شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۱۳۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۶/۲۶ - ساعت ۱۰:۴۱

حکایت ترک تحصیل دختران جرگلان/حسرت‌های دخترانه پشت دیوار مدرسه

دختران بازمانده از تحصیل مدتهاست بین آمارهای ریز و درشت و اما و اگرهای همیشگی مسئولان آموزش و پروش گم می​ شوند، روزهای کودکی را یکی یکی می گذرانند و بزرگ می​شوند، عروس می شوند ، مادر می شوند.
حکایت ترک تحصیل دختران جرگلان/حسرت‌های دخترانه پشت دیوار مدرسه,

به گزارش عصر اترک، پشت دیوار خانه‌های منطقه جرگلان خراسان شمالی، قصه زندگی دخترها قصه دیگری است. سهم دختران روستاهای جرگلان از تحصیل فقط چند کلاس سواد است. شانس یاری کند ابتدایی را تمام می‌کنند و بعد از آن دفتر و کتاب را برای همیشه می‌بوسند و می‌گذارند کنار. شانس که رو برگرداند، حسرت حتی یک کلاس سواد هم به دل بعضی‌ها می‌ماند.

در حالی که داشتن سواد یکی از ملزومات زندگی امروزی است، دختران جرگلان هرساله به دلیل مسائل و مشکلات فراوانی و متعدد از جمله فقر، کمبود امکانات آموزشی و دور بودن از مراکز شهری و آگاهی کم مردم و تعصبات قومی مجبور به ترک تحصیل می شوند.

هر چند طی سال های اخیر تحرکاتی برای تغییر وضعیت دختران این منطقه انجام شده و برخی از علمای اهل سنت فعالیت هایی را برای تغییر نگرش نسبت به تحصیل دختران انجام داده اند اما این مهم نیازمند همکاری دستگاه ها، بزرگان قوم و مردم این نقطه محروم خراسان شمالی است.

 

فکر می کردیم دختر درس بخواند منحرف می شود

یکی از اهالی روستایی در جرگلان می گوید: زمانی ما فکر می کردیم که دختران ما اگر تحصیل کنند دچار انحرافاتی خواهند شد ولی اکنون که علمای ما  تشویق به تحصیل دختران و بانوان می کنند ما نیز باید تابع علما باشیم.

وی ادامه می دهد: برخی ذهنیت ها و دیدگاهها باید تغییر کند چرا که علم نیاز جامعه امروز ما است و کسی که علم نداشته باشد نمی تواند به حق و حقوق خود دست یابد .

وی می افزاید: هر زمان که فرزندانمان بخصوص دختران ما از خانه خارج می شوند مدام نگران هستیم و دلهره داریم  ولی هر چه هست در دست خود ما است ما اولیا طوری باید فرزندان خود را تربیت کنیم که در جامعه دچار آسیب های اجتماعی نشود .

وی که پدر ۴ دختر است، می گوید: در حال حاضر دختران من در حال تحصیل هستند و گرچه بخاطر این ذهنیت ها دختر بزرگم ترک تحصیل کرد و حالا ازدواج کرده و صاحب زندگی شده است ولی قصد دارم از سه دختر خود حمایت کنم تا بتوانند تحصیل کنند .

یکی از دختران روستای حصارچه نیز می گوید: با وجود اینکه خیلی به ادامه تحصیل علاقه داشتم از پایه هفتم بخاطر دوری راه که باید به خوابگاه شبانه روزی گرکز می رفتم و نبود سرویس مناسب و همراهی نکردن و مخالفت خانواده ام مجبور به ترک تحصیل شدم .

این دختر خانم ۱۹ ساله می افزاید: همیشه منتظر فراهم شدن شرایط برای ادامه تحصیل بودم که بعد از چهار سال با کمک کمیته امداد و صحبت هایی که با مادرم انجام شد و موافقت او را در پی داشت با وجود اینکه برادر و خواهر های دیگرم مخالفت ادامه تحصیل من بودند، توانستم در طرح جامع که در شهر راز مرکز شهرستان برگزار می شود شرکت کرده و با موفقیت امتحاناتم را بدهم.

وی با خوشحالی از ادامه تحصیل خود و با وجود مخالفت های خانواده ادامه داد: تنها کسی که برای من مهم بود مادرم بود که توانستم موافقت او را جلب کنم گرچه راهم تا راز دور بود و به تنهایی و با ترس به آن شهر رفت و آمد می کردم اما شیرینی ادامه تحصیل برایم این مشکلات را کمرنگ کرد.

ویمی گوید: کاش طرح هایی مانند طرح جامع و طرح آموزش از راه دور در بخش جرگلان نیز برگزار می شد تا افرادی که مانند من از شرایط مالی مناسب برخوردار نیستند یا از راههای دور رفت و آمد می کنند و آرزوی ادامه تحصیل دارند بتوانند در جرگلان و روستای خود ادامه تحصیل بدهند.

دختر خانم ۱۹ ساله حصارچه ای دوست دارد در آینده در رشته تجربی شرکت کرده و ماما شود .

 

مدارس شبانه روزی عاملی برای ترک تحصیل دختران

خال محمد آخوند سرفراز از علمای تحصیل کرده دانشگاهی و از بزرگان جرگلان که حامی تحصیل دختران است و به بهانه های مختلف و در مراسم هایی مانند نماز عید فطر و امثال آن، سخنرانی هایش را به آموختن علم و دانش و سواد به خصوص در بین دختران اختصاص می دهد.

وی درباره علت سخنرانی خود در مراسمات در خصوص تحصیل دختران می گوید: دختران، مادران آینده منطقه هستند و نقش مهمی در زندگی فرزندانشان دارند.

آخوند سرفراز ادامه می دهد: مادران تحصیل کرده و باسواد می توانند فرزندان خوبی تربیت کنند چراکه زنان علاوه بر اینکه  ۵۰ درصد جمعیت جامعه را تشکیل می دهند 50 درصد دیگر جامعه نیزبه مادران نیازمندهستند بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که جلوی سوادآموزی و علم آموزی آنان گرفته شود .

وی با اشاره به الگوهایی در دین اسلام بخصوص مذهب اهل سنت از جمله حضرت فاطمه و عایشه که زنانی مجتهد واجتماعی بوده اند، خواستار الگو گیری و زنان و دختران منطقه از این بزرگان می شود.

وی به فعالیت هایی خود برای سوآد آموزی دختران منطقه اشاره کرده و می گوید:ازچندسال قبل به مسئولین مربوطه و بخصوص مسئولین محلی متذکر شدیم که برای آموزش دختران بسترسازی کنند چراکه تا زمانی امکانات فراهم نباشد نمیتوان چندان به علم آموزی دختران امیدوار بود.

آخوند سرفراز ایجادآموزشگاه های روزانه برای دختران در چندین نقطه جرگلان همچنین آگاهی دادن به مردم را جزو وظایف مسولین محلی ازجمله شوراودهیاران عنوان کرد.

وی مدارس شبانه روزی دخترانه را یکی از مشکلات منطقه برشمرده و می افزاید: بنده مخالف ایجاد آموزشگاه های شبانه روزی هستم زیرا همین مورد باعث ترک تحصیل دختران می شود چرا که پذیرش این امر برای خانواده ها سخت است که دختران درحال رشد و درسن حساس نوجوانی را به مدارس شبانه روزی بفرستند، همچنین چند روز دوری از خانواده در روحیه دختران اثر منفی می گذارد.

این عالم اهل سنت استان با بیان اینکه جرگلان فقط یک مرکز شبانه روزی در روستای گرکز دارد که ۵۰ درصد دانش آموزان آن را دختران همان روستا و ۵۰ درصد را دانش آموزانی از ۴۵ روستای جرگلان تشکیل می دهند، خواستار این است که این مرکز شبانه روزی به مدرسه روزانه تبدیل شود و و برای سایر دانش آموزان سرویس ایاب ذهاب در نظر گرفته شود .

آخوند سرفراز با اشاره به اینکه این پیشنهاد در بین مسئولان نیز مطرح شد و آنان هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی را پیش بینی کردند، می گوید: به هیچ عنوان ۵۰۰ میلیون تومان نیاز نیست بلکه با گرفتن۴ الی ۵ مینی بوس با هزینه سالانه ۲۵ میلیون تومان به راحتی می توان این مشکل را حل کرد چراکه مدارس روزانه نیز لازم نیست ساخته شود بلکه می توان از مدارس و مجتمع های موجود در  روستاهای بزرگ با برنامه ریزی مناسب استفاده کنند.

 

 

وی با تاکیدبراینکه از تغییرات نباید ترسید، ادامه می دهد: در اوایل این کار ممکن است آنطور که باب میل باشد پیش نرود ولی قطعا نتیجه آن را در سال دوم و سالهای بعد خواهیم دید چراکه این کار لازمه آموزش وادامه تحصیل دختران جرگلان است.

وی اشاره به آمار ترک تحصیل دختران جرگلان می گوید: در ۴ سال گذشته دربین مقاطع ششم و هفتم ۵۰درصد،هفتم به هشتم و هشتم به نهم ۸۰درصد ترک تحصیلی در جرگلان اتفاق افتاده است که درآمارهای جهانی رقم خیلی بالایی است همچنین در یکی از روستاهای مرزی جرگلان یک مدرسه در پنجم ابتدایی ۱۶ دانش آموز دختر داشت که در ششم یک نفر در هفتم ۳ نفر ترک تحصیل کردند و همچنان درپایه های بعدی این آمار ادامه داشت تا در پایه نهم صددصد ترک تحصیل کردند .

آخوند سرفراز تاکید می کند: همه این ها همانطور که بیان شد نبود بستر سازی و نبود امید به آینده و انگیزه در بین دختران است که همه مسئولین و افراد کارکشته و باتجربه باید ورود کنند و زمینه را برای تحصیل دختران فراهم سازند .

 

ترک تحصیل 50 درصدی دختران در برخی روستاها

مدیر آمورزش و پرورش شهرستان رازوجرگلان نیز با پذیرفتن مشکل ترک تحصیلی دختران در این شهرستان گفت: همه از جمله مسئولان آموزش و پرورش، علما،خانواده ها، رسانه ها و دستگاههای اجرایی و هر آن کس که می تواند قدمی برای حل شدن این مشکل بردارد کمک کنند تا مشکل تحصیل دختران جرگلان حل شود .

محمد مهدی محمدی افزود: ترک تحصیلی دختران دلایل مختلفی از جمله فرهنگ خاصی که در این منطقه در بین خانواده ها حاکم است، ازدواج های زودهنگام، مشکلات مالی، برگزاری کلاس های مختلط بین دختران و پسران در پایه ابتدایی ۵۰ مدرسه و در پایه ی دبیرستانی های (راهنمایی) ۲۵ تا ۳۰ مدرسه در سطح شهرستان مختلط هستند.

وی ادامه داد: وقتی نوجوان، افراد تحصیل کرده و دانشگاهی که با مشکل پیدا کردن شغل مورد نظر و مناسب خود مواجهه می شوند را می بیند انگیزه خود را برای ادامه تحصیل از دست می دهند .

محمدی در خصوص تعداد ترک تحصیل کننده آماری ارائه نداد ولی در خصوص اینکه دانش آموزان بخصوص دختران در چه مقطعی ترک تحصیل می کنند، گفت: در پایه های ششم ،هفتم،هشتم و نهم در سطح شهرستان بیشترین  ترک تحصیل کنندگان را داشتیم که در این پایه در برخی روستاها آمار به نصف کاهش می یابد.

وی در خصوص روزانه کردن مدارس و پیشنهاد اخوند سرفراز گفت: پایش میدانی در سطح منطقه انجام شده و برای هزینه تامین سرویس ۵۰۰ میلیون تومان در سال نیاز است .

محمدی خاطر نشان کرد: در سال تحصیلی جاری ۶۰ نفر در طرح آموزش از راه دور و طرح جامع و مدارس بزرگ سال ادامه تحصیل دادند.

شهرستان رازوجرگلان ۱۱ هزار دانش آموز دارد که ۴۰ درصد آن دختران هستند.

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1399/10/21
0
0
خیلی خوبه که همچین سایتی هست.....کاش تو خود جرگلان یک جایی برای ادامه تحصیل دخترها باشد
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک