پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۱۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ساعت ۸:۲۴
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:

بانک قنات های خراسان شمالی شکل گرفت/احیای ۱۴۷ رشته قنات طی سال جاری در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از تشکیل بانک جامع اطلاعات قنات های استان با هدف افزایش استحصال آب خبر داد.
بانک قنات های خراسان شمالی شکل گرفت/احیای 147 رشته قنات طی سال جاری در استان,

به گزارش عصر اترک به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، عبدالله یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: خراسان شمالی دارای 629 رشته قنات با 85 میلیون متر مکعب آبدهی در سال است.

یوسفی افزود: بانک جامع اطلاعات قنات های استان به منظور دسترسی به آخرین اطلاعات و وضعیت این منابع آبی تهیه و در سامانه ملی قنوات بارگذاری شده که در مدیریت بهره‌برداری و نگهداری بسیار موثر بوده است.

وی عنوان کرد: 629 رشته قنات برای آبیاری 31 هزار و 300 هکتار کشتزار و باغ است که خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها در سنوات اخیر بر آبدهی آنها تاثیر منفی داشته است.

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اهمیت حفظ، پایداری، تداوم پتانسیل آبدهی قنوات و کاهش اثرات خشکسالی این منابع آبی پایدار نیازمند لایروبی، احیا و مرمت و بازسازی مستمر در استان است که هر سال به نسبت اعتبارات ابلاغی به این سازمان، اقدامات اجرایی لازم صورت می‌گیرد.

یوسفی به اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: پارسال 180 میلیارد ریال از اعتبارات ملی تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، سفر رهبر انقلاب به استان و نیز استانی ابلاغ شد.

وی اظهار کرد: تفاهم نامه ای میاناین سازمان و آستان قدس رضوی بسته و 206 رشته قنات با مجموع طول 103 کیلومتر در استان احیا، مرمت و لایروبی شد که موجب افزایش استحصال آب به میزان تقریبی 3 میلیون متر مکعب شده است.

وی در ادامه اعلام کرد: امسال نیز احیا، مرمت و لایروبی 147 رشته قنات به منظور اختصاص اعتبار پیشنهاد شده که تحقق آن باعث افزایش استحصال آب به میزان 2،2 میلیون متر مکعب خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به سابقه تاریخی قنوات و میزان آبدهی موجود و لزوم حفظ و پایداری قنوات استان، بهره‌برداری از آنها هیچگونه تاثیر منفی بر منابع آب زیرزمینی ندارد.

یوسفی خاطر نشان کرد: از سال 92 تا پایان سال 95 بیش از 482 رشته قنات در این استان احیا، لایروبی و مرمت شده است.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک