شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس ورزشی | کد خبر: ۲۸۱۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ساعت ۲۳:۴۲
گزارش/

حال ناخوش ورزش بانوان جرگلان

امروزه تاثیر فوق العاده ورزش در زندگی بر کسی پوشیده نیست و دعوت به ورزش کردن حتی برای مدت زمان کوتاهی در روز توصیه کارشناسان است  ولی گاها برای انجام برخی ورزش ها بخصوص برای بانوان مکان های خاصی نیاز است اما کمبود امکانات و فضاهای مناسب، بزرگترین معضلی است که مانع از ورزش کردن بانوان می‌شود.
حال ناخوش ورزش بانوان جرگلان,

به گزارش عصر اترک،  در شرایطی که طی سالهای اخیر حضور و موفقیت بانوان در رشته‌های ورزشی چشمگیر بوده اما در کنار این همه قهرمانی و مدال آوری، نبود امکانات، سالن‌های ورزشی و فضاهای مناسب تمرینی در خور شأن بانوان، در بسیاری از مواقع باعث شده تا حتی ورزشکاران و قهرمانان نیز از عرصه ورزش دور شوند.

منطقه جرگلان در شهرستان رازوجرگلان یکی از مناطقی است که بانوان آن هنوز به دلیل نبود امکانات ورزشی برای بانوان و مسائل خاص فرهنگی نتوانسته اند در زمینه ورزش حرفی برای گفتن داشته و با انجام دادن آن سلامتی را به خود هدیه کرده و از افسردگی ها به دور باشند .

 

نبود کمترین امکانات ورزش بانوان در روستاها

یکی از بانوان جرگلانی که رابط ورزش بانوان روستای کرکولی است،می گوید: با توجه به مسایل فرهنگی بخش جرگلان برای ورزش بانوان کاش در هر روستا یک مکان ۴۰ یا ۵۰ متری ویژه برای ورزش بانوان در نظر گرفته می شد.

مرضیه محمدی اظهار می کند: ورزش لازمه ی هر جامعه ای است و چه آن جمع کوچک باشد چه بزرگ، ورزش باعث نشاط و برطرف شدن بسیاری از مشکلات جسمی می شود.

وی ادامه می دهد:   بانوان روستایی استعداد اینکه ورزش را به صورت حرفه ای دنبال کنند، دارند  هر چند در حال حاضر توقع داشتن وسایل باشگاه را نداریم  ولی انتظار ما این است که حداقل امکانات ورزشی در محلی مناسب برای بانوان روستایی فراهم شود و این کار به راحتی در هر روستا با فراهم کردن یک مکان ۴۰ الی ۵۰ متری میسر است .

محمدی با اشاره به اینکه ورزش کردن بانوان یکی از دغدغه های من بوده و هست، می گوید: طی یک سالی که بعنوان رابط ورزش بانوان از سوی دهیاری انتخاب شده ام نتوانسته ام فعالیت خاصی انجام دهم چراکه هیچگونه امکانات لازم برای ورزش بانوان در اینجا وجود ندارد و تشویق و حمایتی از سوی مسئولان مربوطه صورت نمی گیرد .

 

نداشتن امکانات ورزشی بانوان را از ورزش کردن باز می دارد

سلیمه کوهی مشاور بانوان فرماندار در امور اهل سنت شهرستان رازوجرگلان و روانشناس مرکز بهداشت و درمان جرگلان می گوید:نداشتن امکانات ورزشی، بانوان را از ورزش کردن باز می دارد .

کوهی با بیان اینکه تاثیر ورزش بر زندگی بانوان و جامعه بسیار بیشتر از چیزی است که ما تصور آن را داریم، ادامه می دهد:  نبود امکانات ورزشی مانع از ورزش کردن بانوان شده است.

وی اظهار می کند: آماری از  ورزش بانوان جرگلان وجود ندارد اما تمام تلاشمان این است که ورزش  بانوان را  فرهنگ سازی کنیم و در همین راستا در سال گذشته برنامه های پیاده روی برگزار شد که با استقبال خوب بانوان مواجه شد.

کوهی ادامه می دهد: چند ماه نیز بانوان را برای ورزش کردن به سالن بسیج یکه سعود دعوت شدند که بر روحیه بانوان تاثیر فراوانی برجا گذاشت.

وی با اشاره به اینکه تنها بانوان یکه سعودی از این باشگاه استقبال کردند، می گوید: دوری مسیر راه و فرهنگ حاکم بر منطقه  راه ورزش کردن بانوان سایر روستاها را بسته است .

وی تاکید می کند: در هر روستا اگر دهیاری ها و شوراها موظف شوند و بتوانند زمینه ورزش کردن بانوان روستای خود را فراهم کنند کمک بزرگی به سلامتی هر خانواده روستایی می کنند .

 

سالن ویژه بانوان در شهرستان رازوجرگلان وجود ندارد

رئیس ادراه ورزش و جوانان شهرستان گفت: سالن ویژه بانوان در سطح شهرستان رازوجرگلان وجود ندارد.

وحید آتشکده با بیان اینکه بانوان رازوجرگلان سالن مخصوص بانوان ندارند و از سالن های مشترک استفاده می کنند،اظهار کرد:  در حال حاضر تربیت بدنی یک سالن در بخش غلامان و دو سالن در بخش مرکزی راز و روستای بک پولاد دارد که بانوان جهت ورزش کردن از این سالن ها به صورت رایگان و نیمه بها استفاده می کنند.

 آتشکده ادامه داد: در بخش جرگلان نیز سالن تربیت بدنی وجود ندارد و به تازگی در حال احداث است و بانوان جرگلانی در حال حاضر از سالن بسیج استفاده می کنند .

وی گفت: بانوان در رشته های ورزشی از جمله والیبال، بدمینتون، ژیملاستیک،طناب کشی، بازی های بومی و محلی و... توانایی لازم را دارند ولی در شهرستان مسابقات کمتری برگزار شده است.

رئیس ادراه ورزش و جوانان شهرستان اظهار کرد: ائمه جماعات جرگلان تمایلی به برگزاری مسابقات ورزشی و ورزش بانوان ندارند که نیاز است جلساتی با آنان برگزار  کرده و این مسئله نیز برطرف شود .

وی همچنین درباره استفاده از رابطان ورزشی در روستاها نیز گفت: به بخشداری ها نامه نگاری شد تا از هر روستا یک نفر خانم را به عنوان رابطان ورزشی معرفی کنند ولی متاسفانه همکاری لازم را نداشتند و لیست مورد نظر برای ما ارسال نشده است .

آتشکده تاکید کرد: اگر مسئولان بخشداری به فکر سلامت مردم هستند همین رابطان بهترین گزینه برای تشویق مردم به ورزش هستند که امید است حمایت شوند .

وی با بیان اینکه مورد رابطان ورزشی را پیگیری خواهد کرد، گفت: شهرستان رازوجرگلان ۱۳ زمین رو باز دارد که در کنار آنها ساختمان هایی نیز وجود دارد که بانوان می توانند از این ساختمان ها جهت ورزش کردن استفاده کنند .

وی خاطرنشان کرد: شهرستان رازوجرگلان در حال حاضر دارای یک سالن در غلامان، دوسالن در بخش مرکزی راز و بک پولاد و یک سالن در یکه سعود که به تازگی احداث  آن با ۱۶۵ میلیون تومان شروع شده و یک سالن نیز در روستای راستقان بخش غلامان دارد که تا شش ماه دیگر به بهره برداری می رسد .

گزارش:صاحب جمال رحیمی

انتهای پیام/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک