بیمارستان بنت الهدی و سه ماما در مطب خصوصی همچنین هفت ماما در مرکز مشاوره ای مامایی به بانوان خدمت ارائه می دهند.

نظری همچنین افزود: در شهرستان بجنورد 18 پزشک متخصص زنان و زایمان در بیمارستان بنت الهدی همچنین در مطب های خصوصی خود مشغول به فعالیت و ارائه خدمت هستند.

وی در ادامه به شهرستان شیروان اشاره کرد و گفت: در بیمارستان این شهرستان 29 ماما و سه پزشک متخصص زنان و زایمان نیز فعالیت دارند.

وی افزود: در این شهرستان سه ماما در مطب خصوصی خود به بانوان خدمت ارائه می دهند.

نظری در ادامه عنوان کرد: در بیمارستان آشخانه شهرستان مانه و سملقان نیز 18 نفر ماما و یک پزشک متخصص زنان و زایمان در حال ارائه خدمت هستند.

وی همچنین گفت: در بیمارستان شهرستان فاروج نیز 11 نفر ماما و یک پزشک متخصص زنان و زایمان در حال فعالیت و ارائه خدمت هستند.

وی درباره ارائه این خدمات در شهرستان جاجرم نیز اظهار کرد: در بیمارستان جاجرم 9 ماما و دو پزشک متخصص زنان و زایمان مشغول به خدمت هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: در این شهرستان همچنین یک ماما و یک پزشک متخصص زنان و زایمان نیز در مطب های خود به بانوان خدمات درمانی و پزشکی ارائه می دهند.

وی در بخشی دیگر از سخن بیان کرد: با توجه به اینکه وزارت بهداشت و درمان برای هر بیمارستان، جذب حداقل 11 ماما را به عنوان شاخص برخورداری از خدمات مامایی تعریف کرده است، در حال حاضر برخورداری این بیمارستان های اشاره شده از وجود نیروهای ماما به حداقل شاخص تعریف شده وزارت بهداشت رسیده اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه شاخص این وزارتخانه در زمینه ارائه خدمات پزشکی زنان و زایمان به بانوان نیز مبتنی بر شاخص بیمار دهی است، گفت: این شهرستان ها از حداقل شاخص تعریف شده وزارت بهداشت در برخورداری از خدمات پزشکان زنان و زایمان نیز بهره مند شده اند.

در عین حال، نظری اعلام کرد: در شهریور ماه امسال دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به وزارت بهداشت و درمان درخواست جذب هشت پزشک زنان و زایمان و شروع فعالیت آنان در بیمارستان های فاروج، جاجرم، مانه و سملقان، شیروان و بجنورد را ارائه داد که این وزارتخانه نیز فقط با جذب و فعالیت پنج پزشک موافقت کرد.

وی افزود: این پنج پزشک در بیمارستان های شهرستان های جاجرم، فاروج، بجنورد و آشخانه مشغول به فعالیت شده اند.

بی رغبتی کارشناسان مامایی از فعالیت در شهرستان ها

وی در پاسخ به این سوال که تقاضا برای راه اندازی مطب و یا مراکز مشاوره ای مامایی در سطح استان چگونه است؟ گفت: به طور معمول بیشترین تقاضا برای راه اندازی مراکز مشاوره ای مامایی و یا راه اندازی مطب خصوصی مامایی و یا پزشکی زنان و زایمان برای شهر بجنورد ( هسته مرکزی شهر بجنورد) است.

نظری همچنین افزود: البته تمامی این تقاضاها برای بازگشایی مطب در هسته مرکزی شهر بجنورد است و هیچ تقاضایی برای راه اندازی این مطب ها در مناطق اقماری این شهر ارائه نشده است.

افزون بر این، وی خاطر نشان کرد: تقاضای راه اندازی برپایی مرکز مشاوره ای مامایی در شهرستان فاروج نیز به دانشگاه علوم پزشکی استان ارائه شد که این دانشگاه با آن موافقت کرد، با این وجود هنوز این مرکز فعالیت خود را آغاز نکرده است.

وی در ادامه گفت: تقاضای راه اندازی یک مطب مامایی در شهر آشخانه را نیز دریافت کرده ایم که دانشگاه علوم پزشکی استان با این تقاضا موافقت کرد، با این وجود، این مطب نیز فعال نشده است.

در عین حال، نظری خاطر نشان کرد: تقاضایی برای ارائه این خدمات در قالب بخش خصوصی در مناطق محروم استان به این دانشگاه ارائه نشده است که مقرون به صرفه نبودن راه اندازی این مطب ها در این مناطق علت اصلی عدم استقبال در راه اندازی این فعالیت در این مناطق است.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک