چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۱۳۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ساعت ۱۲:۳۲
دبیر هماهنگی کمیسیون بانک های خراسان شمالی تشریح کرد:

خرجی که از دخل پیشی گرفته است/۳ هزار میلیارد ریال سهم خراسان شمالی از اعتبار تسهیلاتی بنگاه های اقتصادی کشور

دبیر هماهنگی کمیسیون بانک های خراسان شمالی گفت: هر چند منابع 13 بانک دولتی و خصوصی استان در چهار ماه نخست سال جاری 5.2 درصد رشد یافت، با این وجود، طی این مدت میزان مصارف این بانک ها نیز 4.2 درصد افزایش یافت و به 112 درصد رسید.
خرجی که از دخل پیشی گرفته است/3 هزار میلیارد ریال سهم خراسان شمالی از اعتبار تسهیلاتی بنگاه های اقتصادی کشور,

علی اصغر هدایتی، دبیر هماهنگی کمیسیون بانک های خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با تاکید بر این نکته که منابع بانک خراسان شمالی بسیار ضعیف است، اظهار کرد: تا پایان تیر ماه امسال منابع 13 بانک دولتی و خصوصی استان به 47 هزار و 965 میلیارد ریال رسید که این منابع در پایان سال گذشته 45 هزار و 586 میلیارد ریال بود.

هدایتی تصریح کرد: 29 درصد از کل منابع 13 بانک دولتی و خصوصی استان را تسهیلات ارزان قیمت و 71 درصد دیگر را تسهیلات گران قیمت تشکیل می دهند.

وی افزود: 60 درصد از هزینه های این 13 بانک استان را نیز پرداخت سود به سپرده گذاری های انجام شده در این بانک ها تشکیل می دهد.

وی در ادامه به تشریح وضعیت نسبت منابع و مصارف این 13 بانک نیز پرداخت و در این باره گفت: درحالیکه بر اساس قانون نسبت مصارف بانک ها باید 80 درصد از کل منابع آنها باشد، در سال گذشته نسبت مصارف این 13 بانک در مقابل منابع آنها به 114 درصد رسید.

هدایتی همچنین اعلام کرد: هر چند میزان منابع 13 بانک استان تا پایان تیر ماه امسال از 45 هزار و 586 میلیارد ریال به 47 هزار و 965 میلیارد ریال رسید، در عین حال، میزان مصارف این 13 بانک طی چهار ماه امسال به 112 درصد رسید.

وی افزود: با توجه به افزایش 5.2 درصد منابع 13 بانک یاد شده در استان طی چهار ماه نخست امسال، میزان مصارف این 13 بانک نیز 4.2 درصد رشد یافت و به 112 درصد رسید.

وی اذعان کرد: با توجه به اینکه بر اساس قانون نسبت مصارف از کل منابع بانک ها باید 80 درصد باشد و در خراسان شمالی این نسبت به 114 و 112 درصد رسیده، در همین راستا، بانک مرکزی نیز با نرخ کارمزد ( به روز ) این 13 بانک را جریکه کرده است.

در عین حال، دبیر هماهنگی کمیسیون بانک های خراسان شمالی به پنج صنعت مادر استان نیز اشاره کرد و گفت: هر چند این پنج صنعت مادر ( از جمله پتروشیمی خراسان، مجتمع فولاد اسفراین، کارخانه آلومینای جاجرم) در خراسان شمالی فعالیت دارند، با این وجود، گردش مالی آنها فقط در پایان هر ماه برای پرداخت حقوق پرسنل خود، به بانک های استان منتقل می شود.

وی افزود: بارها خواستار شده ایم تا پیگیری ها انجام شود تا منابع مالی این پنج صنعت استان در بانک های استان متمرکز شوند.

وی در بخشی دیگر از سخن با اشاره به اعطای وام ازدواج به متقاضیان در خراسان شمالی گفت: 13 بانک دولتی و خصوصی استان در سال 96، 18 هزار و 870 فقره وام ازدواج به مبلغ 959 میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت کرد که این میزان پرداخت در مقایسه با سال 95، 86.5 رشد داشته است.

هدایتی افزود: در سال 97 نیز مبلغ وام ازدواج از 10 میلیون تومان به 15 میلیون تومان با اقساط 60 ماهه با نرخ کارمزد چهار درصد افزایش یافته است.

وی در خاتمه به اعطای تسهیلات به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط به منظور تامین گردش مالی آنها نیز اشاره کرد و گفت: امسال سهم خراسان شمالی از اعتبار کل 300 هزار میلیارد ریالی اعطای تسهیلات به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط کشور، مبلغ سه هزار میلیارد ریال است که به خراسان شمالی ابلاغ شده است.

دبیر هماهنگی کمیسیون بانک های خراسان شمالی درباره نرخ کارمزد تسهیلات بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط  نیزعنوان کرد: این نرخ توسط شورای پول و اعتبار مشخص شده که به طور مثال این نوع تسهیلات برای متقاضیان عشایری چهار درصد و برای متقاضیان روستایی شش درصد است.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک