شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۱۶۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ساعت ۸:۳۴
گزارش؛

قامت هایی که زیر بار گرانی دارو خم شدند/ رایگان شدن داروهای سرطانی؛در حد وعده !

بدنبال نوسانات قیمت ارز در کشور، دارو نیز همچون سایر اقلام از گرانی ها و التهابات بازار، در امان نماند و در حالیکه مسئولان بهداشتی کشوراز کنترل بازار دارو سخن می گویند اما گرانی دارو، کاهش پوشش برخی از سازمان های بیمه گر و کمبود برخی از اقلام دارویی مشکلات زیادی را به خصوص برای بیماران خاص و سرطانی ایجاد کرده است.
قامت هایی که زیر بار گرانی دارو خم شدند/ رایگان شدن داروهای سرطانی؛در حد وعده !,

به گزارش عصراترک، طبق اعلام کارشناسان، طی ماه های اخیر قیمت داروهای خارجی تا حدودی به ثبات رسیده، اما قیمت داروهای تولید داخل هر روزه با درصدهای بالایی رو به افزایش است.

با این گرانی ها، هزینه تهیه داروهای بیماران سرطانی و صعب العلاج سرسام آور شده و حتی با تخفیفاتی که توسط بیمه و مراکز علوم پزشکی اعمال می شود باز هم این بیماران با نسخه های میلیونی مواجه می شوند که اغلب از خرید برخی از اقلام یا همه آنها منصرف می شوند.

 

نسخه 20 میلیون تومانی دختر 15 ساله سرطانی در ماه

ارسلانی، پدری از روستای مرزی بخش جرگلان که دختر 15 ساله اش شش سال است سرطان خون دارد و براثر عوارض عمل پیوند دچار بیماری پوستی، ریه و گوارش شده است، می گوید: برای درمان دخترم باید 12 روز از هر ماه در تهران می ماندیم به همین دلیل هشت ماه است که به اجبار به تهران مهاجرت کرده ایم.

ارسلانی ادامه می دهد: شش سال است که آواره بیمارستان ها هستم، از این وضعیت کم آورده ام اما تا در توان دارم درمان دخترم را ادامه می دهم، مسئولان فقط اعلام می کنند که باید داروی سرطان رایگان باشد اما در عمل این طور نیست.

او به نسخه 20 میلیون تومانی دخترش در ماه اشاره می کند و می گوید: بعد از آمدن به تهران بیکار شدم و تنها درآمدمان یارانه 280 هزار تومانی در ماه است، انجمن محک، عطوفت و تخفیفات مراکز دولتی بخشی از هزینه ها را پرداخت می کنند و بقیه را از طریق وام و قرض تامین می کنم.

این پدر تصریح می کند: صحبت های ما را به گوش مسئولان برسانید واقعا ما زجر می کشیم، سهم مردمی که به ایرانی بودنشان افتخار می کنند بیچارگی نیست، نمی دانم فریاد های ما به گوش مسئولان نمی رسد یا شاید از وضعیت بیماران سرطانی بی خبر هستند.

 

 

سمانه، دختر 24 ساله بجنوردی، شش سال است سرطان خون دارد، مادر 60 ساله اش سرپرستی او را به عهده دارد و با کارگری هزینه های او را تامین می کند.

او با مدرک لیسانس بارها جویای کار شده ولی به دلیل بیماری اش کسی حاضر نشده به او شغلی بدهد.

او می گوید: بعد از عمل پیوند مغز و استخوان، هزینه یک نسخه کاملم در ماه نزدیک به یک میلیون تومان است که با کمک هزینه های کمیته امداد و انجمن سرطان تنها موفق به خرید 200 هزار تومان از داروها در ماه می شوم.

سمانه در ادامه می گوید: مشکل تنها قیمت دارو نیست بلکه اکثر مواقع داروی موردنظر در داروخانه ها وجود ندارد و آخرین بار مربوط به 3 هفته پیش است که تاکنون نتوانستم دارو را پیدا کنم.

 

صدای ما را به گوش مسئولان برسانید

الهی نژاد، مادر بجنوردی که حدود 12 سال است دو فرزند دختر و پسرش از بیماری سرطان رنج می برند، دخترش بعد از سه سال شیمی درمانی به زندگی عادی برگشت و ازدواج کرده، اما پسر 14 ساله اش، از سن 4 سالگی سرطان دارد و بعد از سه سال شیمی درمانی، چندماهی می شود مجدد بیماری اش برگشته و شیمی درمانی می کند.

مادرش می گوید: برای شیمی درمانی به مشهد می رویم و پسرم براثر این سرطان شنوایی و بینایی اش را از دست داده و توان راه رفتن ندارد و چون وسیله نقلیه نداریم، هر هفته باید یک وسیله را برای رفت و آمد به صورت دربست کرایه کنیم.

 

 

الهی نژاد ادامه می دهد: همسرم کارگر است و در تامین امرار و معاش زندگی مانده ایم، ماهیانه هزینه داروهای پسرم علاوه بر هزینه های رفت و آمد به مشهد 500 هزار تومان است و متاسفانه علاوه بر بحث هزینه ها، پیدا کردن دارو دردسر بزرگی است.

این مادر در حالی که بغض همراهی اش می کند، می گوید: به خدا قصمتان می دهم صدای ما را به گوش مسئولان برسانید، همچون ما زیاد هستند و باید به مراکز سرطان سری بزنند تا درد این افراد را از نزدیک ببینند.

 

90 درصد بیماران انجمن سرطان زیر خط فقر هستند

سید حمید حریری، مسئول انجمن سرطان خراسان شمالی و مدیر انجمن سرطان عطوفت در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه تاکنون دوهزار و 690 بیمار سرطانی در انجمن به ثبت رسیده ، گفت: 90 درصد بیماران ما زیر خط فقر هستند و توان پرداخت هزینه های سنگین درمان در مراکز خصوصی را ندارند.

وی با اشاره به اینکه انجمن سرطان استان روزانه مبلغ 10 میلیون تومان دارو خریداری می کند، ادامه داد: باوجود اینکه برخی داروها تا 70 درصد پوشش بیمه ای دارند باز هم بیمار قادر به پرداخت باقی هزینه ها نیست.

 

علوم پزشکی باید در حوزه سرطان جدی وارد عمل شود

حریری خاطر نشان کرد: آمار ثبت سرطان در استان رو به افزایش است در حالی که منابع انجمن محدود است، روزانه امکان ندارد که کمتر از چهار بیمار سرطانی جدید ثبت شود و این ها نیاز به حمایت های همه جانبه از مسئولان و متولیان امر سلامت دارد.

حریری با بیان اینکه بسیاری از بیماران 20 روز تا یک ماه در صف نوبت دهی برای خدمات پاراکلینیکی قرار می گیرند، گفت: این صف های طولانی پروسه درمانی آن ها را به تاخیر می اندازد و بیماران به ناچار به سمت مراکز خصوصی رفته و یا از ادامه درمان منصرف می شوند.

وی این ناهماهنگی ها و گلایه ی بیماران را نتیجه عدم مدیریت صحیح در امر سلامت دانست و افزود: دانشگاه علوم پزشکی باید به صورت جدی در حوزه سرطان وارد عمل شود و سعی کند خدمات پاراکلینیکی ویژه این بیماران در مراکز دولتی و بیمارستان ها به صورت رایگان انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: در طرح تحول سلامت بیشتر از این ها باید به بیماران سرطانی توجه شود چرا که این افراد سخت ترین بیماری را تحمل می کنند، گران ترین داروها را خریداری می کنند.

حریری در ادامه گفت: داروخانه هلال احمر در زمینه تامین دارو  و درمانگاه جوادالائمه سپاه پاسداران (ع) استان در جهت ارائه خدمات پاراکلینیکی با تخفیفاتی که می دهد برخی از مشکلات را حل کرده اند.

 

 

داروهای داخلی با سرعت در حال افزایش قیمت اند

آرمان ریحانی، رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی در ادامه با اشاره به وضعیت قیمت داروها گفت: طی سال جاری افزایش قیمت داروهای خارجی تا 60 درصد و تا دو برابر قیمت در برخی داروها رسید.

وی به ثبات قیمت در داروهای خارجی اشاره کرد و گفت: قیمت داروهای تولید داخل با درصدهای زیادی در حال افزایش است و در مقاطعی از زمان با نایابی دارو مواجه بودیم.

رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی، با اشاره به اینکه استان فاقد انبار نگهداری دارو است، گفت: به دلیل نبود انبار دارو در استان، سهمیه دارو خراسان شمالی را خراسان رضوی دریافت می کند ولی توزیع منصفانه ای انجام نمی گیرد.

ریحانی اضافه کرد: تعطیلی 7 شرکت پخش دارو در استان و عدم استقبال سایر شرکت های دارویی نتیجه عدم حمایت مسئولین در این حوزه است.

رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی هم چنین گفت: معضل کمبود دارو تنها به دلیل نبود مراکز پخش نیست، بلکه وقتی قدرت مالی داروخانه ها بخاطر عدم پرداخت به موقع برخی از بیمه های طرف قرارداد و مطالبات داروخانه ها پایین می آید، تبدیل به یک معضل می شود.

 

دارو بیماران خاص به صورت سهمیه ای از وزرات بهداشت تامین می شود

مریم فلاح، مدیر نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو باخبرنگار ما گفت: هر ساله در تمامی داروها شاهد درصدی افزایش قیمت هستیم، برخی از داروها همچون مکمل ها که مشمول ارز دولتی نمی شوند، افزایش قیمت بیشتری داشته اند.

وی با اشاره به اینکه تلاش شده تا در سال جاری از لحاظ کمبود دارویی در استان مشکلی ایجاد نشود، گفت: داروهای بیماران خاص همچون هموفیلی، ام اس، پیوند به صورت سهمیه ای از وزارت بهداشت تامین می شود.

فلاح سهمیه دارویی خراسان شمالی را یک درصد اعلام کرد و گفت: توزیع دارو، صرفا تحت تاثیر سهم یک درصدی نیست بلکه در صورتی که نیاز بیماران بیش از این یک درصد باشد، براساس لیست ارسالی برای وزارت خانه سهمیه دارویی به استان داده می شود.

 

 

کاهش پوشش برخی بیمه ها برای بیماران مشکل ساز شده است

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال جاری درصد پوشش بیمه ای برخی داروها کم شده و این معضلی برای تهیه دارو توسط بیماران به خصوص گروه های صعب العلاج شده است.

مدیر نظارت بر دارو استان اضافه کرد: بیماران سرطانی معمولا  در تامین داروهایی که به صورت روال توسط پزشکان داخل استان نسخه می شود مشکلی ندارند، اما گاها در صورت تجویز داروهای خارج از لیست داروهای رسمی کشور و یا برند تجاری خاص دچار مشکل می شوند.

وی بیان کرد: برخی ازداروها خاص نیستند اما در برهه ای از زمان در کشور کمیاب می شوند که با مدیریت سازمان غذا و دارو سهمیه بندی شده و به استان ها اعلام و بین داروخانه ها توزیع می شود.

 

داروهای تحت پوشش بیمه شامل تخفیف می شوند

فلاح با اشاره به اینکه واحد مساعدت های دارویی دانشگاه براساس شیوه نامه ارسالی از وزارت بهداشت مجاز به ارائه تخفیفات به بیماران خاص و شیمی درمانی است، گفت: داروهای تحت پوشش بیمه ، مشمول این تخفیفات می شوند و دانشگاه از سهم پرداخت توسط بیمار بین 10 تا 70 درصد براساس نوع دارو تخفیف می دهد .

فلاح گفت: در حال حاضر انبار بحران دارو در استان وجود ندارد و در سال جاری باتوجه به زمزمه هایی که جهت کمبودها مطرح بود، از ظرفیت بخش خصوصی و بیمارستانها استفاده شد.

وی بیان داشت: براساس پیش بینی و پیگیری ها جهت ساخت انبار بحران در صورت افزایش شرکت های توزیع استانی در مواقع بحران امنیت خاطر بیشتری جهت کاهش مشکلات خواهیم داشت.

 

 

12 قلم دارو در بازار یافت نمی شود / تذکر نماینده مجلس استان به وزیر بهداشت

علی قربانی، نماینده مردم پنج شهرستان بجنورد، گرمه، جاجرم، مانه وسملقان و راز در گفتگو با خبرنگار ما در این رابطه گفت: در حالیکه گفته ها می شود هیچ مشکل دارویی نداریم ولی وقتی به چند داروخانه سر زدم برخلاف گفته ها 10 تا 12 قلم دارو در بازار یافت نمی شود.

وی ادامه داد: به غیر از داروهای اساسی که با نرخ آزاد محاسبه می شود برای یک بیماری ساده مثل سرماخوردگی بیش از 100 هزار تومان باید هزینه کنند.

قربانی بیان کرد: این قیمت دارو، فشار مضاعفی را بر اقشار ضعیف و محروم جامعه است در حالی که در بودجه 14 میلیارد تومان ارز برای تامین کالاهای اساسی از جمله دارو پیش بینی شده است .

وی گفت: در این راستا هفته گذشته در مجلس تذکراتی به وزرای مربوطه منتقل کردم، تا مانع افزایش خودسرانه قیمت ها شویم.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک