پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۱۴۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ساعت ۹:۳۸
مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه جوادالائمه خراسان شمالی خبر داد :

اجرای ۸۰ پروژه محرومیت زدایی در خراسان شمالی/صرف ۵۰ میلیارد اعتبار برای آبادانی ۴ دهستان

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه جواد الائمه(ع) خراسان شمالی از اجرای 80 پروژه محرومیت زدایی در مناطق محروم خراسان شمالی خبر داد.
اجرای 80 پروژه محرومیت زدایی در خراسان شمالی/صرف 50 میلیارد اعتبار برای آبادانی 4 دهستان,

سرهنگ پاسدار محمدرضا شجاع در گفتگو با عصراترک ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته وحدت و تقارن آن با هفته بسیج، گفت: امسال هفته بسیج با عنوان بسیج مظهر ایستادگی، پیشرفت، خدمت و وحدت نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: بسیج به عنوان یک تفکر و فرهنگ، شاهکار و معجزه امام خمینی(ره) است که در کشور جمهوری اسلامی شکل گرفته و امروز تبدیل به یک شجره طیبه و درخت تناور شده است که شکوفه های این درخت را در ائتلاف جهانی می توانیم مشاهده کنیم.

شجاع با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری در رابطه با موضوع افول نظام سلطه، اظهار کرد: بسیج با عملی کردن شعار مردم یاوری و مردم باوری، فضایی را برای خدمت به مردم فراهم کرده و اگر خدمتی نیز انجام بشود در راستای مبارزه با نظام سلطه است.

این مقام مسئول افزود: قرارگاه پیشرفت و آبادانی در راستای منویات مقام معظم رهبری با هدف آبادانی در هزار نقطه محروم کشور تشکیل شده که در استان خراسان شمالی 4 دهستان با ظرفیت حدود 80 روستا جامعه هدف قرار گرفته و در هر دهستان یک مسئول انتخاب شده است که این مسئولین آموزش های لازم را کسب کرده اند.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان شمالی گفت: این قرارگاه از پنج کارگروه فرهنگی اجتماعی، تعلیم و تربیت، معیشت و اشتغال، سلامت و کارگروه عمران و زیرساخت تشکیل شده است که در دهستان های مربوطه در حال ارائه خدمت رسانی هستند.

 

روستاها از تولید محوری فاصله گرفته اند

وی با بیان اینکه انتخاب این چهار دهستان بر اساس ضریب محرومیت بالای 6 بوده است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی می گذرد و خدمات زیرساختی بسیاری از قبیل جاده، آب، برق، گاز، تلفن، خدمات بهداشتی و مدارس درروستاها ارائه شده است اما هنوز گردوغبار محرومیت از چهره روستاهای ما برطرف نشده و نتوانسته ایم آبادانی، نشاط و پیشرفت را در روستاها نهادینه کنیم و ایجاد کنیم.

شجاع با اشاره به معضل مهاجرت روستاییان و حاشیه نشینی در شهرها، گفت: به دلایل مختلف، پایداری جمعیت در روستاها وجود ندارد و برنامه های نادرست در راستای توسعه کشور، باعث شده روستاها از حالت تولید محوری به مصرف گرا تبدیل شده اند.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان شمالی اظهار کرد: این پنج کارگروه به شکل یک زنجیرۀ به هم متصل، بر پایه مطالعه و تحقیق میدانی در راستای تولید محور کردن روستاها و بازگشت مهاجران از شهرها به روستاهایشان و ایجاد اشتغال پایدار در حال فعالیت هستند.

وی افزود: بخش بزرگی از رسالت قرارگاه پیشرفت و مسئولین دهستان ها، فعال کردن ظرفیت مشارکت مردمی و مشارکت دستگاه های اجرایی و سازمان ها و کمک گرفتن از کارگروه های مربوطه در قرارگاه است.

 

باید امام جماعت روستاها رویکرد انقلابی داشته باشند

شجاع با اشاره به اینکه قرارگاه پیشرفت و آبادانی به دنبال استقرار امام جماعتی با رویکرد انقلابی در روستاها است، گفت: شخص امام جماعت به عنوان امام روستا باید در تمامی مسائل ریز و درشت روستا از قبیل مسائل فرهنگی، خانواده، تعلیم وتربیت، اعتقادی و معنوی افزایی و معیشتی ورود پیدا کند و با فراهم کردن عرصه و شبکه های اجتماعی، بتواند با جاری کردن تفکر انقلابی و خودباوری، کمک حال مردم باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: قرارگاه پیشرفت و آبادانی تا به امروز حدود 10 امام جماعت در این چهار دهستان مستقر کرده است و این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از روستاهای هدف در این دهستان ها را اهل تسنن تشکیل داده اند، افزود: قرارگاه پیشرفت در راستای اعتلای سطح علوم دینی، اخلاق اسلامی با همکاری آخوندهای این روستاها در حال فعالیت است.

شجاع با بیان اینکه اهداف قرارگاه در حوزه تعلیم وتربیت، توانمندسازی والدین و توانمندسازی معلمین و همچنین دانش آموزان است، گفت: در راستای مهارت آموزی و توانمندسازی علمی و عملی به دانش آموزان روستاها، با سازمان فنی وحرفه ای و هنرستان ها در حال همکاری هستیم.

 

باید نگاه جوانان روستایی بعد از اتمام دوره تحصیلی و مهارتی، به داخل روستا باشد

این مقام مسئول ادامه داد: هدف قرارگاه از این آموزش ها، معطوف کردن نگاه دانش آموزان بعد از اتمام تحصیلات در مقاطع دانشگاهی و کسب مهارت، به سوی روستا و جلوگیری از پدیده مهاجرت است.

 

به دنبال احیای سبک زندگی اسلامی در روستاها هستیم

وی با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم و استفاده از تغذیه های ناسالم و تراریخته، خاطرنشان کرد: امروزه با بیماری هایی از قبیل سرطان های مختلف، سکته های قلبی و مغذی، نازایی و دیابت مواجه هستیم که حجمی از سرمایه مردم در حوزه دارو هزینه می شود.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی استان با بیان اینکه هدف کارگروه سلامت ترویج طب سنتی و اسلامی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست های کلی سلامت است، گفت: احیای تمامی حوزه های سبک زندگی اسلامی از قبیل تغذیه، خواب، بهداشت فردی است با کمک طب سنتی و همکاری دستگاه بهداشت و درمان در این دهستان ها حال انجام است.

شجاع با اشاره به پژوهش های مختلف کارگروه سلامت درحوزه سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: این کارگروه نیروهایی را تحت عنوان سفیران سلامت با همکاری خانه های بهداشت روستایی به روستاها اعزام می کند تا به صورت چهره به چهره در زمینه های متعدد از قبیل مصرف آب، نان، روغن و نمک مصرفی خانوار روستاها و همچنین درمان اعتیاد جهت ارائه خدمات مشاوره ای حضور یابند.

 

خراسان شمالی جزو نمونه های برتر در زمینه پرورش دام سبک

وی با اشاره به فعالیت های انجام شده توسط کارگروه اشتغال گفت: این کارگروه در مشاغل مزیت داری مانند دام سبک چندقلو زا، فرش دستباف، کاشت گیاهان دارویی و پرورش شتر ورود پیدا کرده و فعالیت می کند.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان شمالی با اشاره به اینکه قرارگاه پیشرفت در حوزه  دام سبک در حال انتقال دانش لازم جهت پرورش اصولی،بهداشتی و پربازده به دامداران است و تاکنون کارهایی از قبیل احداث حمام ضِدّکَنه و سم پاشی مکان های نگهداری دام و همچنین تحویل 35 تُن کنسانتره، انجام شده است، اعلام کرد: استان خراسان شمالی در بخش دام سبک جزو مجموعه های نمونه کشوری قرار دارد.

وی با اشاره به اتمام روند آموزش فنی و تولید فرش دستباف و تابلو فرش در هفت روستا، گفت: 320 نفر در این حوزه آموزش های لازم را کسب کرده اند و در حال گرفتن سفارش از استان های دیگر هستند.

 

حل شدن اکثر مشکلات روستا با کمترین هزینه به وسیله تشکیل هسته های جهادی

شجاع با بیان اینکه از 80 پروژه در دست اقدام توسط کارگروه زیرساخت و عمرانی، حدود 45 پروژه آماده افتتاح است، اظهار کرد: از کارهایی که توسط این کارگروه در حال انجام است، می توان به احداث چاه، انتقال آب و لوله گذاری، مرمت و احیای چشمه، کانال ها، بند، مخازن ذخیره آب، ساخت مسجد، خانه عالم، احداث مدرسه، بازسازی مدرسه، بازسازی خانه محروم، عملیات راهسازی، احداث پل و راه دسترسی اشاره کرد.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی خراسان شمالی با اشاره به اینکه نیروهای متخصص قرارگاه پیشرفت این پروژه ها را با همت مردم روستاها و نیروی انسانی بومی و همکاری دستگاه ها انجام داده اند، اعلام کرد: از حدود 50 میلیارد ریال هزینه ای که تاکنون انجام شده است، حدود 40 درصد آن توسط قرارگاه پیشرفت تامین شده است.

وی مهمترین هدف قرارگاه پیشرفت و آبادانی در روستاها را تشکیل هسته جهادی روستا با کمک امام روستا عنوان کرد و گفت: با حضور موثر جوان های پرتلاش روستا در این هسته، هم افزایی و انسجام بوجود می آید و اکثر مشکلات روستا، با کمترین سرمایه مالی، برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/ قاسمی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک