جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۱۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ساعت ۵:۵۴
مصاحبه عصر اترک با چاپخانه دار و قدیمی ترین ناشر خراسان شمالی؛

لنگ ماندن صنعت چاپ در پس قیمت های نجومی/دستان خالی از زر و سیم ثمره عشقی ۵۰ساله به یاران مهربان

سهمیه های انتشارات را قطع کرده اند علاوه بر آن، بازار نیز با کمبود کاغذ و افزایش قیمت آن نیز مواجه شده و این عوامل صنعت چاپ را به سراشیبی رکود انداخته است.

به گزارش عصراترک، احمد عضدی، متولد سال 1325 و اهل بجنورد است، پدرش اهل عرفان بود و او راه را برای ورود احمد به عرصه نوشتن هموار کرد. احمد از سال 47 نوشتن را آغاز کرد و در همین سال اولین اثر دو جلدی اش را به نام " خشم و غارت " به چاپ رساند.

او که از سال 41 در شهر تهران ساکن شده بود، پس از بعد از 24 سال زندگی در تهران به بجنورد عزیمت کرد و برای اولین بار چراغ صنعت انتشار را در بجنورد روشن کرد. او همچنین حدود پنج سال پیش در شهر آشخانه چاپخانه ای را راه اندازی کرد اما به علت کمبود سفارشات چاپی در استان حدود دو سالی است که چاپخانه اش در سراشیبی تعطیلی و رکود قرار گرفته و در حال حاضر نیز نفس های این خط چاپ استان به شماره افتاده است و حال این صنعت برای ادامه حیاتش به حمایت مسئولان نیاز دارد.

حال امروز که 11 شهریور ماه روز ملی صنعت چاپ نامگذاری شده است به همین بهانه به سراغ احمد عضدی، این فعال هم استانی عرصه چاپ و نشر استان که دارای تحصیلات حوزوی است و البته بر زبان های انگلیسی و آلمانی نیز مسلط است همچنین اولین و قدیمی ترین دفتر انتشاراتی استان هم به او تعلق دارد، رفتیم تا دغدغه های این صنعت را از زبان او انعکاس دهیم.

 

 

چه شد که نویسنده و مترجم شدید؟

پدرم اهل عرفان بود و زندگی در این خانواده تمایل شعر و نوشتن را در من تقویت می کرد، از سال 47 که تقریبا 22 سال سن داشتم به قلم دست بردم و به سرودن و نوشتن روی آوردم و طی سال های 41 تا 65 که در تهران ساکن بودم، کتاب هایی که در این سال ها نوشتم در چاپخانه های تهران به چاپ می رسیدند.

 

اولین اثری که نوشتید و به چاپ رسید در چه سالی بود؟

کتاب خشم و غارت اولین کتابی بود که در قالب نصر نوشتم و این کتاب در سال 47 در دو جلد به چاپ رسید.

 

تالیفات شما بیشتر در چه زمینه هایی بوده اند؟

تا به امروز 42 کتاب از من به چاپ رسیده اند که از این تعداد 34 تالیف اثر خودم بوده اند و هشت اثر دیگر را ترجمه کرده ام. 39 کتاب تالیف شده ام در قالب شعر بوداند و سه  کتاب دیگر من به نام های "سفرنامه" ، "از خطه ادب پرور خراسان تا روم باستان"  و "خشم و غارت" در قالب نثر نوشته شده اند.

 

برخی از آثار خود را نام ببرید؟

کتاب تاریخ ایران اسلام را در 14 جلد به قالب شعر تبدیل کردم که هشت جلد آن به چاپ رسیده اند، کتاب های قرآن، ضرب المثل، فرهنگ لغت، نهج البلاغه و نهج الفصاحه، بخش هایی از کتاب مفاتیح، را به زبان کرمانجی ترجمه کردم.

همچنین کتاب های کمال عشق، دیوان شعر دیو، دیوان عقیق، دیوان شعر کرمانجی، در ولای اهل بیت، جمال سخن در قالب شعر را نیز به چاپ رسانده ام.

کتاب " نهضت ایران " کتابی شامل شعرهای انقلابی است که در سال 57 به چاپ رساندم و ثمره ی چاپ این کتاب، آن بود که ساواک من را دو مرتبه ترور کرد اما جان سالم به در بردم.

کتاب افق سفرنامه همچنین کتاب از خطه ادب پرور خراسان تا روم باستان دو کتاب دیگری بوده اند که در قالب نصر و در زمینه سفرهایی که به کشورهای هندوستان، افغانستان، پاکستان، آلمان، اسپانیا، فرانسه و ایتالیا داشتم، نوشتم.

 

آیا در حال حاضر کتابی در دست تالیف دارید؟

کتاب کلیله و دمنه را زبان های به فارسی و کرمانجی ترجمه کردم که مجوز چاپ آنها را گرفته ام.

 

تا به حال موفق به کسب مقام شده اید؟

سال 1390 در سطح کشور جزو ناشران برتر معرفی شدم.

 

کار انتشارات را از چه زمانی آغاز کردید؟

در سال 65 جواز انتشار را گرفتم و دفتر انتشاراتی خود را به نام انتشارات عضدی فعال کردم.

 

 

مراحل چاپ آن زمان در بجنورد چگونه بود؟

شهرهای کوچک فاقد چاپخانه بودند و آن زمان چاپ ها به صورت سربی انجام می شد، بعد از تهیه کار در بجنورد IBM آنها را برای بررسی و برای ویرایش به تهران می فرستادم که دوباره بازگردانده می شدند و بعد از صفحه آرایی، آنها را برای چاپ به مشهد ارسال می کردم و مراحل سختی را برای چاپ یک کتاب پشت سر می گذراندم.

 

از چه زمانی خودتان به فکر تاسیس چاپخانه افتادید؟

حدود پنج سالی می شود که به ایجاد یک چاپخانه در کنار دفتر انتشاراتی ام اقدام کرده ام اما با توجه به گفته نهادهای ذی ربط درباره اینکه شهر بجنورد از ایجاد چاپخانه های جدید اشباع شده است بنابراین در شهر آشخانه این چاپخانه را تاسیس کردم.

حال نزدیک به دوسال است که کار چاپ در استان به صورت راکد درآمده است اما آشخانه به نسبت بجنورد شهر کوچکی است و سفارشات آن هم محدود است همچنین خرید کتاب نیز طرفداران کمی دارد که در این شرایط دفاتر انتشارات و چاپخانه ها به وضعیت نابسامانی رسیده اند و از ابتدای سال جاری تا کنون فقط یک نویسنده برای چاپ کتابش به چاپخانه ام مراجعه کرده است.

 

سوبسیدی به کار چاپ و نشر هم تعلق می گیرد؟

حدود 14 سال می شود که سهمیه های انتشارات را قطع کرده اند و در مقابل قیمت ها به صورت نجومی در حال رشد است. همچنین درحالی مجوز انتشار و چاپ چند جلد کتاب را گرفته ام که به علت افزایش قیمت ها و کمبود کاغذ، چاپ آنها متوقف شده اند.

 

حمایت های سازمان های ذی ربط چگونه است؟

تنها حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که مجوز چاپ کتاب ها را می دهد و پس از چاپ چند جلد از آنها را خریداری می کند.

محتوای اغلب کتاب های چاپ شده در چاپخانه و دفتر انتشاراتی شما در چه زمینه هایی هستند؟

در تمامی زمینه ها است اما بیشتر کتاب هایی که تا به حال به چاپ رسانده ام در زمینه های تاریخ، فرهنگ، آیین و مذهبی بوده اند.

 

 

اگر درخواستی از مسئولان دارید بیان کنید؟

خواسته ام این است که یک صدم هزینه هایی که برای فوتبال می شود برای ناشران و نویسندگان اختصاص دهند.

همچنین مسئولان ذی ربط حمایت کنند و زیرا آنچه ماندگار می شود و می ماند، تولیدات فرهنگی و هنری است.

علاوه بر آن، بنده پس از این همه سال فعالیت هیچ بیمه ای ندارم که خواستار هستم مسئولان در این زمینه ورود کنند تا اشخاصی همچون بنده در سن 72 سالگی بدون هیچ پشتوانه ای باقی نمانند.

 

سخن آخر: دست به قلم بردن عشق می خواهد بدون عشق نمی شود یک خط نوشت این عشق است که انسان را به نوشتن وا می دارد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک