چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۱۶۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ساعت ۱۱:۴

راه اندازی نیروگاه خورشیدی جاجرم همچنان معطل تعیین تکلیف بهای خرید

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی درباره اجرای پروژه راه اندازی نیروگاه خورشیدی در شهرستان جاجرم اعلام کرد: اجرا و راه اندازی این پروژه همچنان در زمینه وجود اختلافات بر سر قیمت ارزی مورد محاسبه برای خرید برق تولیدی این نیروگاه، معطل باقیمانده است.
راه  اندازی نیروگاه خورشیدی جاجرم همچنان معطل تعیین تکلیف بهای خرید,

علیرضا صبوری، مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک، اظهار کرد: اولین سرمایه گذار خارجی برای راه اندازی فاز یک نیروگاه خورشیدی در شهرستان جاجرم یک شرکت سوئیسی بود که این سرمایه گذار به علت بروز نوسانات نرخ ارز در کشور از انجام این پروژه انصراف داد.

صبوری در ادامه عنوان کرد: پس از آن، یک شرکت چینی تقاضای سرمایه گذاری در این پروژّه را ارائه داد و در همین راستا، قراردادی با این شرکت چینی منعقد شد تا از محل بارگذاری پنل های خورشیدی در این زمین، در مرحله نخست 30 مگاوات برق تولید شود.

وی با یادآوری این مطلب که قیمت هر کیلو وات ساعت برق خورشیدی تولید شده در سطح بین المللی 15 سنت دلار محاسبه می شود، گفت: توافق وزارت نیرو با این سرمایه گذار چینی برای خرید تضمینی برق تولیدی اش برای هر کیلو وات ساعت برق 400 تومان بوده است.

وی اعلام کرد: درحالیکه این شرکت چینی تجهیزات پنل های خورشیدی را به گمرک ایران وارد کرده است، با این وجود، اجرای این پروژه به علت وجود اختلافات بر سر قیمت ارزی مورد محاسبه برای خرید برق تولیدی این نیروگاه همچنان متوقف باقیمانده و کلید نخورده است.

صبوری خاطر نشان کرد: در عین حال، وزارت نیرو برای حل این مشکل به شورای اقتصادی کشور پیشنهاد داده است که دولت تعهد دهد تا قیمت خرید تضمینی برق از این سرمایه گذار خارجی بر مبنای تبدیل 400 تومان به ارز پایه چهار هزار و 200 تومان باشد.

افزون بر این، وی خاطر نشان کرد: این شرکت سرمایه گذاری که برای سرمایه گذاری در این پروژه از تسهیلات داخلی استفاده نخواهد کرد، تا به کنون زمین 60 هکتاری واگذار شده برای این پروژه را تسطیح کرده است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان همچنین به تقاضای کارخانه آلومینای جاجرم درباره راه اندازی یک نیروگاه خورشیدی در مجاورت این کارخانه اشاره کرد و گفت: این کارخانه تقاضا کرده است که در زمینی به مساحت 185 هکتاردر مجاورت این کارخانه یک نیروگاه برق خورشیدی برای تولید 90 مگاوات برق راه اندازی شود تا نیاز برق این کارخانه نیز تامین شود.

انتهای پیام/  

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک