چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۶۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ساعت ۱۰:۶

سوز زمستان بر تن ۴۲۰ خانوار جرگلانی جامانده از طرح هادی/ غفلتی که دامن مردم را گرفت

جرگلان بخشی محروم از استان خراسان شمالی که همواره درگیر مشکلات فروانی بوده است اما اینبار مشکلی گریبانگیرش شده که ریشه اش به ده ، پانزده سال پیش برمی گردد زمانی که طرح هادی برای روستاهایش تعریف می شد.
 سوز زمستان بر تن 420 خانوار جرگلانی جامانده از طرح هادی/ غفلتی که دامن مردم را گرفت,

به گزارش عصر اترک، ساکنان 30 هزار نفری منطقه مرزی جرگلان در شهرستان رازوجرگلان بعد از سالها چشم انتظاری از سال گذشته شاهد کلنگ زنی گازرسانی به روستاها شدند و امسال شبکه اصلی گاز در همه روستاها وصل شد.

 گرچه گرانی ها و افزوده شدن قیمت کالا ها مردم این منطقه را در تنگنا قرار داده است اما مردم روستاهای جرگلان با شوق و اشتیاق و با اندک درآمد و سرمایه و برخی نیز با قرض و بدهی در حال لوله کشی گاز به منازل خود هستند، در این بین خانوارهایی وجود دارند که منازل آنها خارج از طرح هادی قرار دارد و به آنان گفته شده، نمی توانند از نعمت گاز برخوردار شوند .

 

۳۵۰ خانوار یکه سعود سفلی خارج از طرح قرار دارند

عبدالناصر صمدی یکی از اهالی یکه سعود سفلی می گوید : یکه سعود سفلی 750 خانوار جمعیت دارد که حدود 350 خانوار آن در مناطقی ساکن هستند که در طرح هادی روستا قرار نگرفته است.

این جوان ۳۲ ساله و کارگر از محله "کمالی" روستای یکه سعود سفلی ادامه می دهد: ۱۵ سال است که در این محل ساکن هستیم اما در طرح هادی روستا قرار نداریم و به همین دلیل شرکت گاز به ما گفته که نمی توانیم از گاز برخوردار شویم .

صمدی با بیان اینکه محله های حاج بشم، بسیج و ملک ها نیز چنین وضعیتی دارند، تصریح می کند: 30خانوار در محله ما به دلیل قرار نگرفتن در طرح هادی روستا از نعمت گاز بی بهره هستند.

وی می گوید: برای حل مشکل خود به بخشداری، فرمانداری و استانداری مراجعه کرده ایم ولی هنوز جوابی نگرفته ایم.

وی اضافه می کند: به دلیل در طرح نبودن محله کمالی، علاوه بر اینکه از گاز بی بهره خواهیم شد ۱۵ سال است که برق هم نداریم .

دهیار یکه سعود حاضر به مصاحبه در این خصوص نشد فقط به این مورد اشاره کرد که محدود ههای خارج از طرح طبق قانون مربوط به بخشدارى است و بخشدار شخصا پیگیر این موضوع است.

وی با اشاره به اینکه این مشکل فقط مختص یکه سعود سفلی نیست بلکه مربوط به کل بخش است، پیشنهاد داد جهت تهیه خبر و پیگیری از طریق بخشدارى اقدام کنیم.

 

70 خانوار حصارچه بی بهره از گاز

عبدالحمید پیلتن عضو شورای اسلامی روستای بچه دره، دهستان حصارچه در گفتکو با عصر اترک اظهار کرد: ۷۰ خانوار از سه کلاته این روستا نیز به دلیل قرار نگرفتن در طرح هادی از گازکشی بی بهره هستند.

وی گفت: کلاته های ایشان قلی، مرادی و یونس آباد روستای بچه دره از جمله اهالی هستند که فعلا گازکشی نشده است و به گفته شرکت گاز محله ها و کلاته هایی گاز کشی می شود که در طرح هادی روستا قرار داشته باشد و دارای کد آبادی باشند .

وی افزود : این کلاته ها نزدیک به روستای بچه دره هستند سکونت اهالی در آن دائمی بوده و کلاته هایی نیز در دهستان حصارچه وجود دارد که ۱۰ کیلومتر از روستا فاصله دارد از جمله کلاته کمیلی که ۳۰ خانوار و کلاته مزارجان نیز ۲۵ خانوار است که این دو کلاته نیز خارج از طرح هادی روستا هستند و گازکشی نمی شود .

پیلتن ذکر کرد: شنیده شده این مشکل در بخش غلامان حل شده است و ما نیز از طریق دهیار این مشکل را به مسئولین انتقال داده ایم امید است که زودتر این مسئله بر طرف شود .

 

مشکل گاز کشی محله های خارج از طرح هادی با کمک بنیاد مسکن برطرف خواهد شد

بخشدار جرگلان در گفتگو با عصر اترک از پیگیری مشکل گازکشی محدوده های خارج از طرح هادی روستاهای بخش جرگلان خبر داد و گفت: مشکل با همکاری بنیاد مسکن و دیگر ادارات در آینده ای نزدیک حل خواهد شد. 

پولاد نجاهی، بخشدار جرگلان افزود:  روستاهای بخش جرگلان جهت گازکشی با چند مشکل عمده روبه رو هستند، تعدادی از ساختمانها ی روستاها تازه ساخت اما غیر مجاز هستند و برخی دارای ساختمان های قدیمی هستند که در قالب طرح هادی نیامده اند و طبق مقررات شرکت گاز تنها منازل محدوده طرح هادی گازرسانی می شود .

وی در خصوص مشکل روستای یک سعود سفلی گفت: این روستا در حال حاضر مرکز بخش جرگلان است که دارای  ۷۵۰ خانوار بوده که نصف بیشتر خانوار در محله های بسیج، ملک آباد، حاج بشم در ساختمان هایی با قدمت ۶۰ تا ۸۰ ساله سکونت دارند که خارج از محدوده ی طرح هادی اعلام شده است .

نجاهی گفت: این افراد ۳۵۰ خانوار هستند که گفته شده بخاطر قرار نگرفتن در طرح هادی از گاز بی بهره خواهند شد .

وی درباره ی چرایی قرار نگرفتن برخی ساختمان ها در طرح هادی گفت: مشکل به آمارگیری سال های ۸۰ و ۸۵ بنیاد مسکن مربوط می شود که زمان آمارگیری چندان توجه نشده است و مطالعه ناقص صورت گرفته است.

بخشدار جرگلان با اشاره به اینکه مشکلاتی از این قبیل در چندین روستای جرگلان وجود دارد گفت: در روستاهای یکه سعود سفلی، یکه سعود علیا، حسن آباد، دویدخ و گرکز این مشکل وجود دارد که جهت حل این مشکل جلسات متعددی با ادرات مختلف از جمله بنیاد مسکن، امور اراضی جهاد کشاورزی و شرکت گاز استان برگزار و راهکارهایی ارائه شد و مشکل برخی روستاها تا حدودی حل شده است و برخی روستاها نیز در دست پیگیری است .

وی با اشاره به راهکار ارائه شده افزود: از سوی بنیاد مسکن مقرر شد بازنگری و مطالعه دوباره در محله های یکه سعود و بچه دره و دیگر روستاها انجام شود تا مشکل اساسی حل شود و همه مردم از نعمت گاز برخوردار شوند .

بخشدار جرگلان گفت: همچنین در 30 کلاته از جمله اوزین دره، کنجلی مزارجان، کمیلی بک سو مردم به صورت فصلی سکونت دارند و این کلاته ها فاصله زیادی با روستا دارندکه دارای کد آبادی نیستند و گاز کشی در آن ها انجام نمی شود .

بخشدار جرگلان همچنین از گاز دارشدن ۷۵ درصد از خانوارهای جرگلانی تا پایان سال خبر داد و خاطرنشان کرد: این بخش ۳۰ هزار نفر جمعیت و ۷ هزار خانوار دارد که تا پایان امسال ۷۵ درصد منازل از گاز خانگی بهره مند می شوند و مابقی به دلیل مسائل و مشکلات موجود و همچنین برخورد زمانی گازکشی با فصل سرد به سال 98 موکول شدند.

به گزارش عصر اترک گازکشی به جرگلان از سال ۹۶ از روستای قاولقا اولین روستای جرگلان شروع و اکنون شبکه اصلی تا روستای آیرقایه انجام شده است .

 

خبرنگار : صاحب جمال رحیمی

انتهای پیام /

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک