جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۱۲۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۶/۲۰ - ساعت ۰:۳۲
گزارش/

جشنواره ای که حمایت نشد

سومین جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن در حالی در روستای تازه قلعه غلامان با حضور۱۱۰سر اسب از شهرهای مختلف همچون گنبد،مشهد،بجنورد و رازوجرگلان برگزار شد که شرکت کنندگان از عدم حمایت مسئولان گله مند بودند.
جشنواره ای که حمایت نشد,

به گزارش عصر اترک، جشنواره اسب اصیل ترکمن در روز پنجشنبه۱۵شهریور  در میان ورزش باد و گردوخاک برگزار شد و همه را کلافه کرد، شرکت کنندگان دل خوشی از جشنواره نداشتند چراکه جوایز درنظر گرفته شده برای نفرات برتر که شاید بتوان از آن به عنوان مهترین قسمت جشنواره نام برد نسبت به سال گذشته تغییری نکرده بود.

در این باره دبیر سومین جشنواره اسب اصیل ترکمن شهرستان رازوجرگلان گفت: این جشنواره درجهت ترغیب تولیدکنندگان و پرورش دهندگان اسب اصیل وحفظ ذخایر ژنیتیکی وحمایت ازاسبداران برای سال سوم برگزار شد.

روح الله کلهری افزود: جشنواره اسب اصیل ترکمن درمنطقه صفرمرزی ایران و باکمترین امکانات جغرافیایی با همت مردم شریف روستای تازه قلعه وحامیان مردمی برگزار شد در حالی که مسئولین کمترین حمایت را نداشتند.

وی گفت: مسولان ورزش و جوانان و هئیت سوارکاری حمایتی نکردند  در حالی صنعت اسب صنعتی است که هر یک سراسب برای 5 نفر اشتغالزایی راهمراه دارد واستان خراسان شمالی درکشور به عنوان مهد اسب اصیل ترکمن سالیان سال است که فعال است.

وی با بیان اینکه سطح جوایز نسبت به سال قبل تغییر نکرده بود، افزود: علارغم رایزنی های انجام شده، متاسفانه متولیان اصلی در برگزاری این جشنواره حمایتمان نکردند .

کلهری ادامه داد: انتظار ما از جهادکشاورزی، سازمان ورزش و جوانان و هیئت سوارکاری استان این بود که به قولهای که داده بودند، عمل کنند چراکه عدم حمایت آنان سبب شد، نتوانیم مبلغ جوایز را افزایش دهیم و همین جوایز هم از طرف حامیان مردمی پرداخت شد.

 

صنعت اسب نیازمند نگاه حمایتی است

فرزانه رحیمی مسئول باشگاه لهراسب غلامان نیز گفت:۱۵ سال است که با همسرم اسب نگهداری می کنم و ۴۵سر اسب دارم و در این جشنواره نیز با 10 اسب شرکت کرده ام ، اسب هایم هرسال مقام زیبایی را کسب می کنند ولی جوایزی که نظر گرفته شده بسیار کم است.

وی ادامه داد: جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن فرصتی برای عرضه تولیدات و راهی برای حفظ این صنعت است اما جوایز درنظر گرفته شده نسبت به هزینه هایی که شرکت کنندگان انجام می دهد بسیار ناچیز است.

این پرورش دهنده اسب خراسان شمالی با بیان اینکه شرکت کنندگانی که از سایر استان ها در این جشنواره حضور می یابند، هزینه های بیشتری را متحمل می شوند، گفت: کاش مسئولان با نگاه حمایتی بیشتری به این جشنواره ها نگاه می کردند تا وضعیت این صنعت بهتر می شد.

 

زمان و جوایز جشنواره مناسب نبود

حسین معظمی یکی دیگر از اسبداران بجنوردی که حدود ۱۰ سر اسب دارد ، گفت: از سال ۷۲ با اسب سر و کار دارم و از علاقمندی های من است و هرساله نیز در جشنواره ها شرکت کردم .

وی اظهارکرد : برگزاری این جشنواره فرصت خوبی است تا همه تولید کنندگان اسب های خود را به نمایش بگذارند و بتوانند از این راه نیز کسب درآمد کنند.

وی افزود: برای این جشنواره از داوران خوبی همچون مسعود غیاصی از تولید کنندگان برتر کشوری و هومن کوشافر از تولید کنندگان قدیمی استفاده شده بود ولی این جشنواره آنچیزی که انتظارش را داشتیم، نبود چرا که انتظار داشتیم مبلغ جوایز نسبت به پارسال افزایش پیدا کند.

این اسبدار خراسان شمالی نسبت به زمان برگزاری جشنواره نیز گلایه مند بود، چراکه معتقد بود برگزاری جشنواره در روز پنجشنبه باعث شد که استقبال کمی از جشنواره انجام شود.

 

جشنواره زیبایی هماهنگی های ضعیفی داشت

در این باره مسئول ورزش و جوانان شهرستان رازوجرگلان گفت: هماهنگی ها و جلسات هماهنگی ضعیف بود و این باعث حمایت نکردن ورزش و جوانان و هیئت سوارکاری از این جشنواره شد.

وحید آتشکده افزود: جلسات برگزاری جشنواره زیبایی اسب اصیل ترکمن توسط بخشداری و دهیاری ها انجام شد که بیشتر از دو جلسه هم برگزار نکردند و در این جلسه ها نه کمیته ها و نه برنامه های اجرایی مشخص شد و هم اینکه جشنواره دبیر اجرایی مشخصی نداشت.

وی افزود: با این حال ۱۰ تن سبوس جشنواره به ارزش ۱۳ میلیون تومان از طرف اداره ورزش و جوانان کمک شد، با این حال ضعف هماهنگی باعث شد همکاری ها چندان زیاد نباشد .

وی گفت: قطعا اگر هماهنگی ها بهتر باشد این جشنواره ها پربارتر برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به مسائل پیش آمده در این جشنواره گفت: با توجه به عدم هماهنگی ها، ورزش و جوانان و هیئت سوارکاری این آمادگی را دارد که در سال های آینده و جهت ایجاد انگیزه جشنواره های زیبایی اسب در دیگر روستاها و با هماهنگی بیشتری برگزار شود .

وحیدی همچنین به مبلغ مورد نیاز برگزاری هر جشنواره اشاره کرد و گفت : هر جشنواره نیاز به ۵۰ میلیون تومان اعتبار دارد که اگر فراهم شود در هر سال می توان بجای یک جشنواره چند جشنواره نیز برگزار کرد ولی این امکان هنوز فراهم نشده است .

خبرنگار: رحیمی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک