پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ساعت ۶:۳۴
در گفت و گو با عصر اترک اعلام شد:

خراسان شمالی، انقلاب صنعت برق کشور را رقم می زند/ حمایت وزارت نیرو از اختراع نخبگان استان

رئیس گروه تحقیقات شرکت توزیع برق خراسان شمالی گفت: پکیج سرمایشی و گرمایشی با قابلیت ذخیره سازی انرژی که با نکته سنجی شرکت توزیع برق خراسان شمالی و با همت نخبگان پارک علم و فناوری استان اختراع شد، با حمایت وزارت نیرو با هدف مدیریت مصرف برق در کشور به خط تولید انبوه می رسد.
خراسان شمالی، انقلاب صنعت برق کشور را رقم می زند/ حمایت وزارت نیرو از  اختراع نخبگان استان,

اسماعیل حسین پور، رئیس گروه تحقیقات شرکت توزیع برق خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در این باره اظهار کرد: پکیج سرمایشی و گرمایشی با قابلیت ذخیره سازی انرژی که با همت نخبگان خراسان شمالی اختراع شد،  امسال در هفدهمین نمایشگاه دست آوردهای پژوهشی و فن آوری کشور، هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق کشور و در جشنواره پژوهشی وزارت نیرو به عنوان اختراع برتر برگزیده شد.

حسین پور با بیان اینکه ایده ساخت این اختراع امسال توسط گروه تحقیقات شرکت توزیع برق خراسان شمالی به یک شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری خراسان شمالی ارائه شد که این شرکت نیز این سیستم را اختراع و نمونه نخست آن را ساخت، عنوان کرد: ضرورت و سفارش ساخت این دست آورد یاد شده، به علت افزایش دمای هوا و اوج مصرف برق در فصل تابستان امسال به ویژه در هنگام پیک مصرف روزانه برق بوده است.

وی خاطر نشان کرد: میزان مصرف برق در سطح کشور در فصل زمستان سال گذشته 24 هزار مگاوات بوده و این در حالی است که در تابستان امسال به علت افزایش دمای هوا میزان مصرف برق در پیک مصرف روزانه 57 هزار مگاوات رسید که مصرف 23 هزار مگاوات برق آن (معادل 30 درصد از میزان مصرف برق ) به علت استفاده از سیستم های سرمایشی بود.

وی گفت: بنابراین، واحد تحقیقات شرکت توزیع برق استان برای مدیریت مصرف برق در کشور همچنین به منظور کاهش هزینه های تولید برق در نیروگاه های کشور این ایده را تعریف و موافقت های لازم برای انجام تحقیقات آن و تولید دستگاهی با همین منظور را اخذ کرد.

رئیس گروه تحقیقات شرکت توزیع برق خراسان شمالی با بیان اینکه اختراع این سیستم در مرداد ماه امسال به سرانجام رسید و نمونه نخست آن ساخته شد که نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد، گفت: ساختار این دستگاه به این صورت است که این سیستم یک پکیج مرکزی دارد که این پکیج به چندین پنل متصل می شود تا سرمایش را به تمامی نقاط مختلف یک ساختمان و یا یک مجتمع انتقال دهد.

وی همچنین افزود: در این سیستم یک آی اس بانک یا بانک یخی پیش بینی شده است که در هنگام شب ( که میزان مصرف برق کم است ) انرژی را ذخیره سازی می کند و در طول روز در هنگام پیک مصرف برق از آن انرژی ذخیره شده استفاده می کند تا سرمایش محیط را تامین کند.

وی خاطر نشان کرد: با استفاده از این پکیج میزان مصرف برق برای انتقال سرما به داخل ساختمان زیر یک آمپر است درحالیکه در سیستم های سرمایشی موجود در بازار کنونی، میزان مصرف برق بین 12 تا 13 آمپر است.

افزون بر این، حسین پور یادآور شد: در این دست آورد نخبگان خراسان شمالی، با ذخیره سازی انرژی برق از محل صرفه جویی برق در تابستان، بتوان برق مصرفی زمستان برای گرمایش ساختمان ها را تامین کرد.

وی با اعلام اینکه این اختراع، یک انقلاب در صنعت برق کشور را رقم خواهد زد، تصریح کرد: درصورتیکه این دست آورد به تولید انبوه برسد میزان مصرف برق در پیک بار مصرف روزانه در کشور تا 12 درصد کاسته می شود و هزینه های تولید برق در نیروگاه ها را می کاهد و قابلیت ضریب بار شبکه برق کشور تا 86 درصد ارتقاء داده می شود.

وی همچنین افزود: بهای مصرف برق برای مصرف کنندگان بین 40 تا 52 درصد کاسته می شود.

علاوه بر آن، رئیس گروه تحقیقات شرکت توزیع برق خراسان شمالی خاطر نشان کرد: کاهش مصرف برق موجب کاهش تولید گازهای گلخانه ای نیز خواهد شد.

وی با یادآوری این مطلب که کاهش مصرف برق و رفع خاموشی برق در سطح کشور از مهمترین سیاست های سال 98 وزارت نیرو است، اعلام کرد: این دست آورد پس از اینکه در نمایشگاه های یاد شده حائز رتبه های برتر شد همچنین مورد توجه وزارت نیرو قرار گرفت.

وی با تصریح بر این مطلب که راه اندازی خط تولید این سیستم با حضور بخش خصوصی باید انجام شود، گفت: در دی ماه امسال با وزارت نیرو نشست هایی را خواهیم داشت تا با حمایت این وزارتخانه و جلب سرمایه گذار بخش خصوصی، این دست آورد به تولید انبوه برسد.

حسین پور خاطر نشان کرد: البته وزارت نیرو نیز خواستار است تا هر چه سریعتر راه اندازی خط تولیدی این دست آورد خراسان شمالی عملیاتی شود تا کشور از دغدغه های تامین نیاز برق در سال آینده عبور کند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک