جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۱۴۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ساعت ۸:۲۷
در گفتگو با عصر اترک عنوان شد:

حمایت بسیج سازندگی، مرغداری کارآفرین راز و جرگلانی را احیاء کرد

موسی رشیدپور کارآفرین راز و جرگلانی، با تکیه بر اعتماد به نفس و همت خود و برخورداری از حمایت های بسیج سازندگی  مرغداری پرورش مرغ گوشتی راهاندارزی کرده و در حال حاضر بخش اعظمی از نیاز گوشت مرغ شهرستان را تامین می کند.
حمایت بسیج سازندگی، مرغداری کارآفرین راز و جرگلانی را احیاء کرد,

به گزارش پایگاه خبری عصر اترک، موسی رشیدپور جوان 25 ساله از روستای گوئینیک شهرستان راز و جرگلان، با حمایت های بسیج سازندگی، در سال 94 عزم به احداث پرورش مرغ گوشتی ارگانیک در بخش راز کرد که هم اکنون بخش اعظمی از نیازهای گوشتی شهرستان را تامین می کند.

موسی رشیدپور در گفتگو با خبرنگار ما، از چگونگی راه اندازی مرغداری ارگانیک خود می گوید: ما اگر در منطقه و زادگاه خودمان نتوانیم اشتغال زایی و شغل ایجاد کنیم، هرگز در شهرهای دیگر با وجود اجاره بها، ایاب و ذهاب و عدم شناخت بازار هدف نمی توان کاری انجام داد.

وی افزود: بنده فرمانده پایگاه بسیج روستای گوئینیک بودم، بسیجی ها از تسهیلات اقتصاد مقاومتی و بسیج سازندگی سپاه شهرستان با وام های به صرفه و راحت، شغل های پُر بازده راه اندازی کرده بودند، من هم با توجه به پتانسیل های اقتصادی و بومی منطقه تصمیم به راه اندازی پرورش مرغ ارگانیک گرفتم.

این کارآفرین شهرستانی با بیان این که از سال 94 با 300 جوجه آغاز به کار کردم گفت: در ابتدا با وجود حساسیت خاص این جوجه ها با نژاد "راس" که از شهر رشت خریداری می کردم، تلفات جوجه ها زیاد بود و بهر وری کارمان خیلی پائین بود.

وی در ادامه افزود: در مرغداری استفاده از خنک کننده های سنتی، عدم توجه به سروصدای محوطه مرغداری،  نحوه ی دان و پس دان و عدم توازن در تغذیه از فعالیت های سنتی ما بود که سبب شد در ابتدای کار تلفات جوجه زیاد باشد از طرفی به لحاظ مالی در مضیقه بودیم.

رشیدپور با اشاره به تسهیلات و اقدامات بسیج سازندگی در رونق گرفتن شغلش، اظهار کرد: بسیج سازندگی شهرستان با ارائه کلاس های مشاوره ی راه اندازی مرغداری بومی محلی و گوشتی، معرفی به مرغداری های بزرگ استان باعث شد تا رونق در کارم ایجاد شود.

وی ادامه داد:  مشاهده نحوه پرورش جوجه های گوشتی از نزدیک سبب افزایش آگاهی و بازده مرغداری و کاهش تلفات جوجه ها شد و با پیگیری های صورت گرفته وام 15 میلیون تومانی نیز جهت گسترش مرغداری در ماه های آینده دریافت خواهم کرد.

وی تصریح کرد: هم چنین بسیج سازندگی بخشی از بازار هدف ما را در شهرستان توسط بسیجیان برای مصرف خانگی تامین می کرد.

کارآفرین مورد حمایت بسیج سازندگی،  با اشاره به نحوه عرضه و تقاضای مرغ های ارگانیک می گوید: بنده از سال 94 با 300 جوجه یک روزه با زمینی به مساحت 140 متر زیربنا پرورش مرغ گوشتی را آغاز کردم. در هر سال چهار مقطع 45 روزه در فصول پائیز تا بهار جوجه ها آماده فروش به بازار می شوند که در هر مقطع حدود یک هزار جوجه پرورشی به فروش می رسند.

رشیدپور افزود: از طرفی چون کشتارگاه صنعتی در شهرستان وجود ندارد همه ی مرغ های پرورشی به صورت زنده یا کشتار سنتی در شهرستان به فروش می رسد و نیاز شهرستان را تاحدودی تامین می کند.

وی با بیان این که این مرغداری برای 5 نفر به طور مستقیم ایجاد شغل کرده، گفت: علاوه بر اعضای خانواده ام برای 6 نفر دیگر به طور غیر مستقیم نیز اشتغال ایجاد کرده است.

موسی رشید پور با بیان این که فقط بسیج سازندگی در شهرستان برای گسترش و رونق کسب و کار ما دستگیری و حمایت کرده، عنوان کرد: متاسفانه با رایزنی هایی که با اداره منابع طبیعی شهرستان راز و جرگلان جهت احداث یک مرغداری نیمه صنعتی در اراضی تحت پوشش این اداره داشتیم، ولیکن با بهانه هایی ما را حمایت نمی کردند و حتی زمینی برای دفع فضولات مرغداری واگذار نکردند.

وی تصریح کرد: اداره جهاد کشاورزی شهرستان در حوزه مجوز، بهداشت و مشاوره پشتیبان ما بودند.

انتهای پیام/ فیروز بخت

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک