پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۱۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ساعت ۱۴:۳۰
/روایت کوتاه بین‌المللی/

پیشنهاد جدید ترکیه درباره ادلب یا آخرین تلاش‌ برای نجات معارضان

وزیر خارجه ترکیه با بیان آمادگی آنکارا برای «همکاری با تمام طرف‌های» حاضر در عرصه سوریه جهت حل موضوع ادلب، سیگنال‌های جدیدی به ایران و روسیه برای مبارزه با تروریست‌ها در عین حال اما محافظت از معارضان ارسال کرد.
پیشنهاد جدید ترکیه درباره ادلب یا آخرین تلاش‌ برای نجات معارضان,

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مقامات مختلف ترکیه از رئیس‌جمهور گرفته تا وزرای مختلف این کشور طی روزهای اخیر پیام‌های متناقضی درباره موضع آنکارا در برابر عملیات ارتش و نیروهای مقاومت سوری برای آزادسازی ادلب و همچنین صحت ادعای خود مبنی بر لزوم پاکسازی این شهر از تروریست‌ها ارسال کرده‌اند.

روزنامه «حریّت» در یادداشتی به بررسی اختلافات اخیر ترکیه با روسیه و ایران بر سر موضوع ادلب پرداخته و نوشت که آنکارا طی روزهای اخیر پیشنهاد جدیدی به مسکو برای حل این مسئله اراده داده است.

حریّت با اشاره به اظهارات روز گذشته «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه مبنی بر آمادگی ترکیه برای همکاری با «تمام طرف‌ها» جهت پایان دادن به حضور گروه‌های تروریستی در ادلب، نوشت که آنکارا بعد از ناتوانی در ممانعت از اجرای عملیات ادلب، این پیشنهاد را ارائه داد.

وزیر خارجه ترکیه روز سه‌شنبه در جریان نشست خبری مشترک با همتایان لهستانی و رومانیایی خود در بخارست، گفته بود: «اگر نگرانی حضور گروه‌های تروریستی است، بیایید با هم برای نابودی آنها همکاری کنیم. چرا باید این همه غیرنظامی بکشیم؟ می‌توانیم گام‌هایی را با روسیه، ایران، فرانسه، بریتانیا و همه طرف‌های حاضر در میدان، برای حل آن برداریم».

این روزنامه، دولت سوریه را هم یکی از طرف‌های مورد نظر چاووش‌اوغلو برای همکاری در زمینه پایان دادن به حضور تروریست‌ها در ادلب دانسته و نوشت که اظهارات وی تنها ساعاتی پس از صحبت‌های «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه مطرح شد.

ریابکوف روز گذشته گفته بود تشابه صد در صدی بین مواضع ترکیه و روسیه وجود ندارد اما هر دو به دنبال زمینه مشترکی درخصوص سوریه هستند.

در ادامه این مطلب به تصمیم چند روز قبل دولت ترکیه برای قرار دادن نام گروه «هیئت تحریر الشام» (HTS) در لیست سازمان‌های تروریستی اشاره شده است. از نظر حریّت، این اقدام دولت ترکیه دو پیام مهم برای طرف‌های درگیر در عرصه سوریه داشت.

اولین پیام برای روسیه، ایران، آمریکا و دیگر کشورها بود مبنی بر اینکه ترکیه آماده است با تروریست‌ها مبارزه کند و همچنین درک می‌کند که باید آنها را از غیرنظامیان تمیز داد.

پیام دوم هم برای اعضایی از هیأت تحریر الشام بود که می‌خواهند فرصت را غنیمت بشمرند و با جدا شدن از این گروه تروریستی، از حملات ترکیه و دیگر کشورها در امان بمانند.

 

این روزنامه همچنین یادداشت روز گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در نشریه آمریکایی «وال استریت ژورنال» را مقدمه و هموار کردن راه برای جداسازی گروه‌های معارض در ادلب از گروه‌های تروریستی دانست: «البته این کار بسیار سختی است زیرا آنها در لباس‌های عادی و بین مردم هستند. حتی مردم را تهدید می‌کنند که آنها را لو ندهند».

روزنامه «ینی شفق» روز دوشنبه در مطلبی اختصاصی گزارش داده بود که ارتش ترکیه به 50 هزار عنصر مسلح ارتش آزاد، مستقر در مناطق شمالی سوریه از جمله عفرین، اعزاز، جرابلس، الباب و الرأی دستور داده که برای مقابله با نیروهای سوری و مداخله در عملیات ادلب، آماده باشند (جزئیات بیشتر).

این در حالی است که رؤسای جمهور، وزیران خارجه و جمعی از مقامات امنیتی ارشد ایران، ترکیه و روسیه روز جمعه در راستای مذاکرات آستانه برای سومین بار، در تهران گردهم آمدند و ضمن بررسی ویژه موضوع ادلب، بیانیه‌ای مبنی بر لزوم پاکسازی آن از تروریست‌ها صادر کردند. اردوغان در این نشست اما طی اظهاراتی کودکانه، سعی کرد کلمه «آتش‌بس» را در بند 3 بیانیه پیانی این نشست بگنجاند که موفق نشد و به این بیانیه تن داد.

در نهایت، نشست تهران با انتشار بیانیه مشترک به کار خود پایان داد و در آن روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهةالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند (جزئیات بیشتر).

پیشتر هم اردوغان وعده داده بود که در صورت آغاز شدن عملیات ارتش و نیروهای مقاومت سوری برای آزادسازی و پس‌گرفتن استان ادلب از دست معارضان، ترکیه نیز کنار نخواهد ایستاد و مداخله می‌کند.

ارتش سوریه طی چند هفته گذشته تجهیزات و نیروهای زیادی به اطراف استان ادلب، به منظور آغاز عملیات آزادسازی این استان که در دست تروریست‌هاست، ارسال کرده است. تابستان سال گذشته (مرداد ماه) بود که ائتلاف تروریستی جبهه النصره موسوم به «هیأت تحریر الشام» بعد از درگیری‌ با گروه‌های مسلح معارض سوری استان ادلب را کاملا به اشغال خود در آورد.

نیروهای سوریه طی یک سال اخیر توانستند دو منطقه غوطه شرقی دمشق و جنوب سوریه را طی عملیات‌هایی به ترتیب آزاد کند و پس از آن مقدمات حمله به ادلب را فراهم کند.

روزنامه الوطن سوریه چندی پیش گزارش داد ارتش سوریه شمار زیادی از نیروهای خود را به شمال حماه گسیل داشته است تا برای نبرد سرنوشت‌ساز ادلب آماده شود. همچنین با نزدیک شدن زمان حملات احتمالی نظامی به مواضع گروه‌های مسلح در استان ادلب، برای ریشه‌کن کردن تروریسم در این استان، نگرانی گروه‌های تروریستی حاضر در این منطقه افزایش یافته و ظاهرا علی‌رغم تصوراتشان جایگاه مردمی در این استان ندارند.

انتهای پیام/ص

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها:

با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک