پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۱۶۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ساعت ۸:۲۵

فعالیت بزرگترین تولید کننده برگ مو کشور در بجنورد/ صادرات سالانه ۷۰۰ تن برگ مو به کشورهای حاشیه خلیج فارس

حسین امیرپور، متولد روستای قصرقجر بجنورد، از سال 93 کار در عرصه تولید و فرآوری برگ مو آغاز کرد و توانسته با افزایش تولیدات فراوری شده از برگ مو به مقدار 700 تن و صادر به خارج از کشور، برای 38 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد کند.
فعالیت بزرگترین تولید کننده برگ مو کشور در بجنورد/ صادرات سالانه 700 تن برگ مو به کشورهای حاشیه خلیج فارس,

به گزارش عصراترک، حسین امیرپور متولد روستای قصرقجر، از توابع شهرستان بجنورد خراسان شمالی دارای مدرک کارشناسی نقشه برداری و کارشناسی ارشد کارآفرینی است، از دوران دبیرستان علاقه زیادی به ایجاد شغل داشت تا بتواند برپایه آن منبع درآمدی برای خود و بقیه ایجاد کند.

در دوران تحصیل در مدرسه، بعد از اتمام کلاسها در شهر به دست فروشی مشغول بود و منبع درآمد مستقلی داشت و با ورود به دانشگاه نیز این کار را ادامه داد و از دمنوش های موجود در روستا و تخم مرغ های محلی برای فروش به دانشگاه می برد.

بعد از اتمام مقطع کارشناسی تصمیم به ادامه تحصیلات تکمیلی در رشته کارآفرینی گرفت تا مرتبط با شغلش باشد وی از سال 93 با ثبت مجور به عنوان شرکت کارآفرینی در حوزه برگ مو و فراوری آن توانست گام های مفیدی را بردارد و نام خراسان شمالی را به گوش جهانیان برساند.

 

تولید کننده برگ مو در خراسان شمالی، برگ مو، فرآوری برگ مو، خراسان شمالی، عصراترک

 

فعالیت تان در حوزه برگ مو را از چه زمانی آغاز کردید؟

حوزه فعالیت ما در زمینه تولید و فرآوری برگ مو است که از سال 93 به صورت رسمی با ثبت شرکت تعاونی کار را در یک کارگاه 60 متری در روستای قصر قجر بجنورد آغاز کردیم.

 

آیا به گسترش محصول تولیدی هم فکر کردید؟

سال اول با کمتر از 50 تن تولید و فرآوری برگ مو کارمان شروع شد و بعد از گذشت چهار سال توانستیم امروز تولید را در سال به 700 تن برسانیم.

 

علاوه بر برگ مو در زمینه تولید چه محصولات دیگری فعالیت دارید؟

در زمینه تولید رب خانگی، شیره انگور، برگ مو، دمنوش هایی از جمله کاکوتی، شیرین بیان فعالیت می کنیم، همچنین بخشی از کار ما برای تحقیقات و کشت گیاهان دارویی است، علاوه بر این سفارش دلمه نیمه آماده را قبول می کنیم که یک روز قبل از تحویل آماده و ارسال می شود.

 

برای شروع این کار در ابتدا چه میزان سرمایه لازم است؟ سرمایه شخصی بوده است یا از وام و تسهیلات استفاده کردید؟

سرمایه آغاز کار کمتر از سه میلیون تومان بود، هم چنین در زمان افتتاح به صورت رسمی وام کارآفرینی به مبلغ 30 میلیون تومان توسط بسیج سازندگی پرداخت شد، باتوجه به اینکه نیازی به کل مبلغ نبود در هفته  اول 15 میلیون تومان را برگرداندیم.

 

تولید کننده برگ مو در خراسان شمالی، برگ مو، فرآوری برگ مو، خراسان شمالی، عصراترک

 

تجهیزات و فضای مورد نیاز برای این کار چگونه است؟

 ابتدا در یک کارگاه 60 متری فعالیت را آغاز کردیم که تجهیزات مورد نیاز برای اینکار 5 هزار مخزن  پلاستیکی 50 و 70 لیتری، نگه داری برگ موهای فرآوری شده بود. باتوجه به اینکه این محصولات در فضای آزاد و باز نگه داری می شد نیازی به سوله بزرگی دیده نمی شد اما اکنون این فضا را به 100 متر ارتقا داده ایم.

 

با ایجاد این کار برای چند نفر موفق به ایجاد شغل شده اید؟

کار را در آغاز با پنج نفر از اعضای خانواده آغاز کردیم و بعد از گذشت تقریبا پنج سال از ایجاد شغل تعداد 20 نیروی خانم، شش نیروی آقا، هفت راننده، پنج نفر در بخش دفتر مرکزی در بجنورد با مدارک لیسانس و فوق لیسانس و در مجموع برای 38 نفر موفق به ایجاد  شغل شده ایم.

 

برگ مو مورد نیاز برای فرآوری را از کجا تامین می کنید؟

از باغات روستای قصر قجر، شعبان، دراقانلو، ممو، بدرانلو، گلی، تیمورتاش، نرگسلو تامین می شود و در صورتی که موجودی کم باشد با اعلام فراخوان از روستاهای سایر شهرستان ها محصول مورد نیاز را خرید می کنیم.

 

صادرات را به کدام کشورها و استان ها انجام می دهید و به چه صورت؟

بخشی از تولیدات به صورت فله ای و بخشی دیگر به صورت بسته بندی های دارای برند و برچسب در محلول آب و نمک نگه داری می شود، محصولات فراوری شده برگ مو اغلب به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود، هم چنین در داخل کشور، استان تهران بیشترین استقبال را دارد.

 

تولید کننده برگ مو در خراسان شمالی، برگ مو، فرآوری برگ مو، خراسان شمالی، عصراترک

 

مشکلات حوزه کاری تان را بیان کنید؟

جهاد کشاورزی استان هیچ گونه کمکی به ما نکرده است، حتی در رابطه با دریافت مجوز با سختی های زیادی مواجه شدیم، در سال اول  بلوبری کشت کردیم که مورد استقبال و حمایت واقع نشد و این کار را  ادامه ندادیم و کشت را به تبریز  فرستادیم هم اکنون مسئولان  به دنبال این هستند که ما این محصول را نیاز داریم.

 

بحران های اقتصادی 9 ماهه سال جاری در روند کار شما چه تاثیراتی داشت؟

باتوجه به وضعیت اقتصادی که امسال پیش آمد و اینکه بخش زیادی از تولیدات ما صادراتی هستند، کار ما دو ماهی  به حالت بلاتکلیفی درآمد و مدتی مصوب شد که محصولات کشاورزی نباید صادر شود و این باعث شد که فعالیتمان کم شد  اما از زمانی که برگ مو از لیست سایر محصولات کشاورزی خارج شد، فعالیتمان دوباره  آغاز شد.

هم چنین اعتصاب کامیون داران و مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل ایجاد کرد باعث شد نتوانیم به موقع به تعهداتی که داشتیم عمل کنیم اما با توجه به اینکه قراردادها به صورت سالانه بسته می شود در قسمت فروش مشکلی پیش نیامد.

 

آیا علاوه بر برگ مو، محصولات دیگری هم ت برای صادرات در برنامه دارید؟

برای سال آینده تولید 100 تن شیره انگور و 50 تن رب خانگی را قرارداد بسته ایم که در ادامه راه با رساندن کیفیت شیره به سطح جهانی درصدد صادرات در مقادیر بالا هستیم، تا بتوانیم برگ مو که به نام یاقوت سبز و برند خراسان شمالی در کشورهای خلیج فارس صادر می شود را جهانی کنیم و نه تنها در خراسان شمالی بلکه در ایران به عنوان اولین و بزرگترین تولید کننده و فرآوری برگ مو هستیم.

 

تولید کننده برگ مو در خراسان شمالی، برگ مو، فرآوری برگ مو، خراسان شمالی، عصراترک

 

سخن آخر: در بحث تولیدات گیاهان دارویی اگر روزی برسد که یک شخص بتواند در 500 گلدان کشت کاکوتی را داشته باشد در ماه می تواند درآمدی به اندازه یک کارمند به دست آورد، هم چنین در حال برنامه ریزی برای صادرات 48 محصول از استان هستیم که متاسفانه امروز کاکوتی به فرانسه و ریشه شیرین بیان از خراسان شمالی به نام و کام شیراز به آلمان صادر می شود.

هم چنین گفت: مسئولان کاری به ما نداشته باشند، راضی هستیم و هیچ گونه حمایتی نمی خواهیم، این در حالی است که این روزها شاید تنها حرکتی که برخی از ادارات در جهت کمک به بحث کارآفرینی دارند پرداخت وام های اشتغال زایی است که اکثر این وام ها به همراه نام طرح در دفتر باقی می ماند و هیچ نتیجه ای دیده نمی شود و این از ضعف نظارتها و آموزش ها و مشاوره های لازم است.

 

تهیه و تنظیم گفتگو: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1397/10/24
0
0
سلام میگم کمک به این جوانان وظیفه ذاتی دولت و جهادکشاورزب و .... بازهم سپاه گل کاشت خدا حفظ کنه سپاه و بسیج که همچنان کمک حال جوانان و مردم عزیز ایران مسئولین یاد بگیرن از برادران سپاهی
نام :
ایمیل
نظر
معماریانی | 1397/10/24
0
0
باعث افتخار است.
نام :
ایمیل
نظر
ازمون.شوقان | 1397/10/25
1
0
این اقای کار هفرین خودش چند هکتار باغ مو دارد.... برگ مو معمولا در بهار و زمانی که هنوز درخت محصول نداده برای دلمه قابل استفاده است.چیدن برگ در این زمان اگر از میزان خاصی بگذرد منجر به کاهش محصول می شود..سال گذشته تعداد زیادی از سارقان برگ از تاکستانهای استان بازداشت شدند.به نظر بنده بیشتر این رقم دهن پر کن از باغاتی جمع اوری می شوند که مالک راضی نیست.اینها را بنده به عنوان یک باغدار شوقانی عرض می کنم.بعد عید هر وقت به باغ می روم انگار یک گله از داخل باغ گذشته است.مسیولان جهاد حق دارند مخالفت کنند. ازمون.شوقان
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک