جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس ورزشی | کد خبر: ۲۸۱۵۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ساعت ۶:۴۷

جزئیات آخرین اقدام‌ها برای واگذاری سرخابی‌ها/ احتمال برگزاری مزایده تا پایان امسال

پس از تصویب دوباره واگذاری سرخابی‌ها در جلسه دیشب دولت تازه‌ترین خبرها حاکی از برگزاری مزایده واگذاری این دو باشگاه پایتخت تا قبل از عید امسال دارد و این در حالی است که هنوز تصمیمی برای لغو واگذاری 7 ورزشگاه معروف گرفته نشده است.
جزئیات آخرین اقدام‌ها برای واگذاری سرخابی‌ها/ احتمال برگزاری مزایده تا پایان امسال,

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پس از گذشت بیش از 3 سال از آخرین اقدام‌ها برای  لغو واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، شب گذشته هیات دولت در تصمیمی دوباره، واگذاری مجدد این دو باشگاه تهرانی را تصویب کرد.

به این ترتیب وزارت اقتصاد از طریق سازمان خصوصی‌سازی از امروز ماموریت خواهد یافت تا مقدمات برگزاری مزایده واگذاری این دو باشگاه فرهنگی ورزشی را از طریق قیمت‌گذاری مجدد و بررسی مستندات مالی آنها فراهم و در اسرع وقت سهام این دو باشگاه را روانه میز فروش کند. 

*نگاهی به اقدامات صورت گرفته برای واگذاری سرخابی‌ها

پیش از این ، واگذاری سرخابی‌ها در حالی تا مرحله برگزاری مزایده و حتی اعلام آمادگی چهار خریدار پیش رفت که حتی برای قیمت پایه 290  میلیارد تومانی باشگاه پرسپولیس پیشنهادهایی همچون اعلام پیشنهادهایی حتی 45 میلیارد تومان بالاتر از قیمت پایه نیز وجود داشت اما به دلیل برخی فشارهای سیاسی و یا تلاش های پشت پرده ، در نهایت واگذاری سرخابی‌ها از دستور کار خارج شد. یکی از این فشارها امضای 135 نماینده مجلس پای نامه‌ای بود که خواهان عدم واگذاری سرخابی‌ها از رئیس جمهور شده بودند.

در این بین اشخاصی همچون نجف‌نژاد که به عنوان نماینده مجلس همزمان در هیات مدیرهباشگاه استقلال نیز حضور داشت بیش از هر شخص دیگری پررنگ‌تر بود تا اینکه در مرداد سال 94 ، هیات دولت براساس اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به عنوان موسسات فرهنگی محسوب می‌شوند مصوبه‌ای را گذراند که بر اساس سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نام این دو باشگاه می‌بایست از فهرست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی خارج می‌شد.

درنهایت اواخر زمستان پارسال ، وزیر ورزش با ابراز تمایل برای واگذاری مجدد سرخابی‌ها در نامه‌ ای به رئیس‌جمهور، لزوم اصلاح مصوبه قبلی هیات دولت با توجه به صرفه و صلاح واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را درخواست کرد که با موافقت رئیس‌جمهور همراه بود. 

 بررسی‌های فارس از سازمان خصوصی‌سازی نشان می دهد آگهی مزایده واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا قبل از عید امسال در حالی  منتشر خواهد شد که با توجه به تقاضاهای دریافتی در این زمینه این واگذاری این بار با موفقیت همراه خواهد بود.

پس از آن وزارت اقتصاد نیز در نامه‌ای به هیات دولت برای واگذاری این دو باشگاه اعلام آمادگی کرد که در نهایت پس از طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس مقرر شد هفته قبل در هیات دولت این موضوع مطرح شود اما به دلیل ترافیک کاری این موضوع درنهایت شب گذشته در هیات دولت طرح و به تصویب رسید. 

با توجه به تجربه سازمان خصوصی‌سازی در زمینه پرونده واگذاری سرخابی‌ها انتظار می‌رود مزایده مجدد این دو باشگاه با وضعیت بهتری دنبال شود به طوری که برخلاف شرایط واگذاری قبل که بدهی‌های این دو باشگاه بر عهده خریدار قرار نمی گرفت ، اما در مزایده جدید، خریدار یا خریداران متعهد همه بدهی‌ها خواهند بود. 

در مزایده جدید، خریدار علاوه بر تملک برند، باشگاه و ساختمان‌های مرکزی سرخابی‌ها در قبال بدهی‌ها نیز متعهد خواهد بود. 

در شرایط مزایده قبلی سرخابی‌ها با توجه به نامشخص بودن حجم بدهی‌های دو باشگاه مقرر شده بود با تشکیل هیات تسویه ،ضمن فراخوان عمومی برای شناسایی طلبکاران در دوره زمانی مشخص ، از محل فروش دو باشگاه مذکور و یا از طریق خط اعتباری دولت بدهی‌های مذکور تسویه شود و خریدار تنها دارایی‌های این دو باشگاه را مالک شود. اما در مزایده جدید، خریدار علاوه بر تملک برند، باشگاه و ساختمان‌های مرکزی سرخابی‌ها در قبال بدهی‌ها نیز متعهد خواهد بود. 

بررسی‌های فارس نشان می‌دهد وزارت اقتصاد مقدمات لازم برای بررسی صورت وضعیت بدهی‌ها و دارایی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را آغاز کرده و با ارزش‌گذاری مجدد سرخابی‌ها به طور حتم قیمت پایه این دو باشگاه این بار 290 میلیارد تومان نخواهد بود. 

این در حالی است که باشگاه پرسپولیس هم اکنون علاوه بر ساختمان مرکزی، دارای اموالی همچون ورزشگاه شهید درفشی‌پور در جنت‌آباد و همچنین باشگاه استقلال نیز علاوه بر ساختمان مرکزی دارای ورزشگاه شهید مرغوب‌کار در محله نازی‌آباد تهران است. 

در این زمینه باید در ارزش‌گذاری سرخابی‌ها موضوع برند دو باشگاه مذکور نیز مدنظر قرار گیرد که براساس آخرین اقدام‌های صورت گرفته ، در ارزش‌گذاری قبل حدود 200 میلیارد تومان ارزش برند این دو باشگاه در کنار ارزش سایر دارایی‌ها و اموال آنها ارزیابی شده بود. 

براساس این گزارش، اظهارنظرها درخصوص لزوم حضور نمایندگانی از هواداران این دو باشگاه در مزایده سرخابی‌ها اگرچه به سوژه‌ای جذاب برای رسانه‌ها تبدیل شده است اما قانون تجارت و سیاست‌های اصل 44 در تعریف اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام معاملات حاکی از عدم اتکای قانونی به مفاهیمی همچون طرف داران  یا هواداران دو باشگاه پرسپولیس و استقلال دارد بر این اساس دو باشگاه استقلال و پرسپولیس یا به اشخاص حقیقی و یا به اشخاص حقوقی در قالب کنسرسیومی متشکل از کانون پیشکسوتان و یا هر شخصیت حقوقی تعریف شده در قانون تجارت ایران واگذار شود. 

به گزارش فارس، بررسی‌های فارس از سازمان خصوصی‌سازی نشان می دهد آگهی مزایده واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا قبل از عید امسال در حالی  منتشر خواهد شد که با توجه به تقاضاهای دریافتی در این زمینه این واگذاری این بار با موفقیت همراه خواهد بود. این در حالی است که سازمان خصوصی سازی هم اکنون در انتظار ابلاغ مصوبه هیات دولت برای واگذاری مجدد سرخابی‌های پایتخت است.

گفتنی است همزمان، وزیر ورزش درخواست خروج 7 ورزشگاه از جمله مجموعه ورزشی انقلاب، آزادی، دیزین، شیرودی و شمشک را از فهرست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی درخواست کرده که هنوز برای آن تصمیمی گرفته نشده است؛ بنابراین همچنان این 7 ورزشگاه در فهرست واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی قرار خواهند گرفت. 

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک